پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شیر گاو و حساسیت‌های دوران نوزادی


شیر گاو و حساسیت‌های دوران نوزادی
شیر و سایر مواد لبنی منابع ارزشمند پروتئینی هستند و در آنها کلسیم به وفور یافت می‌شود. به‌علاوه دارای طعم مطبوعی هستند. این مزایای شیر هرگز قابل تغییر نیست. گاهی اوقات توصیه می‌شود مصرف شیر گاو در کودکان زیر دو سال و بزرگ‌سالان، پرهیز شود. آکادمی طب کودکان آمریکا و انجمن پزشکان آمریکایی با این عقیده به‌شدت مخالفند. در این مقاله دلایلی آمده است که بیان‌گر فزونی مزایای شیر بر مضرات آن است. برخی از مشکلات ناشی از مصرف شیر نوزادان و کودکان زیر یک سال به شرح زیر است:
● خونریزی دستگاه گوارش در طول دوران نوزادی
در برخی از کودکان زیر یک سال، مصرف شیر گاو منجر به خون‌ریزی روده‌ای می‌گردد. این خون‌ریزی آهسته، در طول دستگاه گوارش منجر به ایجاد کم‌خونی از نوع فقر آهن می‌شود. به همین علت است که متخصصان اطفال، غالباً مصرف شیر گاو را در طول اولین سال تولد توصیه نمی‌کنند.
● حساسیت غذایی
حدود ۱% کودکان به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند. مصرف فرآورده‌های لبنی در این گروه موجب ایجاد کهیر، اسهال، خارش و بروز سایر نشانگان حساسیتی است. بنابراین از تغذیه این دسته از کودکان با شیر گاو می‌بایست اجتناب شود.
● حملات قلبی
کودکانی که در خانواده‌های آن‌ها عوامل افزایش‌دهندهٔ احتمال بروز حمله‌های قلبی زودهنگام (ریسک فاکتور) مشاهده می‌شود، باید از مصرف فرآورده‌های شیر گاو پرهیز کنند. چراکه میزان کلسترول و چربی‌های غیراشباع شیر زیاد است. برای کاهش این عارضه بهتر است کودک خود را با شیر بی‌چربی و یا شیر کم‌چربی (۱%) تغذیه کنید.
● دیابت
نتایج یک تحقیق بیانگر آن است، که پروتئین شیر گاو موجب ایجاد علایم دیابت می‌گردد. ولی در تحقیق دیگری، وجود این رابطه اصلاً تأیید نشده است. به این ترتیب، این فرضیه نمی‌تواند دلیلی برای عدم مصرف شیر باشد.
● اقدامات احتیاطی برای کودکانی که از شیر پرهیز می‌کنند
کودکان و بزرگسالانی که باید در رژیم غذایی خود از مصرف شیر و فرآورده‌های آن‌ها پرهیز کنند، باید سایر منابع غنی کلسیم را در جیرهٔ غذایی خود قرار دهند. چراکه کمبود کلسیم منجر به بروز راشی‌تیسم می‌شود. در این بیماری، استخوانها نرم،‌ کوتاه و شکننده می‌شوند. به‌علاوه، این دسته از کودکان به دلیل آن‌که فاقد ذخایر کافی کلسیم مورد نیاز بدن هستند، مستعد ابتلا به پوکی استخوان در بزرگسالی می‌شوند. برخی از سبزی‌جات، مانند کلم بروکلی و کلم‌پیچ، حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم هستند. اگرچه مشکل است، انسان در طول روز، آن‌قدر از این نوع کلم بخورد تا کلسیم مورد نیازش تأمین شود. بنابراین کودکانی که به هر دلیل از مواد لبنی استفاده نمی‌کنند باید کلسیم را از منابع دیگری دریافت کنند، که غالباً به‌صورت قطره، قرص جویدنی و قرص بلعیدنی موجود است. آب‌میوه‌های غنی شده با کلسیم که در دسترس قرار دارند، در هر اونس خود معادل یک اونس شیر، کلسیم دارند.
● پیشنهادات
- در طول اولین سال تولد، کودکان باید با شیر مادر تغذیه شوند و در غیر این صورت باید قطرهٔ آهن دریافت کنند.
- کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه باید شیر کامل گاو مصرف کنند.
- کودکانی که به دلیل نپسندیدن طعم شیر، روزی سه لیوان شیر نمی‌نوشند، بهتر است با شیرهای طعم‌دار مانند شیرشکلات یا شیرتوت‌فرنگی تغذیه شوند. این‌گونه شیرها هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارند.
- پس از سن۲ سالگی، کودکان باید با شیر کم‌چربی تغذیه شوند و اگر اضافه وزن دارند از شیر بی‌چربی استفاده کنند.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید