شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نوزادتان را چقدر می شناسید؟


نوزادتان را چقدر می شناسید؟
● آنچه باید درباره سلامت نورسیده تان بدانید
حس شنوایی پسران، به دقیقی و كارآمدی دختران نیست. بنابراین آرام كردن نوزادان پسر مشكل‌تر خواهد بود.
در اینجا با مطالبی در مورد ظاهر كودك و علامت‌های تولد و مهارت‌های دوران نوزادی او آشنا می‌شویم. بسیاری از والدین گاه با دیدن نوزاد و ظاهر قرمز و احتمالا وجود لكه ها و جوش‌های روی بدن او ناگهان وحشت‌زده می‌شوند و فكر می‌كنند نكند كودكی كه این‌همه انتظارش را می‌كشیدند مریض باشد. اما نكته این است كه اگر پدر و مادر با علامت‌ها و نشانه‌های دوران نوزادی آشنا باشند دیگر دچار نگرانی نمی‌شوند.
● علائم متداول تولد
اگر شما در بدن نوزادتان علامتی نیافته‌اید، احتمالا با دقت كافی نگاه نكرده‌اید.
هر نوزاد با یك علامت تولد به دنیا می‌آید كه بیشتر این علامت‌ها بعد از مدتی ناپدید می‌شوند ولی بعضی از آنها باقی می‌مانند و از نظر اندازه بزرگ می‌شوند. اكثر آنها بی‌خطرند و هیچ دردی ندارند.
زمان تولد، جای كبودی به عنوان علامت تولد روی گردن و زیر خط رویش موها وجود دارد و این علامت‌ها به مرور تا شش ماهگی برطرف می‌شود. علامت كبودی می‌تواند در هر جایی از بدن نوزاد باشد؛ گردن، پیشانی یا روی پلك‌ها. علائم تولد سطحی ضرری ندارند و نباید نگران آنها بود و نیازی به درمان هم ندارند.
بیشتر علائم تولد، بر اثر تجمع غیرطبیعی عروق خونی كوچك زیر پوست به وجود می‌آیند.
▪ علامت توت فرنگی:
معمولا ابتدا بسیار كوچك و حتی گاه ناپیدا و به صورت نقاط قرمزرنگ دیده می‌شود. این علامت ممكن است به تدریج درماه‌های اول شكل توده پیدا كند و سال دوم تولد، خشك شده، بدون گذاشتن هیچ اثری ناپدید شود.
▪ علامت وصله قزل‌آلا:
این علامت را لك‌لك یا اثر گاز لك‌لك نیز می‌خوانند. این قسمت صورتی رنگ است و معمولا در چند ماه اول ناپدید می‌شود.
▪ علامت عنكبوت:
این علائم كوچك بلافاصله بعد از تولد ظاهر می‌شوند و به علت به وجود آمدن شبكه تار عنكبوتی متشكل از عروق گشاد شده، شكل می‌گیرند و به تدریج بعد از اولین سال تولد ناپدید می‌شوند.
▪ خال رنگی:
این لكه‌های قهوه‌ای ممكن است هر جای بدن نوزاد ظاهر شوند و معمولا كم رنگ هستند و با بزرگ شدن كودك، لكه‌ها نیز بزرگ می‌شوند ولی به ندرت دیده شده كه پررنگ‌تر شوند.
▪ لكه پورت وین:
این لكه‌ها به رنگ قرمز روشن یا حتی بنفش و به علت گشاد شدن مویرگ‌ها در پوست ایجاد می‌شوند و در هر قسمتی از بدن نوزاد می‌توانند به وجود آیند. این لكه‌ها دائمی هستند اما در بزرگسالی می‌توان آنها را به وسیله لیزر از روی پوست برداشت با بعضی وسایل آرایش آنها را پوشاند.
▪ لكه مانگولین:
این لكه‌ها به رنگ آبی تیره متمایل به مشكی هستند و معمولا روی باسن یا پشت كفل نوزادان سیاه پوست دیده می‌شوند و به طور طبیعی هم ناپدید می‌شوند.
● تاثیر جنسیت بر خصوصیات نوزاد
بسیاری از خصوصیات نوزاد، از طریق ژن‌ها به او منتقل می‌شود ژن‌هایی كه نیمی از مادر با سلول تخمك و نیمی دیگر از پدر با سلول اسپرم به او رسیده و از آنجا كه هر سلول تخمك و اسپرم حاوی تركیبات ژنی متفاوتی هستند، هر نوزاد خصوصیات ظاهری و شخصیتی خاص خود را خواهد داشت.
بعضی تحقیقات نشان می‌دهد، اندازه ومیزان فعالیت قسمت‌های مختلف مغز در دو جنس با هم متفاوت است. مثلا سمت راست مغز كه فعالیت‌های بدنی را كنترل می‌كند، در نوزادان پسر فعال‌تر است، در حالی كه سمت چپ مغز كه مركز كنترل حركات ظریف و تكلم است، در نوزادن دختر فعال‌تر است.
● خصوصیات غالب در نوزادان دختر
به محض به دنیا آمدن نوزاد دختر می‌توان بسیاری از خصوصیات شخصیتی را كه مختص دختران است در وی مشاهده كرد.
شنوایی دختران بسیار دقیق است آنها خیلی بهتر از پسران، با كلمات آرامش‌بخش به آرامش و آسایش می‌رسند.
اگر نوزاد دختر صدای گریه نوزاد دیگر را بشنود، بیشتر از یك نوزاد پسر،‌ گریه خواهد كرد.
نوزادان دختر زودتر از پسران از صدای خود برای جلب توجه مادر استفاده می‌كنند.
نوزادان دختر در پیدا كردن منبع صدا مشكلی ندارند.
دختران به محض تولد بسیار با احساس و عمیق نسبت به تحریكات بصری پاسخ می‌گویند.
هر چیز غیرعادی برای نوزادن دختر جالب است.
نوزادان د ختر صورت آدمی را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند. این خصیصه در زندگی آینده، پایه‌گذار توانایی آنها برای درك احساسات افراد از روی حالات صورت است و تفاوت‌های فرهنگی تاثیری بر این توانایی نخواهد داشت.
● خصوصیات غالب در نوزادان پسر
از اولین لحظات بعد از تولد، یك نوزاد پسر، شخصیت مردانه‌ای از خود نشان می‌دهد كه این حالت در بعضی موارد در طول زندگی آنها ادامه می‌یابد.
حس شنوایی پسران، به دقیقی و كارآمدی دختران نیست. بنابراین آرام كردن نوزادان پسر مشكل‌تر خواهد بود. اگر نوزاد پسر، صدای گریه نوزاد دیگری را بشنود، گریه خواهد كرد ولی به سرعت و راحتی گریه‌اش متوقف می‌شود.
نوزاد پسر وقتی صدای مادر خود را بشنود، صدایی به نشانه عكس‌العمل از خود تولید نخواهد كرد و گاه این حالت تا آخر عمر ادامه دارد. متمركز شدن بر منبع تولید صدا برای نوزادان پسر مشكل است.
نوزادان پسر، بیشتر از همتایان دختر خود نیاز به تحریكات بصری دارند. آنها خیلی زود علاقه خود را به نگاه كردن به یك عكس از دست می‌دهند و در تكامل یافتن حس بینایی تا هفت ماهگی از دختران عقب‌تر هستند.نوزادان پسر علاقه زیادی به تفاوت بین اشیا دارند.
پسران فعال‌ترند و به همان اندازه كه علاقه به اشیا دارند، به افراد مختلف نیز علاقه‌مندند.
پسران می‌خواهند همه چیز را لمس و آزمایش كنند و بیش از دختران علاقه‌مند به جا به جایی وسایل هستند.
● مهارت‌های نوزاد
۱) نوزاد می‌تواند با گریه كردن با دیگران ارتباط برقرار كند و خصوصیات و خلقیات خود را نشان دهد.
نوزاد تنها با گریه كردن می‌تواند احساسات خود را بیان كند. او هنگام گرسنگی، ناراحتی، و تنهایی گریه می‌كند و شما كم‌كم شناخت بیشتری درباره انواع گریه‌های نوزاد پیدا كرده، تفاوت آنها را احساس می‌كنید.
۲) او می‌تواند ببیند:
نوزادان اغلب بعد از به دنیا آمدن چشم‌ها را باز می‌كنند و می‌توانند اطراف خود را ببیند. البته دید دور او كمی مخدوش و تار خواهد بود ولی تا فاصله ۲۵تا ۲۰ سانتی‌متر دید واضح و كاملی دارد و می‌تواند نگاه خود را روی شی متمركز كند و حركات اجسام را تشخیص دهد و بین صورت مادر و دیگر افراد فرق بگذارد.
۳) او می‌تواندبشنود:
نوزاد به خصوص به صدای مادر كه در طول زندگی جنینی از طریق مایع آمینوتیك به او می‌رسیده، هوشیار است. می‌توان گفت او نسبت به ریتم و حالت صداهای اطراف عكس‌العمل نشان می‌دهد ولی شاید بتوان گفت جالب‌ترین صدا برای او صدای خود اوست.
۴) او می‌تواند استشمام كند:
زمان تولد، حس بویایی نوزاد بسیار پیشرفت كرده و در اثر محرك‌های اطراف بسیار تحریك می‌شود. این حس پیشرفت زیادی می‌كند به طوری كه بوی مادر را از سایرین تشخیص می‌دهد و نسبت به آن با حركت دادن سر یا دیگر حركات، عكس‌العمل نشان می‌دهد.
● عكس‌العمل و حركات چشم‌ها
بسته به این كه چه اتفاقی در اطراف نوزاد رخ می‌دهد، او ممكن است چشم‌هایش را ببندد یا پلك بزند و یا چشم‌ها را به اطراف گردش دهد.
اگر نوری به صورت نوازد تابانده شود او پلك می‌زند. هرگز نباید نور شدید را مستقیما به صورت و چشمان نوزاد تاباند، خواه چشم‌های او بسته و خواه باز باشد. در صورتی كه پل بینی نوزاد را نوازش كنید یا به آرامی به طرف چشم‌های او فوت كنید یا هنگامی كه یك صدای ناگهانی به گوش می‌رسد او پلك می‌زند.
در صورتی كه یك نوزاد تازه به دنیا آمده را بلند كرده، به سمت راست یا چپ حركت دهید، چشمان او به سمت راست یا چپ حركت نمی‌كند و به صورت ثابت روی نقطه‌ای كه قبلا نگاه می‌كرده، ثابت می‌ماند به این رفلكس، پاسخ چشمان عروسكی می‌گویند كه معمولا تا ۱۰ روز بعد از تولد ناپدید می‌شود.
● عكس‌العمل‌ها
بعد از به دنیا آمدن نوزاد، معمولا مدتی طول می‌كشد تا شما به خصوصیات او عادت كنید. مسلما شناخت عكس‌العمل‌های نوزاد نسبت به تحریكات مختلف ارزش وقت گذاشتن را خواهد داشت با این روش می‌توانید بعضی خصوصیات منحصر به فرد نوزادتان را بشناسید.
چیزی كه در بین تمامی نوزادان سالم مشترك و از اولین لحظات تولد، قابل تشخیص و تحریك است رفلكس‌ها یا عكس‌العمل‌هایی است كه نوزادان به صورت غیرارادی نسبت به بعضی تحریكات نشان می‌دهند. این رفلكس‌ها معمولا تا سه ماهگی ادامه دارد و كم‌كم با پاسخ‌ها و حركات ارادی جایگزین می‌شوند.
ممكن است متوجه شوید كه نوزاد تازه به دنیا آمده شما به طور مشخص با انقباض صورت و اندام‌ها نسبت به حضور شما در اطراف او عكس‌العمل نشان می‌دهد و با بزرگتر شدن او و توانایی در كنترل حركات، متوجه می‌شوید كه عكس‌العمل‌های او بیشتر از اینكه اتفاقی باشند، هدفمند شده‌اند.
برای مثال در ۶ هفتگی هنگام حضور شما، به جای اینكه نوزاد تمامی صورتش را منقبض كند و حركت دهد، یك لبخند واضح به شما خواهد زد.
۱) رفلكس چنگ زدن یا :
grasping هنگامی كه چیزی كف دست‌های نوزاد قرار می‌دهید، او انگشتانش را به دور آن حلقه می‌كند و معمولا چنان محكم و با قدرت این كار را انجام می‌دهد كه می‌توانید او را از زمین بلند كنید البته بهتر است هرگز این كار را نكنید
۲) رفلكس مورو :
هنگامی كه سر نوزاد را از ارتفاع كمی به عقب رها كنید، به طور طبیعی اندام‌های نوزاد و انگشتان اندام‌ها كاملا از هم باز می‌شوند و بعد به آرامی اندام‌ها به بدن نزدیك می‌شوند.
۳) رفلكس :
rooting این عكس‌العمل بسیار غریزی است و كمك می‌كند نوزاد سینه مادر را بیابد و آن را بمكد. در صورتی كه گونه‌های نوزاد به آرامی مالش داده شوند، او سر خود را در جهت تحریك، می‌چرخاند و دهان خود را باز می‌كند.
۴) رفلكس راه رفتن:
در صورتی كه زیر بغل‌های نوزاد را بگیرید، به طوری كه او به حالت قائم و ایستاده دربیاید و پاهای او را روی سطح محكمی قرار دهید، او شروع به حركت دادن پاهای خود می‌كند، به نحوی كه گویا می‌خواهد راه برود. این رفلكس معمولا در سه تا شش هفتگی ناپدید می‌شود و البته چیزی نیست كه بعدها در راه رفتن كودك موثر باشد.
۵) رفلكس بالا رفتن از پله:
این عكس‌العمل بسیار شبیه رفلكس راه رفتن است، به طوری كه اگر نوزاد را در حالت ایستاده نگاه دارید و جلوی پای او را با لبه میز یا بالش تماس دهید پای خود را به نحوی بلند می‌كند كه گویی می‌خواهد از پله بالا رود. همین رفلكس در بازوی نوزاد نیز وجود دارد. اگر دست او با لبه میز تماس یابد، او بازوی خود را بلند می‌كند، به طوری كه انگار می‌خواهد لبه میز را چنگ بزند و در دست بگیرد.
۶) رفلكس خندیدن:
وقتی شما نوزاد را روی شكم قرار می‌دهید، او به صورت خودكار در وضعیت خندیدن قرار می‌گیرد و باسن خود را به طرف بالا می‌راند و پاها را به زیر شكم قرار می‌دهد و با حركت دادن پاها وضعیتی شبیه خندیدن (كه البته خندیدن واقعی نیست) پیدا می‌كند. این خصوصیت به مجردی كه پاها از حالت خمیده خارج شوند و صاف قرار گیرند، ناپدید می‌شود.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید