پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اوج فن آوری در میکروسکوپهای زایس


اوج فن آوری در میکروسکوپهای زایس
میكروسكوپ لیزر زایس مدل ‏LSM ۵ DUO‏ جایزه تحقیق و توسعه ‏R&D ۱۰۰‎‏ - كه عموماً به عنوان "اسكار علمی" شناخته می‌شود- را از آن خود كرد.
در طول چندین سال برگزاری مراسم اعطای جایزه به محصول تخصصی جدی دو مهم به جهت نوآوری و برتری، این برای پنجمین سال متوالی است كه میكروسكوپ "كارل زایس" موفق به دریافت جایزه می‌شود و از این حیث خانواده ‏LSM ۵‎‏ برای سومین بار این جایزه را كسب كرد. تاكنون كارل زایس ۱۴ بار نایل به دریافت جایزه شده است.
مدل‌های ‏LSM ۵ LIVE‏ با قابلیت اسكن سریع و ‏LSM ۵۱۰ META‏ با قابلیت اسكن دقیق نقطه، پیشتر صاحب جایزه ‏R&D ۱۰۰‎‏ شده بودند. اما اكنون با ادغام این دو مدل با نام جدید ‏LSM ۵ DUO‏ وارد عرصه شده‌اند. این میكروسكوپ جدید به دلیل برخورداری از قابلیت تصویربرداری و آزمایشگاهی بی‌نظیر كه به دانشمندان رشته‌های مختلف زیست پزشكی ارایه می‌دهد، توانسته است توجه داوران را به سوی خود جلب نماید. برای نخستین بار، كاربرد ماهرانه نمونه‌های اپتیكی و مشاهدات دقیق میكروسكوپی با استفاده از یك دستگاه امكان‌پذیر شد است.
در دستگاه جدید، تركیبی از انواع فن‌آوری‌های پیشرفته فعلی در زمینه میكروسكوپ‌های هم كانون (‏CONFOCAL‏) در یك ایستگاه كاری مجزا فراهم آمده است.
اما دو مدل ‏LSM ۵ DUO‏ و ‏LSM ۵۱۰ META‏ هر یك با داشتن انعطاف‌پذیری بسیار در به كارگیری نمونه‌های اپتیكی، برای كاربرهای ‏FLIP‏ یا ‏FRAP‏ یا به كار بردن متغیرهای فعال‌پذیر نوری و تبدیل‌پذیر نوری موجود در پروتئین‌های فلورسنت، مناسب می‌باشند.
فرایندهای متحرك تا مقیاس كیلوهرتز را می‌توان با كمك قابلیت‌‌های مافوق سرعت سیستم مشاهده نمود.
در ضمن، كانال‌های چندگانه دستگاه ‏META‏ دارای قابلیت تصویربرداری طیفی با حفظ نمونه و صرفه‌جویی در وقت است.
آبری لامبرت از كارل زایس انگلستان می‌گوید: "‏LSM ۵ DUO‎‏ مجموعه خارق‌العاده‌ و شگفت‌انگیز از وضوح بالا، حساسیت؛ ‌سرعت و تصویربرداری طیفی است كه پیش‌نیازهای لازم برای نسل بعدی دستگاه‌های تحقیقاتی از سلول‌های زنده می‌باشند."
كسب جایزه بر این ادعای زایس صحه می‌گذارد كه رهبری تكنولوژیكی سیستم‌های میكروسكوپی بسیار پیشرفته برای كاربری در آزمایشگاه‌های بالینی و تحقیقاتی همچنان در دست اوست و همواره با اتخاذ استراتژی نوآوری، محصولات جدیدی را عرضه نموده و به مشتریان، ابزارهای لازم برای انجام هر چه سریع‌تر، مؤثرتر و موفق‌تر وظایفشان ارایه می‌دهد.
‏LSM ۵DUO‏ برای انواع كاربردهای تصویربرداری از سلول زنده بسیار مطلوب و مناسب است. با كمك این دستگاه، پژوهشگران قادر می‌شوند تا فرایند‌های مولكولی سلول را عمیق‌تر و موشكافانه‌تر بررسی كنند.
حتی با لنزهایی با بزرگنمایی پایین می‌توان مطالعات وسیع را با سرعت بالا و وضوح سه بعدی انجام داد. همچنین اندازه‌گیری‌های فیزیولوژیكی كاملاً همگون با مقیاس‌های زمانی بیولوژیكی یا خواص طیفی است.
میكروسكوپ لیزر ‏LSM ۵ DUO‏ به دنبال ‏LSM ۵ LIVE‏ در سال ۲۰۰۵، ‏PLASDIC‏ در سال ۲۰۰۴،‏‎ APOTOME‎‏ در سال ۲۰۰۳ و میكروسكوپ لیزر ‏LSM ۵۱۰ META‏ در سال ۲۰۰۲ موفق به دریافت جایزه تحقیق و توسعه ‏R&D‏ ۱۰۰ شده است.
منبع : مجله مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی


همچنین مشاهده کنید