جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کالاهای نامرغوب در بسته‌بندی‌های رنگارنگ


کالاهای نامرغوب در بسته‌بندی‌های رنگارنگ
بسته‌بندی، تاریخ مصرف و نشان استاندارد برای یك كالا به منزله اعتبار آن در میان مصرف‌كنندگان است. این ویژگی‌ها یك شبه به دست نیامده و حاصل تلاش‌های جامعه جهانی در طول قرون گذشته است. به همین دلیل هریك از خصوصیات ذكر شده در بالا از چنان ارزش و اعتباری برخوردار است كه با هر نوع مخدوش شدن این دستاوردها به خطر می‌افتد.
فراوانی تولید به همراه تنوع كالاها در كشور ما در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یك امتیاز مهم و یك دستاورد ارزشمند محسوب می‌شود، از جمله بسته‌بندی بیشتر كالاها به خصوص موادغذایی، بهبودی قابل ملاحظه‌ای پیدا كرده است كه خود موجب اطمینان بیشتر مصرف‌كنندگان می‌باشد، اما در این عرصه از فعالیت‌های اقتصادی، شاهد تخلفاتی هم هستیم كه به فراوانی و تنوع محصولات و اعتبار آنها در میان مصرف‌كنندگان آسیب وارد می‌كند. از زبان مردم می‌شنویم یا می‌خوانیم كه در فلان محصول غذایی علیرغم داشتن بسته‌بندی شیك و قابل اطمینان، حشره مرده یا تكه فلز، دیده شده است یا در فلان بطری نوشابه، به رغم درپوش مطمئن و كارخانه‌ای، شیئی خارجی به چشم می‌خورد. این سهل‌انگاری‌ها در مرحله تولید ناشی از بها ندادن تولیدكنندگان به كنترل كیفیت محصول و نبود نظارت دقیق در این زمینه است. همچنان كه نبود نظارت در تولید خودرو منجر به تولید خودروهایی شده است كه به دلیل نقص فنی آشكار، در كام آتش‌سوزی می‌روند و موجب مرگ سرنشینان می‌شوند.
وزارت صنایع، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و سازمان حمایت از مصرف‌كننده به عنوان سه ركن مهم باید این مشكلات را پیگیری كنند تا از گسترش بی‌اعتمادی بیشتر در میان مردم نسبت به كیفیت فرآورده‌های صنعتی پیشگیری نمایند.
بدیهی است نخستین گام ایجاد واحدهای كنترل كیفیت در كارخانه‌های بزرگ تولیدی و استاندارد اجباری فرآورده‌های صنعتی است. مجازات سنگین تولیدكنندگانی كه محصول فاقد كیفیت و یا آلوده و تاریخ مصرف گذشته را به بازار عرضه دارند می‌تواند گام بعدی باشد.
در مواردی هم دیده شده كه مواداولیه مانده و تاریخ مصرف گذشته در بسته‌بندی‌های لوكس به همراه تاریخ مصرف روز، به بازار عرضه شده است. این قبیل تخلفات حتی قابل تعقیب كیفری است. دستگاه‌های ذیربط به خصوص وزارت صنایع و معادن و مؤسسه استاندارد و سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان باید نسبت به شكایت مصرف‌كننده حساسیت و سرعت عمل بیشتری به خرج دهند و در موارد ذیربط، وزارت بهداشت و درمان نیز مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. كما اینكه، با مشاهده مثلاً یك حشره در یك بطری نوشابه، شاكی پس از ماهها دوندگی، بی‌نتیجه از پیگیری شكایت خود منصرف می‌شود، در صورتی كه با اثبات سهل‌انگاری مراتب باید در رسانه‌ها اعلام و متخلفان جریمه شوند.
به راستی نكات فوق یكی از راه‌كارهای مبارزه جدی و مستمر با قاچاق كالا نیست؟ آیا ایجاد بی‌اعتمادی به تولیدات داخلی راه را برای استفاده بی‌رویه از كالاهای خارجی هموار نمی‌كند؟
منبع : اقتصاد پنهان


همچنین مشاهده کنید