پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لیگ ششم در یک نگاه


لیگ ششم در یک نگاه
لیگ ششم هم تمام شد، حالا دیگر هرچه مانده خاطرات است. این كه سایپا چگونه بعد از سی هفته حرف و حدیث و جار و جنجال از تمام رقبا سبقت گرفت، اینكه استقلال اهواز حتی با رندی های سرمربی محبوبش نتوانست عنوانی بهتر از دومی به دست آورد و اینكه صمد مرفاوی و استقلال تهران با آن همه ادعا سوم هم نشدند، همه و همه تمام شد.
لیگ برتر به اتمام رسید اما فراموش نمی كنیم كه داوری فوتبال همگام با آن پیشرفت نكرده، اشتباه نكنید معتقدیم كه جامعه داوری پاك و آبرومندی داریم اما اشتباهاتی كه در طول فصل گذشته از سوی داوران دیده شد اینقدر بود كه حتی سرنوشت بعضی از تیم ها را عوض كرد.
لیگ تمام شد اما یادمان باشد كه عده ای از بازیكنان فوتبال ایران تنها پول حرفه ای می گیرند و بس. آنها نه فوتبال حرفه ای بازی می كنند و متاسفانه نه اخلاق حرفه ای دارند، بدون تعارف اصلا اخلاق ندارند. بازیكنی كه به خود اجازه می دهد ولو به شخص به خصوصی هر چه دلش می خواهد بگوید، یا اینكه بعد از اخراج از زمین طلبكارانه دست به كمر زده در میدان باقی بماند بطور حتم حرفه ای نیست.
لیگ برتر فوتبال ایران لبریز از مانكن هایی است كه پسوند بازیكن را برای خود یدك می كشند و اصلا به این موضوع فكر نمی كنند كه جوان و نوجوانی كه به ورزشگاه پای می گذارد از او الگو می گیرند.
فراموش نكنیم كه هنوز بابت برنامه ریزی ساده این مسابقات دچار مشكل و معضل هستیم و قرار است لیگ هفتم را با هجده تیم برگزار كنیم.
اینها تنها گوشه هایی از كمبودها و واقعیات تلخ لیگ فوتبال ایران بود كه خیلی سریع از كنار آنها می گذریم مشكلاتی كه باید با دید باز مسوولین فوتبال و ورزش كشور حل و فصل شود كه در غیر این صورت در آینده چیزی از فوتبال باقی نخواهد ماند.
بگذریم لیگ تمام شد و تیم های حاضر در جدول بعد از سی هفته مزد تلاش و كار خود را گرفتند، بعضی خوشحال و بعضی ناراحت چشم به روزهای آینده و شروع لیگ هفتم دارند. اما ببینیم كارنامه تیم های شهرهای مختلف در لیگ برتر چگونه بود.
● پایتخت، پراكنده در جدول
تهران با داشتن هفت تیم در لیگ برتر تقریبا نیمی از لیگ را به خود اختصاص داده بود كه در پایان این فصل به شش تیم كاهش پیدا كرد. نتایجی كه تهرانی ها كسب كردند باعث شد آنها به صورت متناوب از بالا تا پایین جدول رده بندی قرار گیرند. توجه كنید: سایپا اول، پرسپولیس سوم، استقلال چهارم، پیكان هفتم، پاس یازدهم، صباباتری سیزدهم و راه آهن شانزدهم.
سایپا قهرمان لیگ برتر فصل را با لورانت آلمانی آغاز كرد مردی كه خیلی زود عطای كار با نارنجی ها را به لقایش بخشید تا علی دایی همه كاره شود، شهریار كه بعد از جام جهانی با حمله همه جانبه مطبوعات و هواداران فوتبال از تیم ملی كنار گذاشته شده بود می خواست كاری كند كه ارزش های خود را دوباره به رخ كشد و چه خوب از پس این كار برآمد. او علیرغم تمام حرف و حدیث ها و كج سلیقگی ها موفق شد خودروسازان تهرانی را به سومین عنوان قهرمانی فوتبالی شان برساند و یكبار دیگر ثابت كند كه در فوتبال ایران بی همتاست.
پرسپولیس دیگر نماینده پایتخت، فصل را با حضور مصطفی دنیزلی و به امید فراموشی اتفاقات ناگوار فصل های قبل شروع كرد، اما سرخ ها باز هم ناهماهنگ و اسیر مشكلات بودند آنها در طول فصل بعضا اینقدر ضعیف بودند كه حتی تا میانه های جدول هم سقوط كردند اما سرخ ها در نیمه دوم نیم فصل ناگهان زیررو شدند و به جرات می توان گفت كه اگر یك هفته زودتر شروع می كردند الان سایپا قهرمان لیگ نبود.
آنچه مسلم است اینكه پرسپولیس و دنیزلی در روزهای پایانی لیگ به درك مطلوبی نسبت به هم دست یافتند كه نتیجه آن را باید در جام حذفی دید. پرسپولیس در صورت ادامه حضور دنیزلی در فصل آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
استقلال، آبی های تهران در ابتدای فصل عنایتی، نیكبخت، جباری و مهم تر از همه قلعه نویی را از دست دادند. صمد مرفاوی ماند و یك استقلال نصفه و نیمه اما به هر حال استقلال بود و باید برای قهرمانی تلاش می كرد، صمد تا آخر هم ایستاد اما آنجا كه نباید كم آورد و میدان را به رقبا واگذار كرد تا استقلال در یك فصل بسیار بد عنوانی بهتر از چهارمی كسب نكند. اینكه مرفاوی در استقلال بماند یا نه باید منتظر تصمیمات فتح الله زاده بود مردی كه همه می دانند چه علاقه وافری به ناصر حجازی دارد.
پیكان دیگر تیم خودروسازی تهرانی بود كه برعكس شركت رقیب نتوانست بالانشین شود و درست در كمركش جدول جا خوش كرد. البته فراموش نكنیم كه پیكان در این فصل گربه سیاه بالانشینان و تیم های بزرگ بود آنها دوبار استقلال و یك بار پرسپولیس را بردند، ضمن این كه از سایپا و استقلال اهواز هم ۳ امتیاز گرفتند، دارابینیان بی سر و صدا تیمی ساخت كه مقابل همه مدعیان قدعلم كرد.
پاس تیم بزرگی كه این فصل اصلا نشانی از بزرگی نداشت، سبزهای تهرانی در عین ناباوری حتی خطر سقوط را هم احساس كردند و اگر دو تساوی آخرشان برابر سایپا و استقلال تهران نبود، امروز همایون شاهرخی باید برای حضور در لیگ برتر در پلی آف می جنگید اما به هر حال پاس ماندنی شد و باید چشم به نظر سران باشگاه داشت كه آیا تیم بزرگ پایتخت واگذار می شود یا اینكه فصل بعد با قدرت بیشتری در لیگ حاضر می شود.
صباباتری، باتری سازان بعد از پشت سر گذاشتن دو فصل موفق این فصل آن تیم مقتدر نبودند، صبا بعد از دست دادن دایی و نوازی حرف زیادی برای گفتن نداشت و تلاش های گل محمدی و بختیاری زاده در كنار یدالله اكبری حاصلی جز سیزدهمی برای آنها نداشت.
راه آهن، تیمی كه با سر و صدای زیادی راهی لیگ برتر شده بود، با سر و صدای زیاد اكبر میثاقیان راهی پلی آف شد تا تهران فعلا یكی از نماینده های خود را از دست داده باشد، راه آهن برای حضور دوباره در لیگ كار سختی را پیش رو دارد كه باید منتظر شروع رقابت های پلی آف ماند.
● جنوبی ها، یكی بالا، یكی پایین
خطه فوتبال خیز جنوب، سرزمینی كه همین دو فصل پیش فولاد را به عنوان قهرمان به فوتبال ایران معرفی كرد اما جنوبی ها این بار دو تیم متفاوت داشتند.
استقلال اهواز، به رهبری فیروز كریمی تا دقیقه ۹۰ لیگ شانس قهرمانی بود و دست آخر دوم شد و فولاد خوزستان تیم شایسته جنوب علیرغم تمام تلاش ایناسیو كه از نیمه های فصل كار را در دست گرفت راهی پلی آف شد تا شاید دوباره به جمع لیگ برتری ها راه پیدا كند و در كنار استقلال و صنعت نفت سومین نماینده خوزستان باشد. اما استقلال اهواز با تمام تنش های مدیریتی با رهبری خوب فیروز كریمی بسیار عالی ظاهر شد اینقدر خوب كه خیلی ها باورشان نمی شد، شاید اگر آن گل جنجالی در بازی با مس را شاگردان كریمی دریافت نمی كردند قهرمان لیگ می شدند اما آنها در این حسرت ماندند تا برای فصل بعد تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
● نصف جهان نه مثل همیشه
تیم های دیار زاینده رود هیچ شباهتی به تیم های فصل پیش نداشتند. سپاهان علیرغم تمامی اعمال نفوذها و بهره گیری از شرایط حضور در لیگ قهرمانان آسیا به هیچ وجه آن تیم فصل های پیش نبود آن ها در بعضی از هفته ها اینقدر خسته بودند كه حتی توان حضور در میدان را هم نداشتند اما حرفه ای گری بوناچیچ آنها را در پایان در رده پنجم جدول قرارداد تا همه امیدشان به جام حذفی باشد.
اما ذوب آهن تیمی كه همیشه بلای جان بالانشینان بود این فصل فقط یك آقای گل به نام رجب زاده معرفی كرد و دیگر هیچ. آخرین فصل حضور كربكندی در لیگ با مقام هشتمی ذوب همراه بود تا خاطره چندان خوشی برای مرد زحمت كش ذوب آهن باقی نماند.
● كاكوها مثل همیشه
شیرازی ها دیگر برای لیگ برتر تكراری شده اند، فجر سپاسی كه مثل همیشه در ابتدای فصل توسط سایر تیم ها غارت شد تا پیروانی فقط یك نیم فصل را صرف هماهنگی و كشف بازیكن كند و در انتها فقط سعی كند كه سقوط نكند اما با این حال این تیم را باید ستود كه با كمترین امكانات بهترین نتایج را گرفت.
از برق هم كه چیز زیادی نمی توان گفت شاید آنها به جای فولاد مستحق سقوط به پلی آف بودند برق در طول فصل حرف زیادی برای گفتن نداشت و بعید به نظر می رسد در فصل آتی هم تغییر چندانی داشته باشد.
● سیاه جامگان خداداد
حضور ۳ مربی در یك فصل برای تیم مشهدی اینقدر حرف و حدیث داشت كه آنها را از فكر صعود به رده های بالای جدول دور كرد. اكبر میثاقیان، قیاسی و خداداد عزیزی اما آنكه بهترین نتایج را برای سیاه جامگان كسب كرد خداداد بود، غزال تیزپای فوتبال ایران با ابومسلم به عنوان ششمی لیگ برتر رسید ولی به طور حتم در فصل بعد حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت به انتظار یك ابومسلم سرعتی و آتشی در فصل بعد باشید، سیاه جامگان خداداد می آیند تا ثابت كنند كه سرمربی شان چیزی كمتر از دایی ندارند.
● قوی سپید ماندنی شد
تنها نماینده شمال كشور، تیم ریشه دار شمالی، چیزی نمانده بود كه ملوان سقوط كند و شناسنامه فوتبال شمال كشور راهی لیگ یك شود اما یك پیروزی میلیمتری در روز آخر برابر برق شیراز قوی سپید را در لیگ برتر نگه داشت تا شمالی ها از همین حالا به فكر تداركات برای حضوری قوی با دو تیم در لیگ هفتم باشند.
● مس و دومین فصل
خیلی ها فكر می كردند مس كرمان میهمان یك فصله لیگ برتر باشد، كرمانی ها با نادر دست نشان شروع كردند، بد هم نتیجه نگرفتند اما در اواسط فصل كم آوردند تا دست به یك تغییر بزنند و دست به دامان فرهاد كاظمی شوند. مردی كه این شرایط را خیلی خوب درك می كرد. كاظمی با حضورش مس را متحول كرد تا این تیم در لیگ ماندنی شود و خود را آماده حضور در دومین دوره لیگ برتر كند.
● ترین های لیگ ششم
▪ بهترین تیم: سایپا
▪ بهترین مربی: علی دایی ( با تقدیر از فیروز كریمی)
▪ بهترین گلزن: مهدی رجب زاده ( ذوب آهن) عرفان اولروم ( ابومسلم) ۱۷ گل زده
▪ بیشترین برد: استقلال اهواز ۱۶ برد
▪ بهترین خط حمله: پرسپولیس ۴۹ گل زده
▪ بهترین دفاع: استقلال اهواز - سپاهان ۲۸ گل خورده
▪ كمترین باخت: سایپا ۴ باخت
▪ كمترین برد: راه آهن ۲ برد
▪ بیشترین باخت: راه آهن ۱۴ باخت
▪ بدترین خط حمله: ملوان ۲۱ گل زده
▪ بدترین خط دفاع: برق شیراز - راه آهن ۴۵ گل خورده
▪ بیشترین تساوی: راه آهن ۱۴ مساوی
▪ كمترین تساوی: استقلال اهواز ۶ مساوی
فریدون حسن
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید