جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نقش و بافت در دکوراسیون


نقش و بافت در دکوراسیون
سنتی یا مدرن، راه راه یا گلدار، گل درشت یا گل ریز، آبستره یا رئالیستی؟ اینها فقط بعضی از انتخاب هایی هستند که باید هنگام طراحی دکوراسیون منزلتان با نقوش و طرح های مختلف در نظر بگیرید. پیش از اینکه از دنیای بی کران طرح ها یک یا چند نقش را برگزینید باید سبک ویژه ای را انتخاب کنید تا همه نقوش را در حیطه این سبک خاص گردهم آورید.
نقش و طرح را در قالب های گوناگونی می توانید به فضای خانه بیاورید، از جمله کاغذ دیواری، نوارهای کاغذی مخصوص دیوار، پارچه های پرده و مبل یا حتی طرح های ایجاد شده توسط رنگ. ممکن است مایل باشید کل دیوارهای یک اتاق یا فقط یک یا دو تا از آنها را با کاغذ دیواری بپوشانید یا دیوارها را رنگ کنید و سپس نواری از نقوش موردپسندتان را در ارتفاع یک متری از پایین دیوار یا فاصله نیم متری از بالای آن روی دیوارهای رنگ شده اضافه کنید یا حتی پس از رنگ کردن دیوار با رنگی ساده به روش های مختلف دیگر از جمله استفاده از استنسیل یا مهر در بخش هایی از این دیوارها نقوش زیبایی ایجاد کنید.
بدون تردید یکی از ساده ترین و رایج ترین روش ها برای تزیین یک اتاق رنگ کردن دیوارها است و بعد سطوح رنگی ساده این دیوارها می توانند پس زمینه ای برای نقوش مختلف باشند که نتیجه ای متفاوت با پوشش خود دیوارها با کاغذدیواری های طرح دار دارد.
در چنین اتاق هایی می توانید نقوش و طرح های مختلف را به واسطه پرده ها، کوسن ها یا روکش مبل و تخت خواب وارد فضا کنید. در این صورت نقوش تاثیر غالب نخواهند داشت و با سهولت بیشتری می توانید از طریق عوض کردن این وسایل با نقوش جدید دکوراسیون اتاق را تغییر دهید. به عنوان مثال با دوختن یک پرده دورو می توانید نقوش پرده را که سطح نسبتاً بزرگی در یک اتاق را به خود اختصاص می دهد، عوض کنید.
ترکیب کردن سطوح نقش دار با سطوح ساده رنگی کار ساده ای است اما برای ترکیب نقوش و طرح های مختلف با یکدیگر باید نکاتی را رعایت کنیم تا نتیجه بیش از حد شلوغ و سرسام آور نباشد.
ساده ترین روش برای ترکیب نقوش مختلف با هم انتخاب طرح های مختلف در یک رنگ است. این طرح ها چنانچه زمینه رنگی واحدی داشته باشند به خوبی با یکدیگر هماهنگ می شوند. به عنوان مثال پارچه های راه راه و چهارخانه ریز و درشت که در همه آنها فقط از دو رنگ استفاده شده باشد ترکیبی زیبا و چشم نواز را تشکیل می دهند.
حالا اگر به مجموعه ای از نقوش سفید و آبی چهارخانه و راه راه یک طرح گلدار با همین رنگ ها هم اضافه کنیم، نتیجه کاملاً موفقیت آمیز خواهد بود. البته می توان نقوشی با رنگ های متفاوت را نیز با هم ترکیب کرد اما باید یک رنگ غالب واحد را برای همه آنها در نظر بگیریم یا رنگ های مختلف از یک نقش را انتخاب کنیم مثلاً پارچه های راه راه با رنگ های مختلف یا یک طرح گلدار در رنگ های متنوع.
وقتی بافت نیز با طرح همراه می شود خود می تواند نقش یک طرح تک رنگ را ایفا کند و به شما این امکان را می دهد که ترکیب های بی شماری از طرح ها و بافت های گوناگون را تجربه کنید. در سال های اخیر انواع پارچه، کاغذدیواری و سایر متریال مصرفی در دکوراسیون داخلی در بافت های بسیار متنوعی به بازار آمده اند.
این سطوح بافت دار در رنگ های خنثی می توانند ضمن ایجاد تنوع بصری به کانون توجه بیننده در فضای اتاق تبدیل شوند. امروزه بافت های مختلفی که تقلیدی ماهرانه از خز، چوب، چرم، سنگ، ابریشم و حتی فلز هستند در فروشگاه های لوازم دکوراسیونی عرضه می شوند. ترکیب بافت و نقوش مختلف را در فضای منزل تان تجربه کنید و نتایج چشمگیر این ترکیب ها تنوع و زیبایی را به خانه ببرید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید