شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


خانه شما چه رنگی است؟


خانه شما چه رنگی است؟
موضوع استفاده از رنگ در فضای زندگی، به طور معمول ارتباط مستقیمی با فرهنگ و عادات خانوادگی ساكنان خانه دارد.سالیان سال است كه در خانه بسیاری از ما، دیوارها به یكی از رنگ های خنثی مانند استخوانی، خامه ای و یا حداكثر كرم، رنگ آمیزی می شود و رنگ انتخابی برای دیگر لوازم نیز از خانواده كرم و قهوه ای فراتر نرفته است.
این كاربرد تك رنگی و یا مونوكرومیك، نه تنها برای اهالی خانه بزودی یكنواخت شده و خسته كننده می شود، بلكه چندان چشم نواز هم نیست. با این كار، ساكنان این گونه فضاها، همچنان در بهره بردن از لذت حضور در كنار رنگ های مختلف و همچنین تأثیرات حاصل از آنها محروم می مانند، در حالی كه بیشتر رنگ هایی را كه هر روزه با آن ها در طبیعت مواجه می شویم با تنالیته های مختلف می توانند در جای جای دكوراسیون فضای زندگی ما نیز مورد استفاده قرار گیرند.
دیوارها، كف ها، سقف ها، درها و به طور كلی تك تك لوازم دكوراسیونی ریز و درشت می توانند عرصه ای برای حضور رنگ در خانه باشند، به شرط آن كه رنگ های مورد علاقه و دلخواه افراد خانواده با دقت و با توجه به همه جوانب و تأثیرات رنگ ها انتخاب شوند و بسترهای مناسب به كارگیری هر كدام از آنها در محیط نیز به درستی تعیین شوند.
این همان برنامه ریزی رنگی برای محیط است كه از انتخاب تركیبی برای آن، فضا بیرون می آید. این تركیب به طور معمول متشكل از رنگ های مختلف و متنوع است كه انتخاب آن برای هر محیط به ویژه فضای خانه همواره توصیه می شود و از آنجا كه قرارگرفتن رنگ های متنوع در كنار هم نمی تواند كاری اتفاقی باشد، پیش از هر گونه اقدام عملی برای انتخاب تركیب و كاربرد رنگ های آن در محیط، به نكات زیر توجه كنید:
۱) هر رنگی با توجه به خصوصیات و ویژگی های خاص خود، تأثیرات گوناگونی بر روی ابعاد ظاهری فضا، شلوغ و خلوت نشان دادن محیط، افزایش و یا كاهش نور موجود و از همه مهم تر حالات و احساسات روحی و روانی افراد آن محیط می گذارد. لذا پیش از تصمیم گیری برای انتخاب و كاربرد هر رنگ و یا به طور كلی خانواده آن رنگ، به خصوصیت و تأثیرات حاصل از آن توجه كنید.
۲) همانطور كه اشاره شد، انتخاب تركیب رنگی، حاوی ۲ یا ۳ رنگ در فضا الزامی است. ولی نكته مهم اینجاست كه هر اندازه به ویژگی ها و تأثیرات هر یك از رنگ ها به تنهایی توجه می كنید تأثیرات حاصل از همنشینی آنها را در كنار هم نیز مورد توجه قرار دهید، زیرا ممكن است ۲ رنگ برای یك محیط به تنهایی بسیار زیبا و مناسب باشد ولی در كنار هم ناهماهنگ بوده و حتی تأثیرات مثبت یكدیگر را نیز خنثی كنند.
۳) رنگ و یا رنگ های انتخابی شما باید برای شما و اعضای خانواده تان دلپذیر باشد در غیر این صورت هر یك از شما مجبور خواهید بود در ساعات حضورتان در آن محیط، فضایی را تحمل كنید كه مورد علاقه تان نبوده و حتی ممكن است تأثیرات نامطلوبی روی روحیه شما بگذارد. درواقع می توان گفت كه فضای خانه شما نیز همانند لباسی كه می پوشید، نشانگر شخصیت و ویژگی های روحی و روانی شماست.
۴) در صورتی كه با توجه به تأثیرات رنگ در محیط، علایق و دیگر موارد بیان شده یك تركیب رنگی را برای فضای خانه تان انتخاب كرده اید، پیش از آن كه دست به كار شوید نور محیط خانه را هم بررسی كنید. رنگ ها افزون بر این كه ممكن است جذب كننده و یا انعكاس دهنده نور موجود باشند، تحت تأثیر نور، تغییر می كنند. درواقع نوع و میزان نور، رابطه مستقیمی با نوع رنگ و هویت آن دارد.
۵) هر چند سال یك بار، كاربرد رنگ هایی برای لوازم دكوراسیون و حتی پوشش سطوح ثابت خانه مانند دیوارها و كف، در قالب مد روز مطرح می شود كه اگرچه در چیدمان موجود در فروشگاه ها یا برخی از مكان های دیگر غیر از خانه چشمگیر و زیبا هستند ولی این مورد تضمینی بر یكسان بودن نتیجه در فضای خانه شما با فروشگاه ها نیست.
همچنین با توجه به این كه مدها گذرا و موقتی هستند و در ضمن تغییر و تحولات دكوراسیونی به منظور پیروی از مد آن دوره از زمان به راحتی امكان پذیر نیست و به صرف هزینه گزاف نیاز دارد، تبعیت از مدها نیز از مد می افتد.
۶) توجه داشته باشید هر چه سطح كاربرد رنگی از تركیب رنگی انتخابی برای فضای شما وسیع تر باشد، تأثیر آن نیز بیشتر خواهد بود، در نتیجه هنگام انتخاب رنگ لوازم و سطوح به ویژگی های رنگ غالب، بیشتر توجه كنید.
مریم بیامنش
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید