پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


خون بازی


خون بازی
‬‮«‬خون بازی‮»‬‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬بازگشت‭ ‬موفق‭ ‬بنی‮ ‬اعتماد‭ ‬به‭ ‬سینمای‭ ‬اجتماعی‭ ‬مورد‭ ‬علاقه اش،‭ ‬‮(‬پس‭ ‬از‭ ‬تجربه‭ ‬موفق‭ ‬‮«‬گیلانه‮»‬‭ ‬در‭ ‬ژانر‭ ‬دفاع‭ ‬مقدس‮)‬‭ ‬دانست‮.‬
وی‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬چهره‭ ‬كریه‭ ‬‮«‬اعتیاد‮»‬‭ ‬را‭ ‬بدون‭ ‬هیچ گونه‭ ‬محافظه كاری‭ ‬،در‭ ‬یك‭ ‬خانواده‭ ‬مرفه‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬هم‭ ‬پاشیده‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬می‮ ‬كشد‮.‬‭ ‬بنی‮ ‬اعتماد‭ ‬در‭ ‬زمانه‭ ‬فیلم های‭ ‬مفرح‭ ‬و‭ ‬سرگرم كننده،‭ ‬زنگ‭ ‬خطر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬صدا‭ ‬درمی‮ ‬آورد‮.
‬‭ ‬دغدغه های‭ ‬اجتماعی‭ ‬او‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬تولید‭ ‬فیلمی‭ ‬تلخ‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬كه‭ ‬تماشای‭ ‬آن‭ ‬هم‭ ‬تكان دهنده‭ ‬است‭ ‬هم‭ ‬لذت بخش.دوربین‭ ‬بنی‮ ‬اعتماد‭ ‬نخستین‭ ‬نماهایش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خانه‭ ‬‮«‬سارا‮»‬‭ ‬آغاز‭ ‬می‮ ‬كند،‭ ‬یعنی‭ ‬همان‭ ‬جایی‭ ‬كه‭ ‬تلویزیون،‭ ‬آرزوهای‭ ‬سركوب‭ ‬شده‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬نشان‭ ‬می‮ ‬دهد‮.‬‭ ‬سپس‭ ‬به‭ ‬داخل‭ ‬خیابان هایی‭ ‬می‮ ‬رود،‭ ‬كه‭ ‬همچون‭ ‬یك‭ ‬میدان‭ ‬مین گذاری‭ ‬شده‭ ‬پرخطر‭ ‬و‭ ‬وسوسه كننده‭ ‬است‮.‬‭ ‬بنی‮ ‬اعتماد‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬خط‭ ‬اصلی‭ ‬قصه،‭ ‬ساختار‭ ‬جاده ای‭ ‬را‭ ‬برمی‮ ‬گزیند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬نشان‭ ‬دادن‭ ‬جاده های‭ ‬پرحادثه،‭ ‬بار‭ ‬دیگر‭ ‬فراگیر‭ ‬بودن‭ ‬این‭ ‬معضل‭ ‬اجتماعی‭ ‬را‭ ‬هشدار‭ ‬می‮ ‬دهد‮.‬
بنی‮ ‬اعتماد‭ ‬هوشمندانه‭ ‬حجم‭ ‬بار‭ ‬تراژیك‭ ‬فیلمش‭ ‬را‭ ‬كنترل‭ ‬می‮ ‬كند‮.‬‭ ‬وی‭ ‬با‭ ‬گنجاندن‭ ‬اوج‭ ‬و‭ ‬فرودهای‭ ‬مناسب‭ ‬در‭ ‬طرح‭ ‬فیلم،‭ ‬روایتی‭ ‬روان‭ ‬و‭ ‬یكدست‭ ‬ایجاد‭ ‬می‮ ‬كند‮.‬
‮«‬خون بازی‮»‬‭ ‬می‮ ‬توانست‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬به‭ ‬فیلمی‭ ‬چون‭ ‬‮«‬میم‭ ‬مثل‭ ‬مادر‮»‬‭ ‬تبدیل‭ ‬شود،‭ ‬كه‭ ‬تماشایش‭ ‬اعصاب‭ ‬تماشاگر‭ ‬را‭ ‬متشنج‭ ‬كند‮.‬‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬روایت‭ ‬‮«‬خون بازی‮»‬‭ ‬در‭ ‬پس‭ ‬هر‭ ‬حادثه‭ ‬و‭ ‬بحران،‭ ‬یك‭ ‬‮«‬ایستگاه‭ ‬آرامش‮»‬‭ ‬قرار‭ ‬داده‭ ‬شده‭ ‬است،‭ ‬تا‭ ‬ذهن‭ ‬مخاطب‭ ‬برای‭ ‬تحمل‭ ‬لحظات‭ ‬دردناك‭ ‬بعدی‭ ‬آماده‭ ‬شود‮.‬‭ ‬‮(‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال‭ ‬صحنه‭ ‬دریا‭ ‬و‭ ‬جنگل‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬سكانس‭ ‬ایست‭ ‬و‭ ‬بازرسی‮).‬‭ ‬روایت‭ ‬‮«‬خون بازی‮»‬‭ ‬هیچ‭ ‬پیشینه ای‭ ‬از‭ ‬شخصیت هایش‭ ‬ارائه‭ ‬نمی‮ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬مشخص‭ ‬نمی‮ ‬كند‭ ‬كه‭ ‬‮«‬سارا‮»‬،‭ ‬چرا‭ ‬و‭ ‬چگونه‭ ‬به‭ ‬دام‭ ‬اعتیاد‭ ‬افتاده‭ ‬است‮.
‬‭ ‬شاید‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬خاطر‭ ‬كه‭ ‬این‭ ‬موضوع،‭ ‬برای‭ ‬فیلمساز‭ ‬هیچ‭ ‬اهمیتی‭ ‬نداشته‭ ‬است‮.‬‭ ‬مهم‭ ‬این‭ ‬است،‭ ‬كه‭ ‬سارا‭ ‬در‭ ‬زندانی‭ ‬گرفتار‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬،كه‭ ‬هیچ‭ ‬راه‭ ‬فراری‭ ‬برایش‭ ‬متصور‭ ‬نیست‮.«‬خون بازی‮»‬‭ ‬جلوه های‭ ‬زیبایی‭ ‬از‭ ‬رابطه‭ ‬مادرانه‭ ‬سیما‭ ‬‮(‬بیتا‭ ‬فرهی‮)‬‭ ‬با‭ ‬دخترش‭ ‬سارا‭ ‬‮(‬باران‭ ‬كوثری‮)‬،‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬می‮ ‬كشد‮.‬‭ ‬مادر‭ ‬سارا‭ ‬همچون‭ ‬همه‭ ‬مادرهای‭ ‬‮«‬بنی‮ ‬اعتماد‮»‬،‭ ‬در‭ ‬قله‭ ‬مهربانی‭ ‬و‭ ‬سخاوت‭ ‬سكنی‭ ‬گزیده‭ ‬است‮.‬‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬كشاكش‭ ‬مبارزه‭ ‬بی‮ ‬امان‭ ‬‮«‬سارا‮»‬،‭ ‬هم‭ ‬باید‭ ‬دوست‭ ‬و‭ ‬همراهش‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬سد‭ ‬راهش‭ ‬شود‮.‬‭ ‬راه‭ ‬پرهیاهویی،‭ ‬كه‭ ‬معلوم‭ ‬نیست‭ ‬به‭ ‬كجا‭ ‬ختم‭ ‬می‮ ‬شود‮.‬‭ ‬
بازگشت‭ ‬‮«‬آرش‮»‬‭ ‬و‭ ‬آشتی‭ ‬‮«‬سارا‮»‬‭ ‬با‭ ‬لباس‭ ‬كنار‭ ‬گذاشته‭ ‬شده‭ ‬عروسی،‭ ‬یا‭ ‬شاید‭ ‬شتاب‭ ‬گرفتن‭ ‬یك‭ ‬درد‭ ‬جانكاه‭ ‬و‭ ‬تداوم‭ ‬فلاكت‭ ‬و‭ ‬تباهی‮.‬
منبع : فیلم‌نگار


همچنین مشاهده کنید