پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


نقش واسطه­های کارگزار در بازارهای مالی


نقش واسطه­های کارگزار در بازارهای مالی
فعالیت مبادلاتی و دادوستد معامله گران شخصی بدون ارتباط با کارگزار یا بازارساز امکان پذیر نخواهد بود. معامله گران و سرمایه گذاران برای دادوستد سهام، فلزات، کالاها، ارز به کارگزاران و واسطه های بازار نیازمند هستند. در بازارهای مالی کارگزاران از طریق بازاریابی مستقیم خدمات خود را معرفی می کنند و بخشی از سرمایه گذاران و معامله گران به طور مستقیم به باز نمودن حساب نزد آنها اقدام می کنند. در این مقاله بر نحوه همکاری اشخاص یا شرکتها با کارگزاران بازار ارز تمرکز شده است.
● شناخت کارگزار
در بازار تبادلات ارزی خدمات روی خط، اعلام نرخ ارزها و انجام معاملات توسط کارگزاران و بازارسازان جهانی صورت می پذیرد. در سراسر دنیا كارگزاران بسیاری وجود دارد كه با یكدیگر در رقابت می باشند و هر كدام مقررات و نرم افزارهای ویژه خود را دارا می باشند. سرمایه گذاران و معامله گران با برقراری ارتباط نزد كارگزاران حساب ارزی باز می نمایند و سپس با استفاده از خدمات آنها به دادوستد مشغول شوند. كارگزاران بین شرکت کنندگان در بازار ارز به عنوان واسطه عمل می کنند و دستورات خرید یا فروش را با استفاده از دستگاههای معاملاتی اجرا می نمایند. آنها از طریق شبكه اینترنت و با استفاده از ابزارها و دستگاههای مخصوص با بانكها در ارتباط هستند و در هر لحظه نرخ های ارز را دریافت می دارند. نرخ های ارز با استفاده از نرم افزارهای ویژه كارگزاران در اختیار سرمایه گذاران و معامله گران بازار قرار می گیرد و بدین طریق مشتریان دادوستدهای خود را به اجرا می گذارند. بدون كارگزاران عملیات دادوستد بر روی ارز یا سهام غیرممكن خواهد بود. كارگزاران از بابت خدماتی كه به مشتری ارائه می دهند کارمزدی را دریافت می دارند. سفارشات مشتری دربرگیرنده نرخ ارز، نوع ارز، تعیین موقعیت خرید یا فروش و اندازه معامله می باشد. براساس این چهار متغیر کارگزار سفارشات را انجام می دهد. بنابراین برای دادوستد در بازار ارز انتخاب یك كارگزار ضروری می باشد.
برای انجام معاملات ارزی سرمایه گذار پس از انجام قرارداد با كارگزار و سپری شدن مراحل مبلغی را به عنوان سپرده در بانکی که کارگزار مشخص كرده، واریز نماید. این سپرده به عنوان پشتوانه انجام معاملات می باشد و به نام معامله گر گشایش می شود. سپس کارگزار نام کاربری و شماره رمز ورود به حساب را به سرمایه گذار انتقال می دهد. سرمایه گذار با استفاده از نرم افزارهای خاص كارگزار و از طریق شبكه اینترنت به حساب شخصی دسترسی یافته و به انجام دادوستدهای ارزی مبادرت می ورزد و بر این اساس حساب معاملات را در هر لحظه از زمان مشاهده مینماید.
با گسترش روز افزون بازار تبادلات ارزی و افزایش حجم مبادلات در سطح بین الملل کارگزاران متعددی در سطح جهان پدید آمده اند. با رقابت شدیدی که بین کارگزاران پدید آمده خدمات آنها رقابتی و گوناگون می باشد. هر چند معا مله گران به کارگزاران نیازمند هستند، اما کارگزاران نیز برای کسب سود به معامله افراد نیاز دارند. کارگزاران و بازارسازان بازار ارز از راههای متفاوتی به بازاریابی و معرفی خدمات مشغول هستند. آنها معمولا از طریق وب سایت، تبلیغات تلویزیونی و ... خدمات خود را متمایز از دیگر رقبا معرفی می کنند. اما آنها از طریق شرکای کاری نیز به جذب معامله گران می پردازد.در برخی از کارگزاریها و بازارسازان بیش از ۴۰ درصد گردش مالی توسط شرکای کاری انجام می پذیرد. این گونه شرکای تجاری به واسطه کارگزار یا معرف کارگزار مشهور هستند و تنها در زمینه فروش و بازاریابی فعالیت می کنند.
در راه معرفی کارگزاران شرکتها و اشخاصی وجود دارند که برای کسب منافع بازاریابی به تبلیغات گسترده برای طرف تجاری خود مشغول می شوند. این شرکتها و اشخاص با معرفی افراد کسب درآمد می­کنند. برخی معامله گران بدون توجه به مخاطرات بازارهای مالی در میدان بازی واسطه های کارگزار قرار می گیرند و در شرایط نامناسب در راستای کسب منافع مادی وارد بازار شده که اغلب به جای سود و منفعت دچار زیان می­گردند.
اشخاص حقیقی همچون مشاوران سرمایه گذاری یا شرکتها با توجه به مزایایی که از کارگزاران دریافت می کنند زمینه فعالیت خود به فروش و بازاریابی اختصاص می دهند. آنها ترجیح می دهند انجام دادوستدها را کاملاً به عهده مشتری یا شخص ثالث دیگر (وکیل) واگذار کنند. برخی از واسطه های کارگزار ارز خدمات دیگری همچون مشاوره و تحلیل بازار را در اختیار معامله گران و مشتریان خود قرار می دهند. چنانچه این شرکتها از معامله گران حرفه ای استفاده کنند، می توانند مدیریت حساب افراد را بر عهده گیرند.
افراد تازه وارد در بازارهای مالی ممکن است نتوانند اطلاعات کاملی را در مورد گزینش کارگزار مناسب دریافت کنند. در این شرایط تبلیغات بازاریابی و واسطه های کارگزار ممکن است این گونه افراد را تحت تاثیر قرار دهد. پیشنهاد می شود پیش از هر اقدام از مشاوران سرمایه­گذاری قابل اطمینان بهره گیرد و راه مناسب انتخاب کارگزار را برگزینید.
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید