پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زلف بر باد مده


زلف بر باد مده

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید كه وقتی به حمام می‌روند و موی خود را شانه می‌كنند یا دست داخل موی خود می‌كنند، یك دسته از موهایشان را در دستان خود می‌بینند. چه اتفاقی افتاده است؟ آیا این، ریزش مو است؟ آیا ممكن است سرتان خالی و طاس شود؟ چرا برخی از ما به ریزش مو مبتلا‌ می‌شویم؟
آمارها نشان می‌دهد كه فقط در آمریكا ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن دچار ریزش مو هستند. ظاهر خوب برای تمامی افراد اهمیت دارد. مو علاوه بر بدن، در روحیه اشخاص نیز نقش مهمی بازی می‌كند. مو در زندگی روزمره و در شغل افراد جایگاه مهمی دارد و اعتماد به نفس می‌بخشد.
● ریزش مو از كجا می‌آید؟
به نظر بسیاری از كارشناسان، داروهای شیمیایی، رنگ كردن‌های مكرر مو، عوامل محیطی، استرس، آب و هوا، آلودگی، نوع تغذیه، عوامل ژنتیكی و... ازجمله عوامل دخیل در ریزش موها هستند. بد نیست بدانید كه ۹۵ درصد علل ریزش مو، ارثی است. به این معنی كه اگر والدین شما ریزش مو دارند، بی‌شك شما هم به این عارضه مبتلا خواهید شد چون ژن ریزش مو در بدن شما نیز وجود دارد.
ژن ریزش مو بدون در نظر گرفتن جنسیت، نسل به نسل منتقل می‌شود. این عارضه می‌تواند در هر زمانی بعد از بلوغ ظاهر شود. در ۵۰ سالگی، تقریبا تمامی افراد دچار ریزش مو می‌شوند.
●ادعاهای واهی
بسیاری از داروها و شامپوهایی كه در بازار موجود است متاسفانه برای درمان ریزش مو نیستند زیرا روش درمانی آنها بر پایه اصول و فرضیه‌های اشتباه بنا شده است.
گروهی از افراد به نادرستی گمان می‌كنند كه انباشته شدن فولیكول‌های پوست سر، منافذ مو را باز می‌كند اما بهتر است بدانید شامپو كردن و ماساژ دادن پوست سر گرچه منافذ مو را باز می‌كند اما به هیچ‌وجه موجب ریزش یا مانع از رشد دوباره موها نمی‌شود. بعضی كارشناسان نیز معتقدند، ضعف جریان خون موجب ریزش مو می‌شود. محصولات بسیاری در بازار وجود دارد كه ادعا می‌شود با تقویت جریان خون، مانع از ریزش مو می‌شوند اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد كه میزان جریان خون در تمامی نواحی سر، چه قسمت‌های بی‌مو و چه قسمت‌های پرمو به یك حد است. گروه دیگری از كارشناسان نیز ضعف تغذیه را عامل اصلی ریزش مو می‌دانند. هر روز مكمل‌های غذایی زیادی وارد بازار می‌شود كه سازندگان آنها ادعا می‌كنند این مواد با تقویت ریشه مو موجب قطع ریزش و رشد دوباره موها می‌شود اما نظرسنجی‌ها نشان داده كه این مواد غذایی نیز چندان كارساز نیست. شپش، كلاه، آب آلوده، آلودگی هوا... همگی از جمله فرضیه‌هایی هستند كه مردم ریزش موها‌یشان را به آنها نسبت می‌دهند.
● چرا و به چه علت؟
آخرین كشفیات صورت گرفته در سراسر دنیا نشان می‌دهد كه ریزش مو دلایل هورمونی و ژنتیكی دارد و ۹۵ درصد آنها نیز ارثی است اما فرض كنید اگر شخصی این ژن را به ارث نبرده باشد، قطعا ریزش مو نخواهد داشت؟ جالب است بدانید DHT یا دهیدروتستوسترون هورمونی است كه در بدن به وسیله تستوسترون به ژن ریزش مو تبدیل می‌شود و وقتی این ژن شروع به كار می‌كند وارد چرخه‌ای می‌شود كه نتیجه آن، نرم شدن، ضعیف، نازك و كم‌رنگ شدن موهاست. به این نوع موها در اصطلاح پزشكی <پرز هلویی> گفته می‌شود. اگر این عارضه در ابتدای شروع، درمان نشود موجب ریزش موهای دایمی شده و شخص پس از مدتی تمام موهایش را برای همیشه از دست می‌دهد. به عبارت دیگر، تستوسترون در بدن به وسیله یك آنزیم دستخوش تغییراتی می‌شود.
این آنزیم همانند یك كارخانه عمل می‌كند و باعث می‌شود تستوسترون به DHT تبدیل شود. سپس DHT به وسیله گیرنده‌هایی كه به درهای ورودی كوچك شبیه‌اند، وارد فولیكول مو می‌شود كه نتیجه آن، فعال شدن ژن ریزش مو است. این ژن سبب ریزش موهای قطورتر و جایگزین شدن موهای ضعیف‌تر به جای آنها می‌شود. در صورتی كه در ابتدای بروز این عارضه جلوی عوارض منفی DHT گرفته نشود، همین موهای نازك نیز در عرض چند سال به كلی از بین می‌روند.
عوارض منفی DHT در زنان و مردان به یك اندازه است و بسیاری از دانشمندان در سراسر دنیا در پی كشف این موضوع، به دنبال راه‌حل‌هایی برای درمان آن هستند.
● چه باید كرد؟
در عصر حاضر در صورتی كه به دلیل كم‌پشت شدن یا ریزش موهایتان به پزشك متخصص مراجعه كنید، پزشكان یكی از سه راه‌حل مصرف مواد شیمیایی، جراحی و كاشت مو یا لیزرتراپی را به شما پیشنهاد می‌دهند
لیزر، قدرت بالا و كارایی زیادی در امور پزشكی دارد. اشعه سرد لیزر كاملا بی‌خطر و برای درمان امراض پوستی بسیار موثر است. در اروپا بیش از ۳۰ سال است كه از این اشعه سرد در كلینیك‌ها برای رفع بیماری‌های پوست و مو استفاده می‌شود.
اشعه لیزر سبب تقویت بافت‌ها می‌شود كه به آن فوتوبیولیش می‌گویند.
طی عمل فتوسنتز كه برای گیاهان بسیار مفید و حیاتی است، انرژی نور به انرژی شیمیایی مبدل می‌شود. مشابه همین پدیده در بدن ما نیز صورت می‌گیرد. نور یك منبع انرژی است و سلول‌های زنده برای حفظ بقا به آن نیازمندند. موها نیز در این میان مستثنا نیستند.
موضوع لیزر درمانی در حال حاضر، موضوع مورد بحث در بیش از ۲۵۰۰ مقاله علمی در سراسر دنیا بوده است. لیزر از آنجا كه سبب افزایش جریان خون و كاهش التهاب می‌شود، برای پوست سر بسیار مفید بوده و در جراحی‌های زیبایی و پلاستیك كاربرد دارد. استفاده از لیزر در كشورهایی همچون سوئد، لهستان، روسیه و ژاپن قدمت زیادی دارد و با افزایش سطح آگاهی مردم به نظر می‌رسد هر روز بیش از پیش منافع آن آشكار می‌شود.
مریلا شوكت
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید