پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

منوی دانش‌آموزی


منوی دانش‌آموزی
خردادماه می رسد و آنچه این ماه را از سایر ماه های سال متفاوت جلوه می دهد فرا رسیدن فرآیند بزرگی به نام امتحان است. فرآیندی که تقریباً تمام افراد آن را تجربه کرده اند و اولین چیزی که در ذهن آنها تداعی می شود اضطراب و استرسی است که برای پیشرفت و صعود از پله های ترقی بایستی تحمل کنند.
همان طور که برای موفقیت در آزمون های گوناگون بایستی یک برنامه ریزی دقیق انجام داد در مورد تغذیه نیز کاملاً بایستی به صورت علمی و حساب شده عمل کرد. انرژی کافی و کاهش استرس دو عامل مهم و ضروری برای موفقیت در امتحان است. مصرف مواد غذایی تامین کننده انرژی کافی در زمان قبل از امتحان برای مطالعه و به هنگام امتحان از یک طرف و جلوگیری از کاهش استرس و اضطراب با فراهم کردن محیط امن در پیروزی در امتحانات بسیار موثر است. برای اینکه این مقوله برایتان خسته کننده نباشد ذکر نکات لازم به صورت خلاصه و بندبند بهتر به نظر می رسد.
● صبحانه
مهم ترین وعده غذایی صبحانه است. صرف صبحانه باعث می شود که در طول روز انرژی کافی داشته باشیم و از طرفی چون وعده های صبحانه حاوی مواد کم چرب و پرکربوهیدرات مخصوصاً از نوع کربوهیدرات های مرکب است بنابراین سستی و خواب آلودگی ناشی از غذاهای پرحجم و پرچرب را به دنبال نخواهد داشت.
پنیر، نان، گردو، شیر و تخم مرغ موادی هستند که برای وعده های صبحانه توصیه می شوند. مصرف غذاهایی چون کله پاچه، شیرینی های خامه ای و قندهای ساده توصیه نمی شود چرا که اثربخشی مواد ذکر شده قبلی را ندارد.
● قندهای ساده
بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف قندهای ساده مثل مربا، شیرینی، شکلات و... باعث افزایش قند مغز شده و در تفکر بهتر کمک کننده است. در صورتی که بایستی توجه داشت که این یک باور غلط است چرا که مصرف این گروه از مواد غذایی به صورت بی رویه و با حجم بالا سبب ترشح ناگهانی انسولین که هورمون تنظیم کننده قند خون می باشد شده و به صورت ناگهانی باعث افت قند می شود که این مساله مخصوصاً در زمان برگزاری امتحان نتیجه کاملاً معکوس خواهد داشت.
آنچه در مورد قند خون و بالا نگه داشتن آن موثر است مصرف قندهای مرکب مثل میوه ها، نان، برنج، سیب زمینی و حبوبات است که با توجه به اینکه این نوع از قندها به تدریج جذب می شوند سطح خونی قند افراد همیشه در حد متعارف و لازم می ماند.
● عدم حذف وعده های غذایی
یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده در یادگیری حذف وعده های اصلی غذایی از جمله صبحانه است. بایستی توجه داشت حذف یک وعده از غذای روزانه نه تنها باعث کاهش انرژی فرد می شود بلکه با توجه به اینکه فعالیت مغز انرژی بسیاری از فرد می گیرد برای وعده بعدی گرسنگی شدید عارض می شود این مساله باعث خوردن سریع و به مقادیر زیاد مواد غذایی می شود که متعاقب آن به علت افزایش فعالیت دستگاه گوارش جریان خون از تمامی قسمت های بدن به سوی معده و روده هدایت می شود که این مساله باعث کاهش خون رسانی به اندام ها از جمله مغز شده و سستی و بی حالی حادث می شود که این حالت باعث کاهش میزان یادگیری، افزایش میزان خواب آلودگی و در کل کاهش هوشیاری مورد نیاز برای فعالیت های فکری از جمله درس خواندن است.
● لبنیات و کلسیم
یکی از عوامل مهم فعالیت مغز کلسیم است. این ماده مصرفی نقش بسیار مهمی در انتقال پیام عصبی در رشته های اعصاب دارد. خوردن شیر در طول روز بسیار مفید است و در مورد ماست بایستی به این نکته توجه داشت که به علت وجود ماده ای به نام اسید لاکتیک که خواب آور است بهتر است از آن قبل از خواب استفاده شود که هم کلسیم لازم دریافت شود و هم در کاهش اضطراب و فراهم کردن خواب راحت کمک کننده باشد.
▪ کاهش استرس:
همانطوری که در ابتدای بحث هم اشاره شد یکی از عوامل مهم موفقیت در امتحان به حداقل رساندن اضطراب و استرس است. بسیاری از مواد غذایی هستند که به طور مستقیم با تحریک سیستم اعصاب مرکزی (مثل قهوه یا نسکافه) باعث اضطراب می شوند یا به طور غیر مستقیم باعث اختلال در خواب، درد های شکمی، نفخ (مثل غذاهای پرچرب) می شوند.
حاصل این به هم خوردگی در سیستم خواب یا دردهای مختلف ذکر شده سبب ایجاد اضطراب می شود بنابراین برای کاهش این مقوله بایستی از خوردن مواد محرک، پر حجم و پر چرب پرهیز کرد و با کمک گرفتن از طب سنتی ما ایرانیان به جای قهوه از جوشانده هایی چون گل گاو زبان باعث ایجاد آرامش روحی شد.
▪ ویتامین ها:
بسیاری از افراد اعتقاد دارند که با مصرف ویتامین ها مخصوصاً از نوع دارویی قدرت یادگیری افزایش می یابد ما هم با این باور موافق هستیم و می بایستی توجه داشت داروها موادی هستند که شامل مواد شیمیایی جانبی و نگهدارنده بوده و مصرف بی رویه آنها ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد. اگر قرار است ویتامینی بخوریم بهتر است از نوع طبیعی آن استفاده کنیم. استفاده از ویتامین های گروه B و C در یادگیری بسیار موثر هستند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید