جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


روح خانه


روح خانه
● سرامیك:
امروزه بسیاری از مردم طرفدار سرامیك‌ها هستند و انواع و اقسام كاشی‌های سرامیكی در سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها به چشم می‌آیند.نصب سرامیك‌ها بسیار ساده و آسان است و انتخاب طرحی زیبا به عنوان كفپوش به سرعت می‌تواند چهره منزل شما را دگرگون كند، اما اشكال سرامیك‌ها این است كه ممكن است ترك بخورند. هنگام خرید هم با كیفیت‌های متفاوتی از یك طرح روبه‌رو می‌شوید كه درجه‌بندی شده‌اند. بی‌نقص‌ترین سرامیك‌ها آن‌هایی هستند كه ترك‌خوردگی‌شان به حداقل ممكن برسد. این را هم بدانید كه اگر روزی سرامیك‌های كف منزل شما به عللی ترك خورد باید در زمینه تعویض آن‌ها دقت لازم را داشته باید تا به سایر سرامیك‌ها صدمه وارد نشود.
● تمیز كردن سرامیك‌ها:
ممكن است برخی از انواع سرامیك‌ها خلل و فرج‌هایی داشته باشند و در نتیجه برای تمیز كردن آن‌ها به زحمت بیفتید.
ـ به‌طور كلی در زمینه تمیز و درخشان كردن سرامیك‌ها به چند توصیه توجه كنید:
▪ برای پاك كردن سرامیك‌ها هرگز از پارچه‌های زبر و خشن استفاده نكنید، چون ممكن است موجب خط افتادن روی سرامیك‌ها شود.
▪ سرامیك‌ها را با مواد اسیدی، صابون‌های قوی یا محلول‌های قلیایی دیگر تمیز نكنید.
▪ بهتر است كه لكه‌های روی سرامیك را در ابتدا با كهنه نمدار تمیز كنید و سپس با یك پارچه نرم به خوبی خشك كنید.
● كفپوش‌های چوبی
كفپوش‌های چوبی را بیشتر تحت عنوان پاركت می‌شناسیم. قبل از انتخاب و خرید كفپوش‌ها به یاد داشته باشید كه چوب در منزل همیشه مد است و كفپوش‌های چوبی به طور طبیعی بسیار زیبا هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها در هر دوره و دهه‌ای ممكن است. به هر حال پاركت‌ها هم زخمی و خشدار می‌شوند و در نتیجه به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. در صورتی كه پس از مدتی برخی از قطعات معیوب شد یا صدای جیرجیر كف اتاق شما را به ستوه آورد، می‌توانید براحتی آن‌ها را تعویض كنید تا منزل شما مانند گذشته زیبا و راحت به نظر آید.
● تمیز كردن كفپوش‌های چوبی
باید به خوبی از پاركت‌ها مراقبت كنید، اما مواظب باشید كه در این كار زیاده‌روی نكنید و به فكر سلامتی خود باشید. پیشنهادات زیر را بخوانید:
برای تمیز و براق نگه داشتن پاركت‌ها می‌توانید از واكس‌های مخصوص و لاك الكل برای جلا دادن استفاده كنید.
هرگز برای پاك كردن كفپوش‌های چوبی از آب استفاده نكنید چون باعث تخریب آن‌ها می‌شود.
بهترین راه از بین بردن لكه‌ها این است كه پس از آن‌كه همه منزل را جارو برقی كشیدید، مقداری از مایع تمیزكننده كفپوش‌های چوبی را روی دستمالی ریخته و به آهستگی روی لكه مورد نظر بكشید.
● كفپوش‌های وینیلی
در سال‌های اخیر كفپوش‌های جدیدی در فروشگاه دیده می‌شود كه مورد پسند خیلی از مردم است. به آن‌ها كفپوش‌های وینیلی یا p.v.c می‌گویند. امروزه وینیل‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و بافت‌های مختلفی وجود دارند .به‌طور مثال بعضی از وینیل‌ها دارای طرحی شبیه چوب یا سرامیك هستند و می‌توانید به جای دو گزینه قبلی از وینیل‌ها استفاده كنید. به هر حال بدانید كه به اعتقاد برخی از مردم كفپوش‌های وینیلی نه تنها متنوعند، بلكه بادوام هم هستند و به سادگی تعویض می‌شوند. به‌علاوه در اتاق‌هایی كه مرطوب یا نمناكند، انتخاب وینیل‌ها بهترین گزینه به شمار می‌رود. وینیل‌ها در برابر آب مقاومند و حتی برای كف آشپزخانه هم قابل استفاده هستند.
● تمیز كردن وینیل‌ها
وینیل‌ها برخلاف كفپوش‌های چوبی نیازی به واكس زدن ندارند و به‌راحتی قابل تمیز شدن هستند. اما چند توصیه‌ در این مورد:
می‌توانید لكه‌های ایجاد شده را با مخلوطی از آب و كف مایع ظرفشویی از بین ببرید.
اگر هنگام شستن كف خانه تصمیم گرفتید از مایعاتی استفاده كنید كه برای همه سطوح قابل استفاده‌‌اند، ابتدا مقداری از آن را در گوشه‌ای از اتاق امتحان كنید و بعد در صورتی كه به وینیل‌ها آسیبی نرسید، آن را به كار ببرید.
هرگز برای شستشو، كفپوش‌ها را در آب غوطه‌ور نكنید چون آب می‌تواند از درزها نفوذ كرده و چسب وینیل‌ها را از بین ببرد. در نتیجه مجبور می‌شوید دوباره همه را بچسبانید.
● سنگ مرمر
سنگ مرمر هم از جمله پوشش‌های دیگری است كه هنوز هم در برخی مكان‌ها استفاده می‌شود. این را هم بدانید كه قدمت استفاده سنگ‌های مرمر به یونان قدیم باز می‌گردد كه در آن‌جا بسیار رایج بود. امروزه هم در بخش‌هایی از منزل مانند اطراف شومینه، آشپزخانه و... هم‌چنان كاربرد دارد. سنگ‌های مرمر دوام و مقاومت خوبی دارند. به همین دلیل در جاهایی كه رفت و آمد و تردد زیاد است از آن‌ها بیشتر استفاده می‌شود. به هر حال استفاده از سایر كفپوش‌ها و مواد مصنوعی باعث شده كه ابهت و شكوه سنگ‌های مرمر در منازل كمتر دیده شود.
● تمیز كردن سنگ‌های مرمر
سنگ‌های مرمر در رنگ‌ها و انواع مختلفی وجود دارند. بعضی از آن‌ها قابلیت جلا دادن و براق شدن را دارند و برخی این‌گونه نیستند.
ـ برای تمیز كردن سنگ‌های مرمر به موارد زیر توجه كنید:
▪ سنگ‌هایی كه غیرقابل جلا دادن هستند، خلل و فرج زیادی دارند. به‌راحتی لك‌دار و كثیف می‌شود. به هر حال برای تمیز كردن آن‌ها از لاك‌الكل استفاده نكنید چون پوسته پوسته می‌شوند.
▪ ساده‌ترین راه تمیز كردن سنگ‌های مرمر استفاده از یك پارچه نمدار است. می‌توانید این كار را با استفاده از مقداری آب گرم یا نیم‌لیتر آب و كمی پودر لباسشویی انجام دهید و بعد سنگ‌ها را با پارچه نرمی خشك كنید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید