جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اسلاموفوبیا یا ترس غیرقابل توجیه و توهم بزرگ


اسلاموفوبیا یا ترس غیرقابل توجیه و توهم بزرگ
با افزایش تهاجم غرب جهت جلوگیری از خطر اسلامی كه تمدن غرب را تهدید می كند پدیده «اسلاموفوبیا» یا ترس بیماری زای غیرقابل توجیه از اسلام نیز مطرح می شود. در این پدیده هر مسلمان و یا عرب تروریست است.
این پدیده آن قدر بالا گرفت كه یكی از پدران تصمیم گرفت كه نام فرزندش كه «اسلام» بود را تغییر دهد زیرا دوستانش در مدرسه اورا «تروریست» نام نهاده بودند. در این رابطه كتاب های زیادی منتشر شد كه در همه آن ها درگیری توهم زای اسلام و غرب مطرح شده است. به طور مثال انتشار كتاب «بمب های فرودگاه شارل دوگل»، بحران شدیدی علیه مسلمانان شاغل در این فرودگاه را به وجود آورد. در این كتاب آمده كه مسلمانان شاغل در این فرودگاه می توانند این فرودگاه را منفجر سازند و درپی همین تفكر، برخی از مسلمانان از كار بیكار شدند.
برخی از آگاهان اعتقاد دارند كه پدیده ترس از اسلام هنگامی مطرح شد كه علیه اسلام و مسلمانان حالتی از بسیج به وجود آمد و این حالت با افزایش تعداد مسلمانان مهاجر به كشورهای غربی، شدت گرفت. این مساله آن قدر بالا گرفت كه برخی بر این باور شدند كه فرانسه طی پنجاه سال آینده به یك كشور اسلامی تبدیل خواهد شد.
در حال حاضر روزانه ۶۳ اروپایی به اسلام می گروند و همین امر موجب گردیده كه دولت ها و جریان های فكری اروپا از تأثیر این پدیده بر جوامع غربی به شدت نگران شوند.
آن ها می گویند رفتار برخی مسلمانان در اروپا موجب اهانت به اسلام و مسلمانان شده است و به پی ریزی تصویر منفی از عرب مسلمان كمك زیادی كرده است. آن ها در ادامه می افزایند كه شكست مسلمانان و ادغام در جامعه جدید بر حجم مشكلات افزوده و مسلمان عرب به شهروند بیگانه تبدیل شده است گرچه او سال های طولانی در یكی از كشورهای غربی سكونت داشته است. آن ها می گویند رفتار مسلمانان در كشورهای غربی در جهت كاملاً متضاد با رفتار یهودیان در همان كشور می باشد زیرا آن ها توانسته اند حضور خود را، خدمت به منافع صهیونیسم جهانی قلمداد كنند.
دكتر سعید لاوندی كارشناس روابط بین المللی می گوید: پدیده اسلاموفوبیا در جوامع غربی در چارچوب تهاجم ها و تنش فزایی میان غرب و اسلام صورت می پذیرد زیرا چهره مسلمانان در نظر غربی ها همچنان چهره یك تروریست است. غربی ها نام هایی همچون محمد، محمود و عبدالله را تروریست می دانند و به محض این كه بفهمند كه شخصی ریشه اسلامی دارد تلاش می كنند كه او را نابود سازند.
دكتر لاوندی در ادامه می گوید: یكی از مهم ترین دلایل تنش فزایی و تهاجم وحشیانه به اسلام و مسلمانان، مشوه شدن چهره مسلمانان توسط خود آنان است، نباید فراموش كنیم كه مجریان تهاجم های یازدهم سپتامبر ۱۴ مسلمان بودند كه ۱۱ نفر آنها عرب مسلمان بودند و به همین دلیل است كه غرب به این نتیجه رسیده كه منطقه عربی، خاستگاه تروریسم و تروریست هاست. ترس غربی ها از افزایش تعداد مهاجران مسلمان به كشورشان و زاد و ولد زیاد یكی دیگر از عوامل ترس می باشد زیرا غربی ها یا ازدواج نمی كنند و اگر ازدواج كنند یك و یا دو بچه به دنیا می آورند. لذا افزایش تعداد مسلمانان در كشورهای غربی موجب ترس دولت ها شده است. برخی عقیده دارند كه كشور فرانسه كه اكنون ۵ میلیون مسلمان دارد در پنجاه سال آینده به یك جمهوری اسلامی تبدیل شود زیرا با افزایش تعداد مسلمانان این امكان وجود دارد كه بسیاری از آن ها به قدرت برسند.
● ترس دولت ها
دكتر لاوندی می گوید: طبق آمار اعلام شده توسط اتریشی ها، روزانه ۶۳ اروپایی به اسلام می گروند و بنا به همین دلیل است دولت ها و نخبگان و روشنفكران از تاثیر روند رو به افزایش مسلمان شدن غربی ها، وحشت زده شوند. دكتر لاوندی در ادامه می گوید: ادغام شدن برای شهروندان مسلمان در كشورهای عربی در جامعه جدید دشوار است و این امر تاثیر منفی در رویكردهای آنان خواهد داشت؛ دكتر لاوندی می گوید: شعار عرب مسلمان در اروپا چنین است: «در خیابان مسلمان باش در خانه ات اروپایی» و این شعار غلطی است زیرا در همه سطوح به صورتی متفاوت تاثیرگذار خواهد بود و این حالت درست برعكس شعار یهودیان در اروپاست زیرا یهودیان می گویند «در خیابان اروپایی باش در خانه ات یهودی». آن ها سریعاً می توانند با جامعه جدید همخوانی ایجاد كنند و بی شك این امر در جهت منافع كشور اسراییل خواهد بود.
تنا قضاتی این چنینی شهروند اروپایی را به دوری از مسلمانان وامی دارد و ادعا می كند كه عرب مسلمان همچنان رفتارهای گذشته خود را ترك نكرده است و ادامه آن تاثیری منفی خواهد داشت و برگزاری هرگونه گفت وگوی فرهنگی میان غرب و مسلمانان را مانع می شود. دكتر لاوندی می گوید: اسلام در اروپا دو نوع است:
۱) اسلامی كه دانشگاهیان دنبال می كنند.آن ها در بررسی های خود تصویری نزدیك به اسلام را ترسیم می كنند ولی متاسفانه بررسی های آن ها در درون دانشگاه ها محبوس می ماند و تاثیر بسیار محدودی دارد.
۲) اسلامی كه رسانه های مغرض آن را عرضه می كنند و متاسفانه این همان اسلامی است كه به شهروند ساده اروپایی منتقل می شود و این رسانه های مغرض توانسته اند كه اسلام را به تروریسم ربط دهند.
● مقاصد شوم
دكتر ولیدعبدالناصر مدیر پژوهشكده بررسی های دیپلماسی می گوید: در مورد از هم گسیختگی رابطه میان غرب و جهان اسلام، شهروند مسلمان در اروپا را نمی توان مورد سرزنش قرار داد زیرا اگر در كشورهای اروپایی نمونه های بدی دیده می شوند، نمونه های مثبت نیز وجود دارند و برای پیشرفت در جوامع بسیار موثر است ولی در این میان باید نقش رسانه های غربی مغرض كه مقاصدی شوم دارند، كاملاً تبیین شود زیرا آن ها اهداف خاصی را دنبال می كنند.
او در ادامه می گوید، پیشینه تاریخی روابط جهان اسلام و غرب در نوع تفكر شهروند اروپایی تاثیری مستقیم دارد زیرا پی گیرنده اوضاع درمی یابد كه این مسلمانان بودند كه توانستند نفوذ استعماری غرب به بسیاری از كشورهای جهان در آسیا و آفریقا را متوقف سازند و افزون بر آن مسلمانان توانستند كه به اروپا برسند و مهاجرت های گسترده مسلمانان به اروپا موجب گشته كه غربی ها نگران تاثیر گذاری مسلمانان بر تمدن و فرهنگ خود باشند.
او در ادامه می گوید: با این كه تمدن اسلام و غرب در ایجاد تمدن مشترك بشریت شریك هستند ولی مسلمانان در نزدیك كردن تمدن غرب به اسلام به رغم همگرایی و داشتن روابط تاریخی، با شكست مواجه شدند.
او در ادامه می گوید: ما شكست خوردیم ولی یهودیان در این میان پیروز شدند زیرا یهودیان توانستند برای تحقق منافع و اهداف خود و به ضرر مسلمانان و عرب ها، گروه های فشار قدرتمندی به وجود آورند. دكتر ولیدعبدالناصر می گوید: تمدن اسلامی در بارورسازی تمدن غرب تاثیری بسزا دارد ولی كشورهای غربی آگاهانه مانع از تدریس تمدن اسلامی به شهروندان خود می شوند.
او می گوید: كشورهای غربی به تدریس تاریخ كشورهای اسلامی همت می گمارند ولی فقط بربرخی از تاریخ كشورها تاكید می كنند مثلاً به تاریخ فراعنه در مصر توجه نشان می دهند ولی تاثیر تمدن اسلامی بر آن كشور را نادیده می گیرند و یا این كه در تاریخ كشور عراق به تمدن آشوری ها و بابلی ها توجه نشان می دهند ولی تمدن اسلامی را آگاهانه نادیده می گیرند. غربی ها با این كه می دانند تروریسم، دینی ندارد ولی تلاش جدی دارند كه میان اسلام و تروریسم ارتباط ایجاد كنند.
با این كه نمونه های تروریسم در غرب زیاد هستند ولی غربی ها هیچگاه تروریسم، نازیسم و فاشیسم در آلمان و گروه های تروریست در ژاپن و حتی در ایالات متحده امریكا را به دین مسیحی ربط نمی دهند.
● آشوب سازی
عزازی علی عزازی نویسنده سیاسی می گوید: غرب تلاش دارد ثابت كند كه اسلام دین جنگ است و به شمشیر و خشونت اتكا دارد و این تلاشی برنامه ریزی شده است كه هدف آن تشكیل ساختار منطقه طبق منافع غربی هاست. او می گوید غربی ها زرادخانه ای از قوانین و سیاست ها در اختیار دارند كه براساس منافع صهیونیست ها شكل گرفته است و ما اكنون فراروی یك طرح استعماری صهیونیستی قرار گرفته ایم لذا ما به یك طرح هوشمند نیاز داریم كه حضور عربی اسلامی در اروپا را از بحران فعلی نجات دهد.
او می گوید: این عرب است كه اصولگرایی و تندروی را آغاز كرده است و در این زمینه كتاب های زیادی نیز وجود دارد ولی آن ها متاسفانه اكنون درصدد هستند كه تهمت تندروی و تروریسم را به اسلام الصاق كنند. او می گوید ما اكنون در برابر طرح غربی هایی قرار گرفته ایم كه بی هیچ شكی تاییدگر طرح استعماری صهیونیست هاست.
و در ادامه می گوید: ما به طرحی عقلانی نیاز داریم كه حضور عربی، اسلامی در اروپا را از بحران فعلی نجات دهد. او می گوید: غرب آغازگر تندروی و اصولگرایی است و كتاب های غربی زیادی وجود دارند كه در این مورد سخن می گویند ولی آن ها در حال حاضر تلاش دارند كه تهمت افراطی گری و تروریسم را به اسلام الصاق كنند. ما اكنون به شدت نیازمند آن هستیم كه نزد شهروند ساده غربی چهره واقعی اسلام را به نمایش بگذاریم.
او در ادامه می گوید: «پیامبر اسلام اولین كسی بود كه گزینه مدنی و شورا را مطرح و به اجرا گذاشت و نگرانی های غربی ها كه ادعا می كنند ترس از دین اسلام در واقع جایگزین ترس از كمونیست شده است، سخن بیهوده و باطل است. آنچه كه در محاسبه های سیاسی روی داده است، هیچگونه ارتباطی با ادیان ندارد ولی سیاستمداران غربی تلاش می كنند كه برای تحقق اهداف سیاسی و استعماری از آن بهره جویی كنند.
او می افزاید: اكنون میان ملت های غربی و اسلامی بحرانی وجود دارد كه ریشه آن رفتارهای اهانت آمیز غربی ها نسبت به دین حنیف است و آنچه كه اكنون مطرح می شود در چارچوب برنامه استعماری صورت می پذیرد كه هدف غایی به سلطه درآوردن ملت های غرب مسلمان است بنابراین برماست كه به زودی و در اسرع وقت نقاط ضعف و كمبودهای خود را تشخیص داده و آن ها را مرتفع سازیم تا این كه بتوانیم با تمركز و تفكر كامل رو در روی برنامه های استعماری غرب بایستیم.
مترجم: سید محسن ساری
منبع: اخبار خلیج چاپ بحرین
نویسنده: محمود یونس
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید