جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مزایای پلت و استفاده کردن از آن در خوراک


مزایای پلت و استفاده کردن از آن در خوراک
روش متداول پلت سازی عبارت است از در معرض بخار آب قراردادن خوراك آسیاب شده ، سپس خروج خوراك داغ و مرطوب از داخل پلت زن با كمك فشار . این پلت ها سپس توسط جریان سریع هوا سریعاً سرد و خشك میشود جیره ها را میتوان تا دمای ۸۵ درجه سانتی گراد بدون ترس از تخریب ویتامین یا كاهش وزن تولید پرنده با حداكثر امكان تولید پلت در ساعت فراهم نمود . غذای پودری توسط ماشین های پلت در شرایط بخار و فشار و حرارت ۷۰-۸۵ درجه سانتی گراد به پلت تبدیل میشود.
حدود ۶۰% غذاهایی كه در مرغداری مصرف میشود به صورت پلت می باشد و در این فرایند تغییراتی در دان ایجاد میشود .
۱) تغییرات فیزیكی :
موجب افزایش تراكم ذرات غذایی می گردد و طیور با حركت كمتری غذای مورد نیاز را بدست می آورند و لذا انرژی آنها صرف رشد و تولید می شود .
۲) تغییرات شیمیایی:
حرارت بخار آبی كه در حین پلت داده میشود مواد مزاحم رشد را كه در بعضی از مواد غذایی وجود دارد از بین می برد و در نتیجه با تغذیه پلت، رشد بهتری حاصل میشود
● مزایای پلت كردن خوراك
۱) چون خوراك به صورت همگن و یكنواخت میباشد امكان انتخاب در خوراك را از پرنده سلب مینماید و تمامی قسمتهای موجود در خوراك بالاجبار توسط پرنده استفاده میشود و تمامی گله به یك میزان از مواد مغذی مصرف مینمایند .
۲) پلت نمودن تحت فشار و دمای بالا(۷۰ تا۸۵ درجه سانتی گراد)انجام میشود كه موجب عملیات زیر در خوراك میشود:
الف) بهبود كیفیت مواد كه باعث لیگنین زدائی و ژلاتینه شدن مواد نشاسته ای می شود و قابلیت هضم را بالا می برد.
ب) عوامل ضد تغذیه ای و بازدارنده رشد و باكتریها و آلودگی های میكروبی از قبیلE- - Coli و سالمونلا فعالیت خود را از دست میدهند .
ج) تاثیر منفی پلی ساكاریدهای غیرنشاسته ای بر ویسكوزیته محتویات دستگاه گوارش كاسته میشود. افزایش ویسكوزیته توسط پلی ساكاریدها سبب جذب آب در دستگاه گوارش باعث كاهش سرعت نفوذ مواد مغذی و سبب كاهش قابلیت هضم میشود ، مواد هضم نشده با ویسكوزیته بالا تولید مدفوع بسیار چسبناكی میكند كه مشكلات بستر چسبناك و مرطوب را به وجود می آورد بنابراین با تولید خوراك به صورت پلت باعث كاهش ویسكوزیته پلی ساكارید غیر نشاسته ای شده و قابلیت هضم بالا میرود.
۳) كاهش میزان به هدر رفتن خوراك كه طی عمل جابجایی و وزش باد و… قسمتی از مواد ریزتر و سبكتر را از دست میدهد كه ممكن است ویتامین ها و مواد معدنی باشند كه در نتیجه از بین رفتن این مواد مغذی سبب كاهش عملكرد گله میشود . بطور كلی میزان پرت و ضایعات را تا ۱۰% كاهش میدهد.
۴) زمان مصرف خوراك را كاهش میدهد كه این امر بخصوص در مناطق گرمسیری حائز اهمیت است.
۵) در شرایطی كه تحریكات عصبی یا تنش وجود دارد، میزان مصرف خوراك كاهش می یابد ، لذا مصرف خوراك به صورت پلت مواد مغذی مورد نیاز را فراهم مینماید.
۶) از آنجایی كه مصرف چربی در مرغداری به دلیل: خطر فساد ، مشكلات نگهداری ، مخلوط نشدن یكنواخت خوراك» به راحتی امكان پذیر نمی باشد، این مواد به طور همگن در پلت قابل مصرف میباشد.
۷) سبب كاهش گرد و غبار میشود و از بروز بیماری تنفسی نظیر CRD جلوگیری می نماید.
۸) قدرت ماندگاری خوراك پلت از خوراك آردی بسیار بیشتر می باشد.
منبع : موسسه مرغداری ایران


همچنین مشاهده کنید