شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به سفر غیرمنتظره تونی بلر به عراق


نگاهی به سفر غیرمنتظره تونی بلر به عراق
كارشناسان سیاسی عراق بر این باورند كه «تونی بلر» نخست وزیر انگلیس كه چند روز پیش وارد عراق شد با تونی بلر سال های گذشته تفاوت بسیار داشت.
این كارشناسان درباره بلر كه به صورت غیر منتظره و بدون هماهنگی با مسوولان عراقی وارد بغداد شد، گفتند: بلر مانند رهبر یك كشور بزرگ جهان نبود و آثار شكست و یاس بر چهره او پدیدار بود.
بلر كه دیروز مسوولان عراقی در بغداد و پس از آن سربازان انگلیسی در بصره دیدند بر خلاف بلر پر انرژی سال های گذشته، در حركاتش كندی، در اظهاراتش نوعی استیصال و در خنده اش نوعی تلخی بود. سخنانی مانند اینكه «هر روز حملات مسلحانه و قتل در عراق اتفاق می افتد باید چه كار كنیم؟» اوج استیصال بلر را در بغداد نشان داد.
او با این سخنان كه در حضور نخست وزیر و رییس جمهوری عراق عنوان كرد، به طور غیرمستقیم به ناتوانی آمریكا و انگلیس در بهبود شرایط امنیتی در عراق اعتراف كرد. او حاضر نشد به طور واضح اوضاع امنیتی را در عراق امیدبخش بخواند و بااستناد به سخنان «جلال طالبانی» و «نوری المالكی» گفت: مسوولان عراقی می گویند كه اوضاع امنیتی در عراق پیشرفت داشته و ما از آنها حمایت می كنیم.
این اظهارات در كنار اظهارات گذشته اش كه در اوج نابسامانی امنیتی در عراق، وضعیت این كشور را نیلوفری می دانست، قابل مقایسه نیست. در حالی كه بلر از سربازان كشورش می خواست به وظایف خود در عراق ادامه دهند سربازان انگلیسی از نزدیك، فروپاشی مرد ۱۰ساله سیاست لندن را در زیر آفتاب سوزان بصره مشاهده كردند.
آخرین عبارت های بلر برای سربازان كشورش بیش ازاینكه تشویق گر و هیجان انگیز باشد بوی یاس و ناامیدی می داد. او خطاب به سربازان انگلیسی گفت: با وجود تصاویر منفی كه رسانه ها از شما گزارش می كنند، شما كار خود را در عراق به خوبی انجام داده اید. بلر كه با سیاست فراكنی مشكلات در صدد سرزنش رسانه ها برآمد از یاد برده بود كه در همین سفر حتی حاضر نشده است اوضاع امنیتی عراق را رضایت بخش توصیف كند.
وی در آخرین سفرش به عراق خطاب به سربازانش گفت: «آینده عراق را دو خط مشی تعیین می كند یا راه درست (روند فعلی) و یا راه كسانی كه برای عراق خیر و خوشی نمی خواهند (تروریستها) . او در دیدار با مسوولان عراقی و سربازانش اعتراف كرد كه اوضاع در عراق بسیار سخت است. نخست وزیر انگلیس مهمترین تحول امنیتی را بعد از چهار سال اشغال عراق بهبود اوضاع امنیتی بصره در مقایسه با پایتخت این كشور خواند!
وی گفت: در بصره برخی از انگلیسی ها و دانماركی ها به من گفتند كه وقتی با مردم عادی سخن می گویند آنها خواهان زندگی آرام و امنیت در منطقه هستند. بلر كه همواره به خاطر دنباله روی كوركورانه اش از سیاست های آمریكا در انگلیس مورد انتقاد شدید قرار گرفته و همین انتقادها و مخالفت ها او را به استعفا ناچار كرده، حاضر نشد به اشتباه های لندن در قبال جنگ عراق اعتراف كند.
وی تاكید كرد كه هرگز از سرنگونی رژیم صدام احساس پشیمانی نمی كند. گروه های مسلح ضد اشغال در جنوب عراق اشتباه های لندن را در عراق به شیوه خاص خود به بلر گوشزد كردند هر چند بلر خیلی زود عراق را ترك كرد. گروههای مسلح با انفجار بمب، تعدادی از سربازان انگلیسی را در منطقه «شعله» هفت كیلومتری غرب بصره مجروح كردند.
«كاتی براون» سخنگوی نیروهای چند ملیتی در جنوب عراق كه این خبر را در قالب بیانیه ای اعلام كرد به تعداد سربازان انگلیسی مجروح اشاره نكرد و گفت: همه آنها به بیمارستان انتقال داده شده اند. همچنین همزمان با ورود نخست وزیر انگلیس به بغداد و دیدار با مسوولان ارشد عراقی، چند خمپاره به منطقه امنیتی «الخضرا» در مركز بغداد اصابت كرد كه باعث زخمی شدن دستكم یك نفر شد.
شاید مهمترین اظهارات تونی بلر در سفرش به عراق، تاكید بر پیروی دولت آتی انگلیس از خط مشی او باشد. بلر به مسوولان عراقی اطمینان داد كه دولت آتی «گوردون براون» كه جایگزین دولت وی می شود، خط مشی دولت فعلی را در قبال عراق اتخاذ می كند.
نخست وزیر و رییس جمهور عراق در آخرین روزهای حاكمیت بلر سعی كردند احساسات نخست وزیر انگلیس را جریحه دار نكنند. نوری المالكی و جلال طالبانی به طور طبیعی از بلر تشكر كردند و موفقیت هایی كه دولت عراق تحقق بخشیده و بلر حاضر نبود به آنها اعتراف كند را در حضور خبرنگاران به طور غیر مستقیم به وی گوشزد كردند.
تشكیل نهادهای دولتی عراق بعد ازاینكه درپی سقوط رژیم صدام درمارس ۲۰۰۳ میلادی به طور كامل از هم فرو پاشیده شدند و تدوین قانون اساسی و پیشرفت طرحهای امنیتی در عراق به ویژه بغداد دستاوردهایی بود كه مسوولان عراق با بلر از آنها سخن گفتند. نوری المالكی گفت: آنچه عراقیها بعد از سقوط رژیم صدام، تحقق بخشیده اند در نوع خود تحول بزرگی است. وی وجود چالش های امنیتی در عراق را تایید كرد و گفت: در مقابل این چالش ها تلاش گسترده ای از سوی دستگاه های امنیتی و نظامی برای مبارزه با تروریستها انجام می شود. طالبانی نیز گفت كه تعداد خودروهای بمب گذاری شده و خشونتها در بغداد در مقایسه با گذشته كاهش قابل ملاحظه ای پیدا كرده است.
اما بلر كه تصور می كند به خاطر عراق از كرسی ریاست به پایین افتاده است نتوانست عملكرد دولت عراق را به خوبی ارزیابی كند. حال مسوولان عراق در انتظار ۲۷ژوئن (هفت تیرماه) هستند تا به جای بلر شكست خورده و ناكارآمد با گوردون براون نخست وزیر جدید پر انرژی تعامل كنند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید