ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ / Thursday, 24 April, 2014
آجیل سویا و خواص آن‏

آجیل سویا و خواص آن‏نروید بر زمین هرگز گیاهی‏
كه ننوشته‏ست بر برگش دوایی‏ «نظامی»
آجیل سویا اخیراً وارد بازار شده و در زمره تنقلات شمرده می‏شود. این آجیل سرشار از پروتئین است كه به تقلیل كلسترول و تنظیم اندازه قند خون یاری می‏كند. در ضمن به علت برخورداری از ضد اكسیدكننده‏ها و ایزوفلاوون‏ها، كمك بزرگی در رویارویی با انواع سرطان‏ها به حساب می‏آید.
فرآورده یادشده در قیاس با دیگر تنقلات نه فقط از حیث مقدار پروتئین، املاح و ویتامین‏های بسیاری را داراست كه از جهت قیمت هم مقرون به صرفه می‏باشد. ایزوفلاوون‏های سویا
به واقع واحدهایی از «فیتواستروژن» در سویا وجود دارند كه موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان، پوكی استخوان و امراض قلبی می‏شوند و همین طور باعث كاهش عوارض دوران یائسگی می‏گردند.
سویا نه تنها از لحاظ آهن، ویتامین‏های گروه b، كلسیم و روی غنی است، بلكه تنها پروتئین گیاهی است كه همچون پروتئین‏های حیوانی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. از آنجایی كه میزان پروتئین روزانه مورد نیاز زنان ۵۰ گرم و مردان ۶۸ گرم است، ۱۰۰ گرم آجیل سویا در سنجش با سایر آجیل‏ها بیشترین میزان پروتئین را دارا است. طعم‏های آجیل سویا
آجیل سویا در طعم و مزه‏های نمكی، بی‏نمك، معطر (گلپر)، فلفلی و ترش عرضه می‏شود.
● آجیل سویا و ارزش سلامتی‏
«ایزوفلاوون»های آجیل سویا به ویژه «ژنیستین» به عنوان یك ضد «استروژن» سبب به تعویق افتادن رشد سرطانی یاخته‏ها از جمله سرطان‏های سینه، پروستات، روده بزرگ و ریه می‏گردد.
آجیل سویا نه تنها منبع غنی كلسیم است، بلكه جذب آن را نیز آسان می‏كند. افزون بر این، وجود «ایزوفلاوون»های آجیل سویا، تحلیل كلسیم استخوان‏ها را كاسته و موجب تقویت توده استخوانی می‏شود.
پژوهش‏ها، حاكی از آنند كه مصرف مرتب و مدام چهار تا شش بار در روز (لااقل ۵۰ گرم) آجیل مزبور ممكن است آرتروز زنان و مردان را بكاهد.
مصرف این آجیل، به خاطر برخورداری از آمیزه‏های (تركیبات) ایزوفلاوون، اسیدهای آمینه، آرژنین، گلایسین، سرشار بودن از الیاف گیاهی، فینواستروژن‏ها، ساپونین و لیستین، ارزان‏ترین، مؤثرترین و سریع‏ترین راه جهت كاهش میزان كلسترول خون و بیماری‏های قلبی است.
آجیل سویا حاوی آمیزه‏های «بیواكتیوی» است كه موجب كاهش و كوچك شدن یاخته‏های چربی و افزایش توده عضلانی در بدن می‏شود.
ایزوفلاوون‏های موجود در آجیل سویا برای درمان و جلوگیری از پیر شدن پوست و رفع چروك و همچنین آجیل سویا در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروك بسیار اثر دارد. الیاف گیاهی موجود در آجیل سویا تأثیر مثبتی بر تنظیم سطح گلوكز خون دارد. ضمناً مقادیر فراوان اسیدهای آمینه گلایسین و آرژنین موجود در آجیل سویا سبب تقلیل انسولین خون می‏شود.
هیپوتیروئیدیسم در خانم‏های مسن بسیار رایج است. لذا با اصلاح برنامه غذایی روزانه و مصرف آجیل مذكور، میزان عملكرد غده تیروئید بهبود می‏یابد.
در دوران یائسگی، سنتز استروژن در زنان كاسته می‏گردد. با توجه به ساختار شیمیایی ایزوفلاوون‏های آجیل سویا با هورمون استروژن، مصرف منظم و پیاپی آجیل سویا می‏تواند باعث جلوگیری از عوارض دوران یائسگی مخصوصاً گُرگرفتگی شود.
وجود درصدهای بالای املاح معدنی در آجیل سویا مانند كلسیم، پتاسیم، فسفر، گوگرد و ... سبب حفظ تعادل عصبی و دفاع بدن در برابر عفونت می‏گردد.
ا.امیردیوانی‏
منابع:
۱- صادقی، صدیقه، «آجیل سویا».
۲- یادداشت‏های پراكنده شخصی از منابع معتبر.
منبع : مجله پیام زن

همچنین مشاهده کنید


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved