شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


موتورسواری و ۱۳ سالگی


موتورسواری و ۱۳ سالگی
نوجوانان معمولا وقتی به ۱۳ سالگی می‌رسند، از شما می‌خواهند موتور سیكلتی را برایشان تهیه كنید تا بتوانند آزادانه هر جا كه می‌خواهند بروند. به این موضوع توجه داشته باشید كه برای رانندگی، چه با اتومبیل و چه با موتورسیكلت، قوانین ویژه‌ای در جامعه حاكم است كه باید به آنها احترام گذاشت. از سوی دیگر، موتور سیكلت وسیله بسیار خطرناكی است كه برای تمامی افراد مناسب نیست. پیش از آنكه به این سوال بپردازیم، به این آمار توجه كنید:
▪ ۵۱ درصد افرادی كه در حوادث رانندگی با موتور سیكلت جان خود را از دست می‌دهند، ۱۳ تا ۱۶ ساله‌اند.
▪ ۶۴ درصد افرادی كه در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، یا هم ركاب یك نوجوان بوده‌اند یا یك نوجوان با آنها تصادف كرده است.
▪ در كشور فرانسه در سال ۲۰۰۵ در پی تصادفات مربوط به موتورسیكلت، ۴۳ نوجوان ۱۶ ساله كشته و ۱۹۲۲ نفر زخمی شدند.
▪ خطر تصادف با موتور سیكلت، پنج برابر اتومبیل است.
▪ از هر ۱۰ موتورسواری كه جان خود را در سوانح از دست می‌دهند، حداقل نیمی كلاه ایمنی ندارند.
▪ بیشتر تصادفات موتورسیكلتی كه به فوت منجر می‌شود، در هنگام شب رخ می‌دهد.
▪ سن تقاضای گواهینامه موتورسیكلت، ۱۸ سال تمام است.
● خریدن یا نخریدن
خریدن یا نخریدن یك موتور سیكلت به بحث‌هایی كه میان شما و فرزندتان رد و بدل می‌شود و نتیجه حاصل از آن، بستگی دارد. در صورتی كه منزل شما از شهر یا امكانات رفاهی دور است،‌ احتمال پیروز شدن فرزندتان بیشتر است اما در عوض اگر یك شبكه حمل و نقل اقتصادی و رفاهی در دسترس شما باشد می‌توانید در برابر بحث‌های فرزندتان جواب‌های قاطعی داشته باشید. خطرآفرین بودن موتورسیكلت برای نوجوان، كاملا طبیعی است. بی‌تجربگی، سرعت، حركات خطرناك، رانندگی بدون كلاه ایمنی و... از جمله خصوصیات موتورسواری یك نوجوان است. خریدن یا نخریدن یك موتور سیكلت، كاملا به خود شما بستگی دارد. با شناختی كه از فرزندتان دارید، می‌توانید این اجازه را به او بدهید یا خیر. البته مسوولیت تمامی عواقب بعدی با خود شماست، پس درست تصمیم بگیرید. اگر به فرزندتان اطمینان كامل دارید، می‌توانید خواسته‌اش را بپذیرید اما قبل از آنكه این مجوز را به او بدهید، قوانینی را برایش وضع كنید.
● حاكمیت قانون، اصل مهم
برایش روشن كنید كه <نباید موتورش را جایی بگذارد كه ترافیك ایجاد كند، باید به علایم راهنمایی‌ رانندگی احترام بگذارد و از تجهیزات ایمنی چه در گرما و چه در سرما استفاده كند. در اولین ماه، كسی را سوار موتورش نكند، موتور را به كسی قرض ندهد و از آن كاملا مراقبت كند. حركات آكروباتیك با موتور انجام ندهد و در خیابان در یك لاین حركت كند. موتور سیكلتی كه می‌خرید باید حتما تمامی تجهیزات ایمنی را داشته باشد. آینه و چراغ‌ها درست عمل كنند و كیلومترشمار داشته باشد.> از فرزندتان بخواهید سرعت خود را در یك حد معین حفظ كند و هرگز از ۴۵ كیلومتر بالاتر نرود. حتما كلاه ایمنی به سر بگذارد. كلاه باید كاملا سر و صورت را بپوشاند. در صورتی كه فرزندتان عینك می‌زند، در هنگام امتحان كلاه و خریدن آن حتما عینك خود را بگذارد. هر كلاهی كه انتخاب كنید در ابتدا سر را كمی فشار می‌دهد و این امر كاملا طبیعی است، پس كلاه گشاد انتخاب نكنید. كلاه باید كاملا به سر بچسبد، در غیر این صورت بی‌فایده است. هر بار فرزندتان تصادف كرد، حتما كلاه را تعویض كنید زیرا ممكن است بدون آنكه متوجه باشید درون آن آسیب دیده باشد.
از نوجوان بخواهید در هنگام موتورسواری از پوشیدن لباس‌های خیلی گشاد خودداری كند. بهتر است لباسی بپوشد كه دست و پاهایش را كاملا بپوشاند و جنس آن محكم باشد تا در صورت زمین خوردن، از خراشیدگی پوست جلوگیری كند. چرم و جین مناسب‌اند ولی الیاف صنعتی توصیه نمی‌شوند چون در اثر زمین خوردن و تماس با خاك، پوست را به شدت می‌سوزانند. برای حفاظت دست‌ها، چه در زمستان و چه در تابستان، استفاده از دستكش ضروری است. به فرزندتان تاكید كنید كه موتورسیكلت به بررسی روزانه نیاز دارد و در فصول سرد حداقل ماهی یك بار باید باد لاستیك‌ها را امتحان كرد. سالم بودن چراغ‌ها، آینه‌ها و راهنما نیز بسیار مهم است. برای آنكه فرزندتان كسی را سوار موتورش كند یا بخواهد سوار موتور كسی شود، موتور سیكلت باید دارای تصدیق اداری باشد و روی آن قید شود كه دو نفر می‌توانند سوار آن شوند. همراه موتورسوار باید كلاه ایمنی داشته باشد و لباس مناسب به تن كند. شاید همراه موتور سوار، تجربه كافی و اطلاعات لازم برای موتور سواری را نداشته باشد. این وظیفه موتورسیكلت ران است كه پیش از حركت، قوانین را برای او شرح دهد.
از همه مهم‌تر، به فرزندتان تاكید كنید،كودكان زیر ۱۰ سال را اصلا سوار موتورش نكند.
محمد رضا علیزاده
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید