جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بدترین لیگ


بدترین لیگ
۱) ششمین دوره لیگ برتر که همین روزها با مشخص شدن چهره قهرمان به خط پایان می رسد، یک تفاوت ویژه با همه پنج سالی دارد که لیگ برتر قدم به قدم به رویای حرفه ای بودن نزدیک می شد. سال هایی که لیگ هوادارانش را تهییج می کرد، پدیده ها از سر و کول تیم ملی بالا می رفتند و آن قدر «تیم خوب» برای ربودن جام شانه به شانه در بالای جدول به هم می ساییدند که جذابیت لیگ حتی تا ثانیه های آخری هم ته نمی کشید.
لیگ برتر در پنج دوره قبلی با تمام وجود برای کسب استانداردهای حداقلی نیز تلاش وافری داشت. از تیم هایی که با ساخت وساز، الگویی برای دیگر تیم ها شدند تا اتفاقات ریز و درشتی که سیکل حضور بازیکنان و مربیان خارجی در ایران را بهبود بخشید. بی انصافی است که در طول این دوران، جدیت سازمان لیگ در برنامه ریزی مدون لیگ و سروشکل دادن به بی نظمی های آن را نادیده بگیریم.
۲) خروجی لیگ در پایان پنجمین دوره آن مولفه های دیگری نیز در پی داشت. ثبات در فعالیت مدیران و مربیان، ظهور ستاره های جدید و خلق شرایط اولیه برای درگیر شدن با پارامترهای فوتبال حرفه ای مانند رشد موقعیت های تبلیغاتی و شکل گیری کانون های هواداری، بخشی از عایدی لیگ برای امیدواری به آینده آن بود. آینده ای که اگرچه از قاموس «لیگ حرفه ای» دور و دراز می نمود، اما دلخوشی تمام گروه هایی بود که برای به اوج رسیدن آن مایه می گذاشتند.
۳) لیگ ششم قبل از آغاز با تهدیدات فراوانی روبه رو بود. کوچ ستاره ها به امارات، سرآغاز گرفتاری هایی بود که خیلی زود به شخصیت آرام آرام شکل گرفته لیگ ضربه زد. استقلال، پرسپولیس، پاس، فولاد و سپاهان خالی از ستاره شدند. بازی ها کیفیت سابقش را از دست داد و بی آنکه نود دقیقه پرتماشاگری، دیدنی از آب دربیاید، رقابت کاذبی در صدر جدول ایجاد کرد.
۴) بی برنامگی لیگ، بزرگترین دغدغه لیگی ها در فصل ۸۶-۸۵ بود. روزنامه ها بسیاری از روزها در ساعت های پایانی شب به جابه جایی برنامه های لیگ پرداختند. لیگ به اندازه همه سال های برگزاری اش تعطیلات کوتاه و طولانی را تجربه کرد و به واسطه بازی های برگزار نشده، با اختلاف فاحش، بی نظم ترین لیگ برتر از زمان شروع به کارش بود.
۵) استقلال، سایپا و استقلال اهواز که تا همین حالا جزء مدعیان قهرمانی مانده اند، جملگی تیم هایی بودند که دوره ای از فصل را در اوج و حضیض سپری کردند. استقلال به گواهی دوستدارانش در کل فصل به اندازه انگشتان یک دست نود دقیقه دوست داشتنی در زمین ارائه نکرد. ستاره این فصل استقلال بی آنکه شباهتی به خوب های تیم قهرمان سال قبل داشته باشد، آنهایی بودند که با کمک گرفتن از حادثه ها چند امتیازی برای تیمشان امتیاز جمع کردند. علی علیزاده، حسین کاظمی و حتی میثم بائو از کیفیت فنی خود در حد پایین تری قرار داشتند و عجیب است که در چنین شرایطی از آنها به عنوان بهترین های صمد مرفاوی نام برده شود.
۶) درباره سایپا و استقلال اهواز هم می توان نتیجه مشابهی گرفت. مدعیان سرسخت لیگ برتر امسال که به غیر از هفته هایی که پشت سرهم حریفان را با برد بدرقه می کردند، باقی فصل که بیش از نیمی از آن را تشکیل می داد، در حد و اندازه یک مدعی درجه دو نیز به نظر نمی رسیدند. چه کسی باور می کند که اگر استقلال، همان استقلال فصل قبل بود، سایپا می توانست تا اینجای لیگ همه را به دنبال خود بکشاند؟
۷) مربیان موفق امسال، انگشت شمارند. موفقیت آنها اما از بعد دیگری غیر از توفیق در پیش بردن تاکتیک ها و دستورات فنی در زمین، قابل توجه است. صمد مرفاوی، علی دایی و خداداد عزیزی سمبل مربیان جوان و موفق امسال بودند.
مرفاوی در حالی در ادامه موفقیت های استقلال، تیمش را در کورس قهرمانی نگاه داشت که نه از ابهت امیر قلعه نویی در برخورد با بی نظمی های درون تیمی برخوردار بود و نه مانند او می توانست روحیه یک فوتبال زیبا را به تیمش القا کند. شکی نیست که علی دایی نیز با همه موفقیت هایش در اولین تجربه مربیگری، سال را با خوش شانسی به پایان برد. کسی که درباره اش می گویند حتی انتخاب اول مدیران سایپا برای فصل بعد نیز به شمار نمی رود. در این بین خداداد عزیزی یک استثنا بود.
۸) به نظر می رسد لیگ در غیبت ستاره هایش، پدیده ای برای رو کردن نیز نداشته است. جوان اول لیگ امسال، بازیکنی نبود که برای دعوت شدن به تیم ملی هم مورد توجه باشد. نه بالادستی های لیگ و نه ته جدولی ها، امسال آسی برای مطرح کردن نداشتند تا مثل مربیان در این بخش نیز لیگ ششم، نمره مردودی بگیرد.
۹) لیگ قبل از پایان دوره ششم، انگار دوباره به نقطه آغاز رسیده است. باشگاه های خصوصی برای ادامه فعالیت خود به تضاد رسیده اند، ستاره ها با بالا رفتن هزینه های نقل و انتقال تمایلی برای بازگشت به لیگ ندارند، خبری از سروسامان گرفتن دولتی ها به ویژه آبی و قرمز نیست و به این جمع باید اضافه کنید دردسرهایی که از بابت هجده تیمی شدن دامن لیگ را خواهد گرفت.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید