جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کاهش محبوبیت بوش در آمریکا


کاهش محبوبیت بوش در آمریکا
دموكرات‌هایی كه كنترل كنگره آمریكا را بر عهده دارند باید لایحه اضطراری تامین بودجه جنگ را (كه به آن رای داده بودند) سریعا به میز كار بوش می‌بردند چون وتوی این لایحه توسط بوش تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. در عوض آنها ‌صبر می‌كنند كه برابر با چهارمین سالگرد سخنرانی بوش روی عرشه كشتی جنگی آبراهام لینكلن است. بوش طی این سخنرانی ادعا كرده بود كه ماموریت آمریكا در عراق پایان‌یافته و تحولات اخیر نشان از جنجالی در آینده نزدیك دارد درحالی كه قانونگذاران و كاخ سفید در حال بررسی اقدامات احتمالی هستند كه بعد از وتوی لایحه توسط بوش صورت خواهند داد. بوش می‌گوید او خواهان لایحه‌ای می‌باشد كه جدول یا مهلت زمانی برای خروج نیروهای آمریكایی از عراق تعیین نكرده و مخارج مضاعف بر نیاز نیروهای آمریكا در عراق مطالبه نكند. دموكرات‌ها با اشاره به انتخابات سال ۲۰۰۶ می‌گویند آنان اختیار قانونی دارند تا سیر تحولات در عراق را تغییر دهند. دموكرات‌ها معتقدند مردم آمریكا در این رویارویی با كاخ سفید در خصوص جنگ عراق از آنان حمایت خواهند كرد. بوش دموكرات‌ها را در روز دوم مه ‌دعوت به كاخ سفید كرده بود تا بعد از وتوی لایحه دو طرف درباره مسیر پیش رو گفت‌وگوكنند. تاكنون هیچكدام از طرفین نكات مورد بحث در این گردهمایی را افشا نكرده‌اند اما در زمان باقیمانده تا وتوی قریب‌الوقوع این لایحه توسط بوش اجماع نظری درخصوص سه رویكرد به‌دست آمده است.
ـ نمایندگان كنگره ۳ گزینه پیش رو درباره عراق دارند.
▪ یك گزینه مورد توافق تقریبا همه جمهوریخواهان و برخی دموكرات‌های میانه رو این است كه مهلت زمانی برای عقب نشینی نیروهای آمریكایی از خاك عراق تعیین نشود اما بوش هنوز باید گواهی دهد كه معیارها و ملاك‌هایش درخصوص پیشرفت امور در عراق تحقق یافته‌اند. ملاك‌های بوش شامل مسامحه سیاسی پخش عادلانه درآمدهای نفتی عراق و نقش قوی تر نیروهای عراقی در بهبود وضعیت امنیتی این كشور هستند. سناتور بن‌نلسون از نبراسكا می‌گوید او به این لایحه مكمل رای داده علیرغم آنكه مخالف تعیین مهلت زمانی برای خروج نیروهای آمریكایی در عراق بوده است چون مطمئن بوده با انجام مذاكرات بعد از وتو توسط بوش شرایط تعیین مهلت زمانی از این لایحه حذف خواهد شد.
او هفته گذشته در آستانه سفر به عراق گفت من از لایحه مجلس سنا حمایت می‌كنم ولی موافق تعیین مهلت زمانی نیستم. سناتور جمهوریخواه ارشد در كمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریكا، جان واریز می‌گوید من نسبت به این نكته خوش بین هستم كه كنگره بودجه لازم نیروها را به موقع تامین خواهد كرد. او می‌گوید در حال تدارك معامله‌ای با دموكرات‌ها و جمهوریخواهان میانه رو بعد از وتوی لایحه توسط بوش می‌باشد. مجلس سنای آمریكا با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۶ رای مخالف به لایحه بودجه اضطراری ۱۲۴ میلیارد دلاری رای مثبت داد.
▪ گزینه دیگری وجود دارد براساس این گزینه لایحه‌ای برای تامین بودجه جنگ به مدت ۲ ماه تصویب شده و مجددا بعد از افزایش كامل نفرات نیروهای آمریكایی (كه بوش مطالبه كرده است)‌ این لایحه ارزیابی خواهدشد. اما مقامات دولت بوش می‌گویند این اقدام كوتاه مدت به پنتاگون انعطاف‌پذیری لازمه برای ادامه جنگ را نخواهد داد.
▪ سومین گزینه این است كه قانونگذاران بر سر حرف خود بایستند و بر كاخ سفید فشار وارد كنند تا تسلیم شود یا آنكه با كاهش بودجه جنگ مواجه گردد. این راهبرد ممكن است باعث شود جمهوریخواهان كنگره به لوایحی كه از لحاظ سیاسی محبوب نیستند رای دهند.
سناتور ریچارد داربین نماینده دموكرات می‌گوید هر چه به انتخابات سال ۲۰۰۸ نزدیكتر می‌شویم جمهوریخواهان سنا توجه بیشتری به این موضوع می‌كنند آنان باید تصمیم بگیرند كه آیا می‌خواهند در انتخابات موضع‌گیری بوش را به عنوان موضع‌گیری حزب جمهوریخواه انتخاب كنند یا نه.
دموكرات‌ها هنوز معتقدند كه بوش باید این لایحه را امضا كند. نماینده جان مورتا كه ریاست پانل مجلس نمایندگان آمریكا را بر عهده دارد ‌( این پانل پیش نویس لوایح مربوط به هزینه‌های دفاعی را تدارك می‌بیند)‌ می‌گوید لایحه خوبی است، بوش باید این لایحه را خوانده و زیر آن را امضا ‌كند. مورتا كه از حامیان قوی و قدیمی ارتش است در سال ۲۰۰۲ با جنگ عراق مخالفت ورزیده و نهضت ضد جنگ را تا راهروهای كنگره كشاند.
مورتا و برخی دیگر از نمایندگان دموكرات ضد جنگ گزینه سوم را مد نظر دارند. آنان معتقدند كنگره باید بعد از وتوی لایحه توسط بوش هیچ كاری نكرده و بدین ترتیب به جنگ خاتمه دهد.
بوش حق وتو دارد اما نیازمند تامین بودجه نظامیان است. مورتا می‌گوید بوش می‌تواند لایحه را وتو كند ولی بودجه‌ای برای ادامه جنگ نخواهد داشت. جان پیتنی كارشناس علوم سیاسی در كالج كلارمونت مك كنا می‌گوید مدتی فرض براین بود كه نهایتا دموكرات‌ها وادار خواهند شد به‌عنوان تعیین جدول زمانی برای خروج نیروها از عراق با نوعی تامین بودجه نیروها موافقت كنند، اما احتمال دارد این نكته صحت نداشته باشد. با توجه به اینكه گزارشات ارسالی حكایت از عدم ارزیابی پیامد افزایش نیروها تا ماه سپتامبر توسط دولت بوش دارد. در این حین در مقطعی از زمان صبر مردم لبریز خواهد شد.
لایحه بودجه ۱۲۴ میلیارد دلاری مهلت زمانی تعیین كرده كه براساس آن نیروهای آمریكایی تا حداكثر اول ماه اكتبر میلادی عقب نشینی خود از خاك عراق را آغاز خواهند كرد و خروج نیروهای آمریكایی تا اول آوریل سال ۲۰۰۸ تكمیل خواهد شد. به‌علاوه این لایحه خواهان بیش از ۲۰ میلیارد دلار مضاعف برای تامین مخارج جنگ است درحالی كه كاخ سفید می‌گوید این مبلغ لازم نیست. در گذشته نه چندان دور معمولا در این‌گونه رویارویی‌ها روسای‌جمهور بر مجلس آمریكا فائق شده‌اند. به‌عنوان مثال با وجود مخالفت‌های گسترده مردمی با جنگ ویتنام كنگره آمریكا محدودیت‌هایی بر نحوه اداره جنگ توسط رئیس جمهور وقت آمریكا اعمال نكرد و فقط در نزدیكی پایان جنگ محدودیت‌هایی را قایل شد در حالی كه ریاست جمهوری وقت آمریكا از قبل تصمیم گرفته بود تا عملیات نظامی را خاتمه دهد.
سناتور جوزف بایدن رئیس كمیته روابط خارجی مجلس سنا و یك كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: اگر بوش لایحه فوق را وتو كند این اوست كه نیروهایمان را از بودجه محروم خواهد كرد و هم اوست كه دسترسی به راه خروج از عراق را از مردم آمریكا سلب می‌كند.
فقط دو ماه بعد از آغاز جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ بوش اعلام كرد عملیات اصلی نظامی در عراق پایان یافته‌ است. آن زمان ۷۵ درصد آمریكایی‌ها از نحوه اداره وضعیت در عراق توسط بوش راضی بودند.
● سیر نزولی محبوبیت بوش
۴ سال بعد از آغاز جنگ عراق كه منجر به كشته شدن بیش از ۳۵۰۰ آمریكایی شده است نرخ محبوبیت بوش سیر شدید نزولی به خود گرفته و در واقع اكنون ۷۵ درصد آمریكایی‌ها از نحوه اداره جنگ توسط بوش ناراضی هستند. رقم فوق از نظرسنجی ای كه هفته گذشته توسط كانال CBS و روزنامه نیویورك‌تایمز صورت گرفته به‌دست آمده است. وقتی از مردم آمریكا پرسیده شد چه كسی باید درباره تعداد نفرات نیروهای آمریكایی درعراق تصمیم بگیرد ۵۷ درصد این كار را وظیفه كنگره دانسته و فقط ۳۵ درصد این وظیفه را مختص بوش دانستند. این ارقام به‌دست آمده در
نظرسنجی‌ها به دموكرات‌ها اطمینان بیشتری در قدرت نمایی با بوش بر سر تامین بودجه نیروهای آمریكایی می‌دهد. رهبران دموكرات سنا می‌گویند انتظار می‌رود بوش اكثر روزهای ماه مه را صرف دستیابی به یك لایحه جایگزین برای تامین بودجه نیروها بكند. سناتور داربین می‌گوید هدف ما این است كه در ماه مه ‌این كار را انجام دهیم ولی بررسی یك لایحه كاملا جدید كار ‌آسانی نیست.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید