پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
بررسی روش شناختی
انسان در جهانی زندگی می کند که بسیاری از هستی های آن به وسیله اعضای حسی او به طور مستقیم ادراک پذیر نیست و آن بخش هم که ادراک پذیر است به دلایل گوناگون دانش قابل اطمینانی به دست نمی دهد. از طرف دیگر هم کارها و داوری های انسان بر دانسته های او استوار است، یا سخن دیگر، دانسته های انسان راهنمای او در زندگی است.
از گذشته های دور انسان پی برده که دانسته های او ممکن است نادرست باشد و او را به گمراهی بکشد. بدینگونه بود که برای دستیابی به دانش از یک سو، و چگونگی پی بردن به درستی آن از سوی دیگر، راه و روالی بنیانگذاری کرد که روش (Method) نامیده می شود. با توجه به نیاز انسان به شناخت پدیده های بی شمار هستی و گوناگونی سرشت این پدیده ها، روش های فراوانی برای شناخت بسامان آنها برقرار شد.
فراوانی روش های یادگیری و یاددهی دانسته ها و پی بردن به اینکه کدام یک از آنها در کدام زمینه دانسته های انسان کارایی بیشتری دارد، شناخت خود روش ها را به عنوان یک موضوع بررسی مطرح کرد که روش شناسی (Methodology) نام گرفت. یکی از این روش ها، که در شناخت پدیده های هستی به کار بسته می شود، روش علمی است که در بررسی هستی های مشاهده پذیر، یعنی پدیده ها، به کار بسته می شود.
با توجه به گوناگونی پدیده ها و دانش های به دست آمده از بررسی یا مشاهده آنها، روش علمی هم به نوبه خود گوناگون شد و هرکدام در یک رشته علمی و گاهی چندتای آنها در یک رشته علمی کاربست پیدا کرد، مانند روش ریاضیات، شیمی یا مکانیک. یادگیری بسامان این رشته ها در گرو کاربرد روش ویژه آن رشته است.
روش های علمی به رغم گوناگونی آنها دارای ویژگی های مشترکی هستند که بنیان یا اصول روش علمی نامیده می شود.
پژوهش علمی بر پایه این بنیان مشترک روش های علمی صورت می پذیرد و این بنیان یا اصول عبارتند از:
۱) مشخص کردن دقیق پدیده مورد نظر و مشاهده آن،
۲) ارائه فرضیه یا فرضیه هایی برای تبیین پدیده مورد مشاهده،
۳) کاربرد فرضیه برای پیشگویی نتیجه مشاهده،
۴) آزمون فرضیه به منظور پی بردن به وقت پیشگویی آن
۵) فرضیه ای که به وسیله آزمون و تکرار آن تایید می شود به قانون تبدیل می شود
۶) قانون، ویژگی های نوعی پدیده ها را بیان می کند و از این رو است که به یاری هر قانون نمی توان ویژگی یا رفتار نوعی پدیده ها را تبیین و پیشگویی کرد.
در پژوهش های کمی یا تبیینی همه این اصول شش گانه به کار بسته می شود ولی در پژوهش های کیفی یا تحلیلی تنها سه اصل نخست به کار می رود.
این اصول از یک سو چگونگی انجام پژوهش های کمی و کیفی را تعیین می کند و از سوی دیگر به عنوان معیاری برای داوری درباره علمی بودن و نبودن یک پژوهش کاربرد پیدا می کند. بنابراین داوری درباره پژوهش های علمی خود از ضوابطی پیروی می کند تا از دخالت گرایش ها و سلیقه های شخصی داوران تا حد ممکن جلوگیری کند.
مقاله ارائه شده در همایش وضعیت آموزش و پژوهش علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران
منبع : روزنامه شرق
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا توماج صالحی رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی عملیات وعده صادق رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس
فضای مجازی دولت سیل شهرداری تهران تهران کنکور هواشناسی پلیس سلامت قتل فراجا وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه اتحادیه اروپا حماس
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه پرسپولیس فوتسال باشگاه استقلال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا رئال مادرید لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک همراه اول فناوری ناسا اپل
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست