چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


رنگ‌آمیزی مناسب خانه را بزرگتر می‌کند


رنگ‌آمیزی مناسب خانه را بزرگتر می‌کند
هنگامی كه نوبت به دكوراسیون خانه می‌رسد، همه افراد زمان یا توانایی مالی انجام یك تغییر اساسی را ندارند. اما احتیاجی نیست برای تغییری دلپذیر وقت و پول زیادی صرف كنید.
استفاده از رنگ گامی است در راه تزئین منزلتان. انتخاب رنگ مناسب بسیار مهم است و در واقع نقشی كلیدی دارد. عوامل زیادی در انتخاب رنگ برای خانه نقش دارند، عقاید شخصی، تاثیرات زمان كودكی، محل زندگی، علایق و... . البته در نظر داشته باشید كه رنگ ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند در تزئین هر شیء است. با استفاده از رنگ می‌توان محیطی را بزرگتر یا كوچكتر جلوه داد. رنگ‌ها بر وضعیت روانی ما اثر می‌گذارند و بیانگر احساسات درونی‌مان هستند.
سعی كنید از رنگ‌هایی استفاده كنید كه با سلیقه و حس هنرشناسی همخوانی داشته باشند. به هنگام انتخاب رنگ‌هایی كه قرار است مدتی طولانی ثابت بمانند، از رنگ‌های خنثی استفاده كنید. رنگ‌های پرحرارت‌تر و مد روز را برای اشیایی كه تعویضشان ارزانتر و ساده‌تر است، همچون فرش یا موكت، بالشتك و اشیای تزئینی و هنری به كار ببرید.
اگر نمی‌توانید بر روی رنگ خاصی تصمیم بگیرید آسانترین راه این است كه رنگی را كه با اثاثیه و پرده‌هایتان همخوانی دارد انتخاب كنید. در واقع باید تصمیم بگیرید كه می‌خواهید چگونه اتاقی داشته باشید. روشن، آرام، گرم یا خنثی؟ به كفپوش اتاق، فرش و اثاثیه اصلی دقت كنید و با الهام از آنها رنگی را از یكی از این عناصر انتخاب كنید.
این انتخاب رنگ، پایه خواهد بود. سپس از یكی دو رنگ دیگر به عنوان مزه كار استفاده كنید. به هنگام استفاده از رنگ در خاطر داشته باشید كه رنگ‌ها چگونه می‌توانند بر اتاق و نهایتا روحیه شما تاثیر بگذارند.
در زیر چند رنگ همراه با خصوصیاتشان به شما معرفی می‌شوند.
۱) قرمز:
بیانگر هیجان، انرژی وافر، گرما و جنب و جوش است.
قرمز در زمره قوی‌ترین رنگ‌هاست، رنگی بسیار فعال و محرك است. انتخابی بسیار زیبا برای ورودی یا سرسرای منزل. استفاده از قرمزهای گرم در اتاق غذاخوری حس صمیمیت و خوش آمدگویی را القاء می‌كند. این رنگ برای اتاق‌هایی كه از سمت شمال نور می‌گیرند بسیار مناسب است. اگر آدمی عصبی و تندخو هستید بهتر است كه این رنگ را فراموش كنید!
۲) سبز:
معرف طبیعت، رشد و تمدد اعصاب است. سبز رنگی آرامش بخش است و برای بسیاری از افراد یادآور تولدی دوباره. سبز تقریبا در كنار تمامی رنگ‌ها زیبا است و می‌توان از سبزهای تیره‌تر و خنثی‌تر به عنوان رنگی خنثی استفاده كرد و تركیب سبز ملایم با رنگ‌های خنثی دیگر، اتاقی آرام و مناسب استراحت را ایجاد می‌كند. آشپزخانه‌ای با تركیبات سبز رنگ حس تازگی و تمیزی را القا می‌كند. این رنگ برای اتاق‌هایی كه از جنوب نور می‌گیرند نیز مناسب است.
۳) صورتی:
به وفاداری، شادی، جوانی و ملاحت اشاره می‌كند.
صورتی رنگی ایده‌آل برای حمام و دستشویی می‌باشد. در عین حال اكثر دختربچه‌ها از داشتن اتاق خوابی صورتی رنگ خوشحال خواهند شد.
۴) آبی:
منعكس كننده محیطی آرام، راحت و ملایم است.
آبی یكی از پرطرفدارترین رنگ‌ها است و رنگسایه‌های آبی، اتاق را گسترده‌تر نشان می‌دهند. استفاده از این رنگ در اتاق خواب بسیار رایج است و در كنار رنگ‌های طلایی و آجری جلوه‌ای بهتر پیدا می‌كند. استفاده از آن در اتاق‌هایی كه نورگیری جنوبی دارند توصیه می‌شود.
۵) زرد:
نمایانگر شادی، دلبازی و خوش‌بینی است. رنگ‌های روشن‌تر و زنده‌تر آن حتی از رنگ سفید هم درخشان‌تر و پرنورتر است. این رنگ نیز در آشپزخانه بسیار طرفدار دارد. زرد رنگی بسیار مناسب برای استفاده در ورودی‌های كم‌نور و اتاق‌هایی است كه آفتابگیر نیستند و یا اتاق‌هایی كه نورگیری شمالی دارند.
زرد روشن در كنار آبی تركیبی چشم‌نواز دارد. زرد خامه‌ای در كنار طلایی اتاق را روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد و ظاهری آرامش‌بخش به محیط می‌بخشد. مطالعات نشان داده است كه این رنگ در بالا بردن سطح هوش افراد نیز نقش موثری دارد.
۶) قهوه‌ای:
معنای آسایش و قناعت می‌دهد. قهوه‌ای رنگی زیركانه و مردانه است و از این رو انتخابی بی‌نظیر برای اتاق مطالعه و كتابخانه است. در عین حال استفاده از این رنگ در اتاق‌های كم‌نور توصیه نمی‌شود.
آبی فیروزه‌ای و نارنجی در اتاقی كه تم اصلی آن به رنگ قهوه‌ای است جلوه‌ای وافر خواهند داشت.
۷) ارغوانی:
رنگی اشرافی است كه می‌تواند بیانگر عظمت، وقار و تجمل باشد.
ارغوانی تیره یا جگری رنگی فوق‌العاده برای استفاده در اتاق مهمان است و به بازدید كنندگان این احساس را می‌دهد كه از آنها «پذیرایی شاهانه» می‌شود.
۸) نارنجی:
نمادی از گرما، شوق، آسایش و حركت است. نارنجی رنگی خوشایند در اتاق نشیمن خانوادگی است اما استفاده از رنگمایه نارنجی براق بر سطحی وسیع در زمانی طولانی می‌تواند خسته‌كننده باشد. مبل یا فرشی نارنجی به اتاق جلوه‌ای گرم و دوستانه می‌دهد.
۹) خاكستری:
مایل به قهوه‌ای بیانگر تفكر محافظه‌كارانه است و رنگی بسیار عالمانه تلقی می‌شود.
اتاق نشیمن خاكستری مایل به قهوه‌ای حس توانگری و درخشش را ایجاد می‌كند. این رنگ به دلیل خنثی بودن در دراز مدت نیز خسته‌كننده نخواهد بود.
۱۰ ) سفید:
بیانگر پاكی، خلوص، تمیزی، گستردگی و بی‌گناهی است. اتاق‌های سفید بسیار پرجلوه هستند و حس تجملی آرام را ایجاد می‌كنند.
این رنگ اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اتاق خواب اصلی خانه با رنگ سفید فراوان در آن می‌تواند مكان دنج شما در دنیای پرتلاطم باشد.
سفید نیز رنگی مناسب برای روشن‌تر نشان دادن سرسراهای تاریك است.
۱۱) خاكستری:
بیانگر محیطی متین،‌ خنثی و متعادل است. خاكستری رنگی بسیار مناسب برای استفاده در دفتر كار یا اتاق كار در خانه است. رنگی خنثی كه در آن تمركز و تفكر بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. البته هر كدام از این رنگ‌ها سایه‌ها و فام‌های گوناگون دارند كه هر یك نیز خصوصیات خود را دارا است.
به علاوه نورپردازی محیط بر ظاهر رنگ انتخابی شما تاثیر می‌گذارد. آفتاب، فلورسنت، نور متحركه و یا نور بسیار روشن به رنگ، سایه‌های متفاوت می‌دهند. قبل از هر كار رنگ انتخابی خود را در نور محیط مورد نظر امتحان كنید. طراحان باید انتخاب رنگ را براساس نوع احساس و برخورد مشتری نسبت به رنگ‌های خاص انجام دهند.
اتاقی با رنگ‌های روشن و زنده می‌تواند برای فردی انرژی‌زا و برای فردی دیگر خسته‌كننده و كسالت‌بار باشد.
در نهایت باید در نظر بگیرید كه شما می‌خواهید در كنار كدامین رنگ زندگی كنید و در كنار چه رنگی احساس آرامش می‌كنید.
اكنون كه تا حدی با خصوصیات رنگ‌ها آشنایی یافتید می‌توانید با استفاده از راه‌های زیر رنگ را وارد زندگی روزانه خود كنید.
۱) به یك دیوار رنگی متفاوت بزنید
فقط با زدن رنگی متفاوت به یكی از دیوارهای اتاق نشیمن می‌توانید جلوه‌ای از رنگ را به محیط خود اضافه كنید. این كار تغییری اساسی در نقطه كانونی اتاق ایجاد می‌كند. بدون آنكه هزینه عمده‌ای برای آن صرف شود. اگر اتاقتان فرورفتگی یا تاقچه‌ای دارد، آن مكان مناسب‌ترین نقطه برای رنگی متفاوت است. می‌توانید رنگی پرجلوه و متمایز با رنگ كلی اتاق را كه به طور مثال از گل قالی خود الهام گرفته‌اید به كار ببرید و یا از رنگمایه تیره‌تر و غلیظ‌تر رنگ سایر دیوارها استفاده كنید. اگر اتاق مورد نظر اتاق نشیمن خانوادگی شماست، نارنجی و رنگمایه‌های آن می‌تواند انتخابی مناسب باشد. به خاطر داشته باشید كه هر تغییری در رنگ اتاق به آن جلوه و هیجان می‌دهد.
۲) چند بالشتك رنگی در گوشه و كنار اتاق قرار دهید
هیچ چیزی به اندازه چند بالشتك رنگی كه در نقاط مناسبی بر روی مبلمان قرار گرفته است به اتاق رنگ نمی‌دهد. فقط با افزودن چند بالشتك گلدار بر روی مبل یا صندلی كه پارچه‌ای ساده دارد و با بالشتكی تك رنگ بر روی مبلی با رویه گلدار، جرقه‌ای از رنگ و تنوع را به اتاق خود بیافزایید. این بالشتك‌ها به راحتی قابل تعویض هستند و از اینرو می‌توانید رنگ‌های پر حرارت و زنده‌ای را در آنها به كار ببرید.
۳) از مادر طبیعت كمك بگیرید
گیاهان سبز یا گل‌ها به هر مكانی رنگ، عطر، شخصیت و احساسی مطبوع می‌دهند. اگر فردی هستید كه زیاد از خانه دور می‌مانید، با استفاده از گیاهان مصنوعی، رنگ آرامش بخش سبز را در محیط خانه خود به جریان درآورید و همانطور كه می‌دانید سبز در كنار تمامی رنگ‌ها زیباست.
۴) چراغی فانتزی و پر رنگ و لعاب به اتاق بیافزایید
حتی اگر اتاقتان مبلمانی كلاسیك دارد، انتخاب چراغ یا آباژوری رنگدار می‌تواند به آن جلوه‌ای خاص دهد. گلدان یا مجسمه‌ای زیبا كه به نوعی رنگ‌‌های زنده‌تر اتاق را به گردش در می‌آورند را نیز مد نظر قرار دهید. چنین اشیایی مخصوصا در اتاق‌هایی كه رنگ خنثی بر آنها حاكم است جلوه‌ای بیشتر خواهند داشت.
۵) كمی رنگ به كف اتاق بیافزایید
فرشی پر رنگ و نقش كه در مقابل مبل یا زیر میز چای خوری انداخته شده می‌تواند بافت و رنگ را به اتاقتان بیافزاید. چنین فرشی را می‌توان بر روی هر نوع كفپوشی انداخت، (چوب، سنگ، سرامیك یا موكت اگر موكت اتاقتان گلدار یا طرحدار است، بهتر است كه از فرش‌های كم‌نقش‌تر و ساده‌تر استفاده كنید.) می‌توانید رنگی متضاد با كفپوش و همخوان با رنگ مبلمان خود را در فرش به كار ببرید، فقط كافی است تا با دقت به طرح‌ها و رنگ‌هایی كه در اتاقتان دارید نگاهی بیاندازید.
۶) رویه یك صندلی را تعویض نمایید
اگر صندلی كوچكی دارید، مثل صندلی مقابل میز كار، رویه آن را عوض كنید. استفاده از رنگی زنده و شاد، خصوصا در اتاقی با رنگ‌های خنثی حتی در همین ابعاد كوچك نیز سرزندگی را به محیط وارد می‌كند.
۷) رنگ‌ها را منعكس كنید
با قراردادن آیینه‌ای بزرگ بر روی یكی از دیوارهای اصلی علاوه بر منعكس كردن رنگ‌های اتاق، از نور و فضای مجازی بیشتری بهره‌مند خواهید شد. اگر قاب آیینه‌تان قدیمی است به آن رنگی براق بزنید تا خود آن نیز بر جذابیت اتاقتان بیافزاید.
۸) شیء هنری بخرید
قطعه‌ای هنری در اتاق نشیمن نه تنها به تزئین محل كمك می‌كند، بلكه رنگ و فرمی را به اتاق می‌افزاید كه شاید نتوان در تمامی محیطی بزرگ به كار بست (مثلا رنگ‌های تند) همچنین می‌توانید عكس‌هایی ساده را در قاب‌هایی رنگی و فرم‌دار قرار دهید و در گوشه كنار اتاق بگذارید.
منبع: نشریه تخصصی مسكن
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید