شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آفتاب سوختگی خطر سرطان پوست را افزایش می دهد


آفتاب سوختگی خطر سرطان پوست را افزایش می دهد
آفتاب سوختگی و اشعه ماورای بنفش به سادگی می تواند به پوست صدمه بزند . این صدمه می تواند موجب سرطان پوست شود. میزان كل تشعشع خورشید طی سال ها و در معرض خورشید قرار گرفتن به میزان زیادی كه موجب آفتاب سوختگی می شود، می تواند باعث سرطان شود. بیشتر مردم تا سن ۱۸ سالگی ۸۰ درصد در معرض خورشید بودن سراسر عمرشان را تجربه می كنند.
بنابراین به والدین توصیه می شود كه از كودكان خود محافظت كنند. برنزه شدن، واكنش پوست شما به پرتو فرابنفش است. در واقع برنزه شدن واكنش محافظتی برای جلوگیری از صدمه بیشتر پوست در مقابل نور خورشید است. از سویی این واكنش، پوست شما را از سرطان محافظت نمی كند. به خاطر داشته باشید كه سرطان پوست خیلی به كندی رخ می دهد. آفتاب سوختگی كه در این هفته در شما ایجاد می شود ممكن است در ۲۰ سال بعد یا بیشتر باعث ایجاد سرطان پوست شود.
● وراثت
در صورتی كه سابقه سرطان پوست در خانواده شما وجود دارد، شما احتمالا در معرض خطر بیشتری هستید. كسانی كه پوست تر دارند و از نژاد اروپای شمالی هستند، بیشتر مستعد سرطان پوست می باشند.
● محیط
در حال حاضر میزان پرتو فرابنفش در مقایسه با ۵۰ تا ۱۰۰ سال گذشته بیشتر است و علت آن كاهش لایه ازون (سوراخ شدن لایه ازون) در جو زمین می باشد. هر چه لایه ازون كمتر شود میزان رسیدن پرتو فرابنفش به زمین بیشتر می شود. سایر عوامل موثر عبارتند از: ارتفاع، عرض جغرافیایی و پوشش ابر. هرچه ارتفاع افزایش می یابد، پرتو فرابنفش قویتر می شود. در عرض جغرافیایی بالاتر، جو نازكتر نمی تواند پرتو فرابنفش را به اندازه ای كه سطح دریا، تصفیه می شود، كاهش دهد. در خط استوا تشعشع خورشید قویتر است.
در قطب جنوب، شیلی و نیوزیلند ( زلاندنو) میزان پرتو فرابنفش به ویژه در فصل بهار به علت سوراخ شدن لایه ازون در نیمكره جنوبی خیلی بیشتر از میزان طبیعی است. عاملی كه به طور واقعی پرتو فرابنفش را كاهش می دهد، پوشش ابر است. آب و هوای مرطوب با پوشش منظم ابر، ممكن است به میزانی كمتر از ۵۰ درصد دارای پرتو فرابنفش باشد.
میزان واقعی پرتو تحت تاثیر چگالی ابرها است. اندازه گیری های لایه ازون در خط استوا در سپتامبر ،۱۹۹۵ موجود می باشد. گزارش های سازمان ملل متحد، نشان می دهد كه در سال جاری سرعت كاهش لایه ازون بیشتر از آنچه كه انتظار می رفت، بوده است و منطقه ای به وسعتی بیش از اروپا، به طور مشخص میزان بیشتری از پرتو فرابنفش را دریافت كرده است.
● چگونه می توان خطر سرطان پوست را كاهش داد؟
آفتاب سوختگی شدید می تواند خطر سرطان را به میزان ۵۰ درصد افزایش دهد. اثر پرتو فرابنفش روی پوست شما بستگی به شدت پرتو و طول مدت در معرض قرار گرفتن آن دارد. نحوه واكنش پوست شما به میزان پرتو تابیده شده به زمینه ژنتیكی تان بستگی دارد. از سویی اگر شما بندرت دچار آفتاب سوختگی می شوید مناطق حساس مانند لب هایتان، بینی و كف دست هایتان را باید محافظت كنید. از طرف انجمن پوست شناسی در مورد سرطان پوست توصیه های زیر ارایه شده است كه برای كاهش خطر سرطان پوست به كار ببندید.
▪ خود را در معرض تابش نور خورشید به ویژه در اواسط روز و بین ساعات ۱۰ صبح و ۳ بعدازظهر كمتر قرار دهید.
▪ كرم های ضدآفتاب حداقل با ۱۵ spf یا بیشتر را در مناطقی از بدن كه در معرض نور خورشید می باشد، به كار ببرید.
▪ كرم های ضدآفتاب را هر دو ساعت یك بار حتی در روزهای ابری به كار ببرید. پس از شنا كردن یا عرق كردن، كرم را مجددا استفاده كنید.
▪ از لباس هایی استفاده كنید كه تمام بدن شما را بپوشاند و روی صورت شما سایه ایجاد كند.
( كلاه های لبه دار هم بر صورت و هم بر پشت گردن شما سایه می افكند)
▪ از كودكان خود مراقبت كنید. از در معرض آفتاب قرار گرفتن آنها در نور خورشید به ویژه زمانی كه شدت دارد ( بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر) خودداری كنید، در ضمن كرم های ضدآفتاب در كودكان ۶ ماهه و بالاتر استفاده كنید. از مصرف كرم های ضدآفتاب برای كودكان كمتر از ۶ ماه جدا خودداری كنید. از در معرض قرار گرفتن كودك كمتر از ۶ ماه در نور خورشید جدا باید خودداری كنید.
نجمه حضرتی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید