جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


رابطه رنگی میان فضاهای خانه


رابطه رنگی میان فضاهای خانه
برای ایجاد نوعی رابطه رنگی در میان فضاهای مختلف یک خانه اگر این فضاها را بتوان با بستن یک در از یکدیگر جدا کرد چندان اهمیتی ندارد. اما اگر این فضاها از یکدیگر مجزا نباشند و از یک اتاق بتوان فضاهای دیگر را دید آنگاه ایجاد نوعی هماهنگی رنگی در میان این اتاق ها اهمیت ویژه ای می یابد.
چراکه چنانچه این فضاها به لحاظ پالت رنگی به کار رفته در دکوراسیون هارمونی داشته باشند نگاه بیننده در حرکت از یک فضا به فضای دیگر به نرمی عبور کرده و بیننده وجود هماهنگی و آرامش را احساس می کند اما در مواقعی که فضاهای مرتبط با پالت های رنگی مجزا و ناهماهنگ رنگ آمیزی شده اند بیننده فضاهایی جدا از هم و بریده را پیش رو دارد. رنگ های مرتبط و هارمونیک چشم را در حرکتی نرم و مطلوب از یک اتاق به اتاق دیگر هدایت می کنند.
در خانه هایی که فضاهای مختلف از هم تفکیک نشده اند طراحی رنگی هر یک از فضاها باید به گونه ای باشد که ضمن ایجاد وحدت در میان رنگ های به کار رفته در کل خانه، هر یک از این فضاها به صورت مستقل و متناسب با کاربردشان دارای هویت رنگی خاص خود باشند. در حقیقت عنصر رنگ مانند ریسمانی این فضاها را به یکدیگر متصل می کند.
اگر از دوست داران رنگ های متنوع در فضای منزلتان هستید می توانید با به کارگیری یک رنگ واحد در ترکیب های مختلف رنگی به این ریسمان دست یابید. اغلب این امر از طریق لوازم و وسایل چوبی که در هر یک از این فضاها وجود دارند یا کفپوش های چوبی که کف همه اتاق ها را پوشانده اند و به رنگ طبیعی چوب هستند تامین می شود. این رابطه را می توان با انتخاب رنگ واحدی برای درها و پنجره ها و خطوط گچ بری سقف در تمام اتاق ها ایجاد کرد و یکی از روش های متداول برای ایجاد این امتداد، محدود کردن پالت رنگی به دو یا سه رنگ است که با درجات مختلف تیرگی و روشنی به کار رفته اند.
در این روش ها هر یک از رنگ ها در سایه ها و تنالیته های مختلف بر بخش های گوناگون فضا اثر می گذارند. در اینجا به برخی از روش های ایجاد ارتباط رنگی در میان فضاهای متصل به هم اشاره می کنیم.
● ایجاد یک ریسمان رنگی
به هر یک از اتاق ها هویت رنگی مجزایی ببخشید اما با به کارگیری یک رنگ واحد که در پالت رنگی تمام اتاق ها تکرار می شود ریسمانی ببافید که این فضاهای متنوع رنگی را به یکدیگر مربوط سازد. این رشته رنگی در هر یک از اتاق ها ممکن است در رنگ مبلمان و وسایل تزئینی، کف اتاق، دیوارها و تزئینات روی آنها یا حتی کفپوش و سقف اتاق ظهور یابد.
● ایجاد دیالوگ میان رنگ ها
در خانه های جدید اغلب آشپزخانه و اتاق نشیمن به لحاظ فیزیکی و بصری به یکدیگر متصل هستند و در واقع فقط توسط یک نیم دیوار یا تعدادی کابینت از هم جدا می شوند. در چنین مواردی اگر مایلید برای هر یک از این فضاها رنگ متفاوتی برگزینید از دیوار نیمه یا کابینت ها به عنوان یک خط مرزی استفاده کنید و برای ایجاد وحدت و ارتباط میان این دو فضا قاب درها و پنجره ها را با رنگ واحدی رنگ بزنید. سپس لکه هایی از رنگی که برای دکوراسیون هر یک از فضاها به کار برده اید در فضای مقابل ایجاد کنید. برای هماهنگی بیشتر دو مجموعه رنگی را انتخاب کنید که با یکدیگر متناسب و از لحاظ ارزش رنگی همسان باشند.
● در و پنجره های سفید
انتخاب رنگ سفید برای قاب درها و پنجره های یک خانه روشی مطمئن برای ایجاد هماهنگی در میان مجموعه رنگ های مختلف به کار رفته در فضاهای گوناگون آن است. این رنگ سفید در بعضی از اتاق ها، در ارتباط با رنگ دیوارها و دکوراسیون آن ممکن است در تضاد و کنتراست بوده و در کنار رنگ های ملایم به کار رفته در اتاقی دیگر نزدیک و هماهنگ باشند. علاوه بر قاب درها و پنجره ها وجود گچ بری های سفیدرنگ سقف هم می تواند چشم را به راحتی و با آرامش از یک اتاق به اتاقی دیگر هدایت کند.
● انتخاب یک پالت رنگی محدود
عدم تفکیک کامل اتاق ها از هم موجب می شود بیننده فضای کل خانه را بازتر و وسیع تر ببیند. در چنین خانه هایی ایجاد ارتباط رنگی میان اتاق ها به این معنا نیست که تمام فضاهای مرتبط باید با یک رنگ پوشانده شوند بلکه منظور انتخاب پالت رنگی و پرداختن به هر یک از اتاق ها به صورتی است که در پایان هماهنگی رنگی در میان فضاهای گوناگون یک خانه برقرار باشد. یکی از راه های رسیدن به این هدف انتخاب دو یا سه رنگ است که با هم متناسب هستند و سپس استفاده از آنها در مقادیر متفاوت در هر یک از اتاق ها.
به عنوان مثال ممکن است شما رنگ های قرمز، سفید و آبی را انتخاب کنید. سپس در یک اتاق سطوح بزرگتری مانند دیوارها را به رنگ آبی اختصاص داده و وسایل و مبلمان را به رنگ قرمز انتخاب کنید. در اتاق دیگر بالعکس سطوح بزرگ تر را قرمز و آبی را برای وسایل دکوراسیونی در نظر بگیرید. محدود کردن پالت رنگی به دو یا سه رنگ می تواند ارتباط بصری دلپذیری را میان اتاق های متصل تضمین کند.
● بازی با نور
این یک واقعیت ساده است که نور نمای رنگ را تغییر می دهد به گونه ای که اگر یک رنگ زرد واحد را در اتاق به کار ببریم که یکی از آنها آفتاب گیر اما دیگری از نور طبیعی کمتری برخوردار باشد، رنگ زرد در این دو اتاق کاملاً متفاوت به نظر خواهد رسید.
برای ایجاد ارتباط وحدت رنگی در اتاق هایی که هر یک از هویت رنگی خاصی برخوردارند می توان از این ویژگی بهره گرفت. دو تنالیته مختلف از یک رنگ را انتخاب کنید و رنگ روشن تر را در اتاق آفتاب گیر به کار ببرید. این روش به خصوص برای فضاهایی که فرم L دارند مناسب است. از فرم و معماری خانه برای انتخاب روش مناسب الهام بگیرید و با توجه به ویژگی های فضا و میزان نور طبیعی و تاکید دلخواهتان بر هر یک از فضاها بهترین روش را برگزینید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید