چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فصل امتحانات و نگرانی والدین


فصل امتحانات و نگرانی والدین
فصل امتحانات فقط مختص دانش‌آموزان نیست.والدین دانش‌آموز هم پابه‌پای فرزندانشان در امتحانات حضور دارند. آن‌ها هم نگران می‌شوند و شب امتحان بی‌خوابی به كله‌شان می‌زند. آن‌ها هم از تجدیدی و پاس نكردن درس فرزندشان می‌ترسند اما باز هم راهكارهایی داریم كه استفاده از آن‌ها موجب كاهش استرس در دانش‌آموزان و در نتیجه والدین می‌شود. این‌ها مواردی است كه والدین بیشتر از دانش‌آموزان می‌توانند از آن‌ها استفاده كنند. البته از آنجا كه خانواده ها تمام تلاش خود را برای موفقیت فرزندانشان به‌كار می‌گیرند،‌عدم كسب نتیجه مطلوب را به سختی تحمل می‌كنند و همین امر موجب افزایش استرس دانش‌آموز برای امتحان‌های بعدی می‌شود. این را هم بدانید كه گاهی اوقات نقش اولیا در ایجاد اضطراب دانش‌آموزان بیشتر از خود امتحان است.
۱) سختگیری زیادی
سختگیری‌های بیش از حد والدین در زمان نزدیكی به ایام امتحانات و كسب نمره خوب كه معمولاً برای ما ۲۰ تعریف شده است از عوامل ایجاد استرس برای والدین و فرزندانشان است.
۲) ترس و تهدید
نمی‌دانیم چرا بعضی از والدین اصرار دارند كه فرزندانشان را با تهدید و ترساندن از امتحان درسخوان كنند. این كار موجب افزایش نگرانی دانش‌آموز می‌شود و امكان دارد حتی مطالبی را كه قبلاً به خوبی یاد گرفته است، فراموش كند.
۳) آماده نبودن
در نظر بگیرید كه دانش‌آموزی تمام مدت دوره تحصیلی را به بطالت پشت سر گذاشته. چنین فردی به علت نداشتن برنامه مناسب و البته مطالعه صحیح آمادگی شركت در امتحانات را ندارد. نتیجه كار را هم می‌توان حدس زد كه چه می‌شود. پس خیلی خودتان را اذیت نكنید.
۴) رقابت
بعضی از خانواده‌هایی كه بیشتر از یك دانش‌آموز در خانه دارند، چنین امری را به وضوح حس می‌كنند. به‌خصوص اگر فرزندانشان در یك مقطع تحصیلی باشند. حس رقابت و برتری یافتن درسی بر یكدیگر در میان فرزندان یك خانواده می‌تواند موجب استرس شود.
۵) مقایسه‌كردن
دیده‌اید بعضی از پدر و مادرها دوست دارند مدام فرزندان فامیل و دوست و همسایه را به رخ فرزندانشان بكشند؟‌ما خیلی صمیمانه توصیه می‌كنیم كه این كار را نكنید. باور كنید ضربه چنین قیاس‌هایی از زدن چماق سنگین‌تر و دردآورتر است.
۶) اهمیت دادن بی‌اهمیت
«ریاضی مهم‌تر است. علوم را بیشتر بخوان. امتحان فیزیك داری؟»
این عبارات آشنای همه‌مان بوده‌اند. زمانی كه اطرافیان بعضی از درس‌ها را به هر دلیلی مهم‌تر جلوه می‌دهند،‌زمان امتحان آن درس كه نزدیك‌تر می‌شود، قلب دانش‌آموز تندتر می‌زند تا زمان امتحان كه ... به نظر ما همه درس‌ها از اهمیت یكسانی برخوردارند.
۷) پاداش نامناسب
«اگر نمره انشا ۲۰بگیری،‌ برات یك «پنت‌هاوس» می‌خرم!»
حالا راستش را بگویید اگر به شما چنین پیشنهادی بدهند چه می‌كنید؟ اصلاً چنین چیزی باوركردنی است؟‌در نظر گرفتن پاداش بیش از اندازه برای یك امتحان موجب استرس می‌شود. فقط همین.
۸) تفكر منفی
راستش را بخواهید چند باری هم خود ما با چنین امری مواجه شدیم. روز امتحان كه
می‌رسید،‌می‌گفتند: «تو بی‌استعدادی!» همین عبارت به قدری كارساز می‌‌شد كه در جلسه امتحان تمام بی‌استعدادی‌مان شكوفا می‌شد. نتیجه كار هم كه معلوم است. به‌كار بردن القابی چون بی‌عرضه، بی‌استعداد و غیره كه ما الان نمی‌توانیم مطرح كنیم نمی‌تواند محرك خوبی برای درس خواندن دانش‌آموزان باشد.
۹) بیماری
اگر فرزندتان در ایام امتحانات بیمار شد،‌بیش از اندازه برای درس خواندن به او فشار نیاورید. در این حالت هم امكان بروز اضطراب بالاست.
۱۰) كجایی تمركز
نداشتن دقت و تمركز در انجام تكالیف درسی و مطالعه درس‌ها در سال تحصیلی باعث می‌شود كه یادگیری سطحی باشد. عاقبت یادگیری سطحی هم این است كه دانش‌آموزان همه مطالب را به طور سطحی به یاد بیاورد و نمره‌اش هم سطحی باشد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید