پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اصول ارگونومی کار با رایانه


اصول ارگونومی کار با رایانه
رایانه در دنیای امروز کاربردی بسیار فراگیر دارد.میلیون ها نفر در سراسر دنیا، بخشی یا تمام از ساعات کار خود را در کنار رایانه می گذرانند، كه این امر مشكلات زیادی برای افرادی که با آن کار می کنند بوجود می آورد. استفاده زیاد و مستمر از رایانه در صورت عدم رعایت اصول ایمنی می تواند خطرساز بوده و در دراز مدت منجر به ایجاد مشكلات فراوان جسمی و روانی در فرد شود . تشدید صدمات کم اهمیت و کوچکی که قبلاً در کاربر وجود داشته یكی دیگر ازاین خطرات است.
▪ برخی از این مشکلات عبارتند از :
۱) مشکلات بینائی
۲) مشکلات مفصلی
۳) دردهای عضلانی در دست و گردن و شانه
۴) استرس
۵) آسیب های ناشی از میدان های مغناطیسی و الکتریکی و نیز تشعشعات
۶) بیماریهای پوستی
۷) ناراحتی های ریوی
۸) صرع، سنکوب ناشی از حساسیت به تواترنوری و...
ـ برای كاهش و ازبین بردن صدمات ناشی از استفاده از رایانه به موارد زیر توجه كنید:
▪ حتی الامکان باید سیستم روشنایی در طرفین رایانه وجود داشته‌باشد و بهتر است نور با روش‌های سیمی شکل، بخصوص به اطراف پراکنده شود، سیستم روشنایی نباید روی صفحه نمایش درخشندگی ایجاد كند. بهتر است برای مطالعه و یا نوشتن از روشنایی موضعی قابل تنظیم (چراغ رومیزی) استفاده كنید.
▪ صفحه نمایش را با استفاده از فیلترهای مناسب محافظ پوشانده و آنها را مرتباً تمیز کنید. فیلتر، محافظ خوبی برای پوست های حساس است و می تواند تشعشعات را دفع کرده، میدان الکترواستاتیک را از بین ببرد و مانع جابه‌جایی ذرات منتشر شده از مانیتور به طرف صورت اپراتور شود.
مراقب پوست خود باشید و از کرمهای محافظ و ضد آفتاب برای پوست صورت و گردن استفاده كنید.
▪ صفحه نمایش را طوری تنظیم کنید که در زیر خط افقی که از چشمانتان می‌گذرد قرار گیرد (در میدان دید یک فرد عادی). بهترین فاصله چشم تا بالاترین قسمت یا سطح بالائی صفحه نمایش ۳۸ تا ۷۶ سانتیمتر است.
▪ ارتفاع صفحه نمایش و فاصله آن باید تا زمین ۸۴ تا ۱۰۶ سانتیمتر باشد.
▪ باید ارتفاع میز متناسب بوده و زاویه و ارتفاع پشتی صندلی، باید قابل تنظیم باشد. توجه داشته‌باشید بدنشستن، باعث تغییر شکل اسکلت بدن، ایجاد ناراحتی ماهیچه‌ای استخوانی، درد گردن، ستون فقرات، درد پشت، فشار روی معده و فشار روی زانوهامی‌شود.
▪ راست بنشینید و از خم کردن بدن به جلو خودداری کرده و از فشار وارده به مهره های گردن و شانه بکاهید. اصول کلی صحیح نشستن عبارتند از : ران ها موازی، دست و پا عمود و سطح زیر پا روی زمین یا روی زیر پایی قرار گیرد. در هر حال زاویه بین ران و ساق باید قائم باشد.
▪ درهنگام تایپ مچ دست خود راصاف نگه دارید و اگر هنگام کار مجبورید دستتان را بالا نگه دارید باید از یک تکیه گاه نرم در زیر مچ استفاده كنید.
صندلی باید چرخان وقابل تنظیم باشد و بتواند۳۶۰درجه به دور محور خود بچرخد. .زاویه پشتی صندلی بیش از ۱۱۰ درجه فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد. پشتی صندلی به عنوان تکیه گاهی برای کمر مورد استفاده قرارگیرد.
▪ از نگهدارنده متن استفاده کنید و آن را در سمت راست صفحه نمایش قرار دهید، این عمل، تطابق چشمها را بهتر انجام داده از خستگی چشم ها را می کاهد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید