سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

پوشش های مناسب پوست در برابر نورخورشید


پوشش های مناسب پوست در برابر نورخورشید
اگرچه خیلی ازما با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل تابستان به یاد استفاده از کرم های ضد آفتاب و مراقبت بیشتر از پوستمان می‌افتیم، اما باید گفت استفاده از این کرم ها نه فقط در زیر نور خورشید بلکه حتی در هوای ابری و یا در پناه سایه ها نیز توصیه می شود. استفاده از کرم های ضد آفتاب بهتر است از زمان کودکی آغاز شود، در غیر این صورت نور خورشید تاثیرات منفی پایدار خود را از همان سنین روی پوست برجا خواهد گذاشت، که در بزرگسالی به شکل های مختلفی مانند چین و چروک ویا پیر پوستی بروز خواهند کرد.
در حال حاضر شاهد انواع کرم های ضد آفتاب به صورت لوسیون، پماد، ژل و اسپری در بازار هستیم که با مارک های مختلف و قیمت های گوناگون عرضه می شوند و در بین این همه تنوعگاه انتخاب مناسب کاری مشکل است. دکتر سید مهدی مهدوی مرتضوی دراین مورد می گوید: برخلاف تصور عموم نه تنها برخی از ضد آفتاب‌های ایرانی با مشابه خارجی خود برابری می کنند بلکه گاه نسبت به آن ها مرغوب تر و مناسب تر هستند، این در حالی است این ضد آفتاب‌ها از نظر قیمت هم بسیار ارزان تراز ضد آفتاب‌های خارجی هستند.
این پزشک پوست در ادامه با اشاره به این که بهتر است هر فردی باتوجه به نوع پوست خود کرم ضد آفتاب استفاده کند، می افزاید: پوست افراد به ۴ نوع چرب، خشک، معمولی و مختلط تقسیم می شود. افرادی که پوست آن ها چند ساعت بعد از حمام براق و چرب می شود، در گروه اول قرار دارند و کسانی كه پوستشان نازک و حتی گاه دارای ترک‌های بسیار ریز است، دارای پوست خشک هستند. پوست مختلط هم به پوستی گفته می شود که در ناحیه T( پیشانی و بینی ) چرب و در سایر نواحی خشک است.
علاوه بر توجه به نوع پوست در انتخاب ضد آفتاب باید به موارد دیگری مانند میزانSPF آن نیز توجه کرد. SPF در واقع میزان قدرت حفاظت ضدآفتاب است که دارای درجات مختلفی است. در شهری مانند تهران استفاده از ضد آفتاب هایی با حداکثر SPF ۳۰ مناسب است. معمولا ضد آفتاب ها با SPF های بالاتر برای مصارف درمانی کاربرد دارند و استفاده از آن ها گاه در برخی از افراد باعث ایجاد عوارض پوستی مانند حساسیت و التهاب می شود.
دکتر مهدوی مرتضوی در این مورد می گوید: میزان حفاظت یک ضد آفتاب با SPF۹۰ حدود ۲ تا ۳ درصد بیشتر از ضد آفتابی با SPF ۳۰ است و این درصد ناچیز مشکلی را حل نمی کند. معمولا توصیه می شود بعد از هر ۳-۲ساعت ضد آفتاب تجدید شود اما برای محاسبه دقیق تر این زمان باید به نوع پوست افراد توجه کرد، به طور مثال اگر فردی زیر نور آفتاب بعد از ۱۰ دقیقه دچار سوختگی می شود. از ضد آفتابی با SPF ۲۰ استفاده کند، پوست او به مدت ۲۰۰ دقیقه محافظت خواهد شد. بنابراین می توان گفت برای به دست آوردن زمان مفید محافظت از هر پوستی به وسیله یک ضد آفتاب باید SPF آن را در مدت زمانی که پوست دچار آفتاب سوختگی می شود، ضرب کرد.
آیا می دانید کرم پودرها و به طور کلی هر پوشش‌های رنگی روی پوست نوعی ضد آفتاب محسوب می شود و هرچقدر کرم پودر پررنگ تر باشد میزان محافظت آن از پوست بیشتر خواهد بود؟ البته کرم پودرهای تیره باعث گرمای زیاد پوست می شوند در حالی که کرم پودرهای روشن تر نور بیشتری را منعکس می کنند.در ضمن پماد زینك یکی از ضد آفتاب های خوب و ارزان قیمت محسوب می شود و تنها مشکل آن رنگ سفید ش است که روی پوست کاملا مشهود است.
بنابراین برای محافظت از پوست خود مجبور به تحمل هزینه های گزافی برای خرید ضد آفتاب نیستید، شما می توانید با توجه به بودجه خانواده از ضد آفتاب های مورد تایید ایرانی و در نهایت پماد زینك استفاده کنید چون به طور حتم چند ساعت سفید تر شدن بهتر از پیری زودرس است. درضمن سعی کنید مدت زمان قرارگیری خود را در برابر نور خورشید به ویژه در بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهرتا حد امکان کاهش دهید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید