پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


تولد فرزند پایان زندگی مشترک نیست


تولد فرزند پایان زندگی مشترک نیست
بسیاری از همسران در اوایل زندگی مشترك محبت و علاقه زیادی نسبت به یكدیگر دارند. با گذشت زندگی و ورود فرزندان به جمع خانواده چه بسا این علاقه و محبت افزایش هم پیدا كند اما واقعیت این است كه در بسیاری از موارد ابراز آن و توجه خاصی به یكدیگر كاهش می یابد كه این برای زندگی مشترك مفید نیست.
كارشناسان مسائل خانواده معتقدند كه واقعیت این است كه در آغاز زندگی مشترك ساعات زیادی وجود دارد كه زوجین فارغ از كارهای دیگر صرفا با یكدیگر خلوت می كنند. این موضوع موجب توجه بیشتر به یكدیگر و ابراز محبت و علاقه نیز می شود اما پس از ورود فرزندان به دلیل افزایش حجم مسئولیتها و مشغولیتها وقت خود را با فرزندان می گذرانند و عموما یك یا نهایتا دوساعت آن هم پس از خوابیدن فرزندان وقت برای خود دارند كه در آن زمان نیز خسته از امور روزانه به استراحت می پردازند و توجه و زمان خاصی برای با هم بودن ندارند.
همین امر موجب كاهش ابراز علاقه و بعضا توجه به یكدیگر می شود.
اما می توان سعی كرد تا شادابی روابط هم چنان حفظ شود و زوجین توجهی را كه از یكدیگر طلب می كنند به واقع نیز حق آنهاست دریافت كنند تا با انگیزه و رضایت بیشتری به كارها و مسئولیتهای روزانه بپردازند.
● وقت خاصی برای یكدیگر بگذارید
مهم نیست كه هردوی شما شاغل هستید یا خیر اما مطمئن باشید چنانچه با برنامه ریزی و زمان بندی صحیح به كارهایتان برسید خواهید توانست حداقل یك ساعت در شبانه روز برای همسرتان وقت بگذارید. راجع به مسائل و اتفاقات درطول روز با یكدیگر صحبت كرده و به مشورت و همدلی با هم بپردازید تا در پایان روز با احساس سبكی و علاقه بیشتر به خواب بروید. درضمن از نیازها و احتیاجات یكدیگر نیز مطلع می شوید تا در صورت بروز رفتارها و گفتارهای حاكی از ناراحتی و خستگی با قضاوت نادرست و سوءتفاهم روبه رو نشوید و همسرتان را بیشتر و بهتر درك كنید.
● همه جای خانه سرای كودكمان نیست
قرار نیست كه اسباب بازیها و امور و لباسهای مخصوص كودك در تمام جاهای منزل پراكنده باشد. باید هر چیزی سرجایش باشد و بتوان در منزل به مطالعه یا استراحت هم پرداخت. دربرخی از موارد چنان تمام خانه در اختیار كودك است كه والدین وقتی برای امور مورد علاقه خود نمی یابند و صرفا مشغول رسیدگی به فرزندان می شوند. وقتی پدر خسته از كار روزانه به منزل می رسد اما هیچ استقبالی از او نمی شود درهمه جا وسایل فرزندان است و حتی در آشپزخانه نیز چیزی سرجایش نیست و همه چیز به هم ریخته است. در چنین فضایی امكان آرامش و توجه همسران به یكدیگر وجود نخواهد داشت.
● قدردانی و ابراز كلمات محبت آمیز در حضور فرزندان
بسیاری از همسران تصور می كنند اگر در حضور فرزندان از زحمات یكدیگر تشكر كنند یا یك جمله محبت آمیز به همسرشان بگویند در حالی كه دست او را در دست می فشرند كاربدی انجام داده اند. درصورتی كه این طور نیست.
فرزندان باید در خانواده قدردانی و سپاسگزاری و محبت را بیاموزند. وقتی والدین به یكدیگر محبت نكنند نمی توان انتظار داشت كه فرزندان راه محبت و قدردانی از دیگران را نیز بیاموزند. وقتی فرزندان احساس كنند كه والدینشان یكدیگر را دوست داشته و به هم اعتماد دارند احساس امنیت بیشتری در منزل كرده و خانه را محیطی امن برای زندگی می یابند.
لازم به ذكر است چنانچه هیچ محبتی را بین والدین احساس نكنند حس ناامنی وجودشان را گرفته و امار نشان داده این فرزندان بیشتر به دنبال محبت در خارج از منزل و میان غریبه ها می گردند.
● امور مربوط به فرزندان مهمترین امور نیست
بسیار خوب است كه والدین با محبت و دلسوزی به فرزندان رسیدگی كنند. اما نكته ای كه صاحب نظران نیز به آن اشاره دارند این است كه قرار نیست تمام صحبتها و فعالیتها پیرامون مسائل فرزندان باشد.
باید تمام افراد در خانواده حق و حقوقی داشته باشند و در مورد مسائل و نیازها و احساسات تمام اعضای خانواده صحبت و هم فكری شود.
همچنین در مورد مخارج نیز باید همگان حق داشته باشند. قرار نیست كه همواره والدین كار كنند تا هزینه های مربوط به فرزندان را بپردازند.
قرار نیست كه مرتب مادر یا پدر از خواسته های خود و هزینه های خود بگذرند تا فرزندان خرج كنند.
مادر یا پدر نیز حق دارند كه هر ماهه بودجه ای مختص خود داشته باشند و آن را صرف نیازهای لازم خود كنند.
بدین ترتیب احساس شادی و رضایت بیشتری در خانواده ایجاد می شود و نیازهای والدین قربانی نیازها و یا خواسته های به حق یا بعضا نابجای فرزندان نمی شود.
¤ در فعالیتهای گروهی شركت كنید
لازم نیست كه مرتب مادر با فرزندان یا پدر با فرزندان بیرون یا به دنبال كارها باشند. بهتر است در صورت امكان همه افراد خانواده با هم باشند و این امر به خصوص در مورد تفریحات و گردشهای دسته جمعی مهمتر می باشد.
بهتر است درتعطیلات با دوستان یا آشنایانی كه هماهنگی بیشتری ازنظر روحی با خانواده دارند دسته جمعی برنامه های گردش و تفریح گذاشته شود تا تمام افراد خانواده در موقعیتهای اجتماعی و دسته جمعی شركت كنند و به تبادل افكار و نظرات بپردازند. بررسی ها نشان داده خانواده هایی كه ارتباطات جمعی و اجتماعی بیشتری دارند از نظر امور داخلی نیز موفق تر عمل می كنند و شادابی بیشتری دارند.
در ضمن فرزندان نیز راضی تر خواهند بود. زیرا آنها نیز نیازمندند تا به جز والدین با افراد قابل اعتماد دیگری ارتباط سالم داشته باشند.
● نوآوری را فراموش نكنید
برای خارج كردن زندگی از یكنواختی بهتر است با استفاده از رنگهای مختلف در گوشه و كنار منزل به خانه روح جدیدی بدهید یا حداقل با تغییر جای وسایل و به عبارتی تغییر دكوراسیون فضای خانه را تغییر دهید. گاهی اوقات قراردادن یك گلدان گل یا یك ظرف زیبا با رنگ شاد می تواند موجب روحیه بهتر در اعضای خانواده شود.
سعی كنید هرچند وقت یكبار وسایلی را كه در انباری گذاشته اید با وسایل درحال استفاده داخل منزل عوض كنید تا احساس بهتری پیدا كنید.و نهایتا اینكه سعی كنید در زمان حال زندگی كرده و از هر لحظه زندگی استفاده كرده و آن را زیباتر و لذت بخش تر نمایید!
پویا فخر آبادی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید