پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شبکه انسانی؛ از لوازم زندگی


شبکه انسانی؛ از لوازم زندگی
كدامیك بهتر است؟ این كه گروهی از دوستان، افراد خانواده و همكاران در طی زندگی شما را حمایت كنند و در حل مشكلات كمكتان كنند یا این كه تنها و بدون همراهی دیگران راهتان را بپیمایید و مشكلات و موانع را پشت سربگذارید؟ معمولا مردم می‌گویند، البته كه حمایت شدن توسط دیگران بهتر است. اگر كسی بخواهد یكه و تنها زندگی كند، راه سختی پیش روی خواهد داشت. ولی در عمل این طور نیست و اكثر مردم ترجیح می‌دهندبه تنهایی كارهایشان را انجام دهند و از دیگران كمك و حمایت نخواهند. باوری عمومی وجود دارد كه این تنهایی را ناشی از اعتماد به نفس، سرسختی و عزت نفس می‌دانند.
و حالا راجع به شبكه حمایتی هر فرد. این شبكه حمایتی چیست؟ مجموعه‌ای از افراد خانواده، دوستان، آشنایان و همكاران كه به صحبت كردن و بحث و گفتگو با ما و شنیدن سخنانمان علاقه‌مند هستند و سعی می‌كنند در گشودن گره مشكلات یاریمان كنند. دقت كنید كه اعضای شبكه حمایتی بدون پیش داوری و جهت‌گیری حرف‌هایمان را می‌شنوند و بی‌طرفانه راهنمایی و قضاوت می‌نمایند.
سوال اینست كه چرا بعضی از ما ترجیح می‌دهیم تنها باشیم و دایره آشنایی‌ها و ارتباطات خود را همچنان بسته و محدود نگه داریم؟ شاید برخی فكر می‌كنند كه با این كار در نظر بقیه قویتر و شكست ناپذیر به نظر می‌آیند. با این همه فكر می‌كنیم كه اگر هر از چندی راجع به مشكلات شخصی یا حرفه‌ایمان پرسش نكنیم و كمك نخواهیم، دیگران ما را شخصی آسیب‌پذیر قلمداد خواهند كرد. این تضادها و نگرانی‌ها ما را هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای عذاب می‌‌دهند. عده‌ای كه چنین شبكه‌ای را برای خودشان شكل داده‌اند، از مزایا و خوبی‌هایش آگاهند و به همین دلیل تلاش می‌كنند تا دایره این روابط مفید، مثبت و پرثمر را وسیعتر نمایند.
ـ در این‌جا تعدادی از جوانب مثبت حضور در اینچنین شبكه‌ای را برمی‌شماریم تا اشخاصی كه تنهایی را ترجیح می‌دهند با مزایای این حالت نیز آشنا گردند:
▪ شما به عنوان عضوی از اعضای یك شبكه ارتباطی سالم و سازنده، از لحاظ روانی، احساسی و فیزیكی، شرایط بهتری خواهید داشت.
▪ كار گروهی، تعامل و برقراری ارتباطات مفید با خانواده، دوستان و همكاران، بازده كاری و نیروی مثبت و سازنده هر فردی را افزایش می‌دهد. وقتی كه عضوی در شبكه ارتباطی، خلاق و پرانرژی عمل كند، اطرافیان هم انرژی مثبت او را دریافت می‌ كنند و هر یك درامور شخصی خود و آن كارهایی كه گروهی انجام می‌دهند، موفق‌تر خواهند بود. در واقع اطمینان از وجود حامیان و پشتیبان‌های مراقب و متوجه اعتماد به نفس شخص را افزایش داده او را به انجام كارهایی هدایت می‌ كند كه در اوقات تنهایی نمی‌توانسته سراغشان برود.
▪ عضویت در یك شبكه با ثبات از خانواده و همكاران و دوستان، استرس و فشارهای عصبی شخص را كاهش می‌دهد و سلامتی او را بهبود خواهد داد. بسیاری به غلط، سیگار كشیدن را عامل آرام بخشی می‌دانند كه ذهنشان را از تنش‌ها می‌رهاند و همه- حتی خودشان- می‌دانند كه این باور، توهم زیانباری بیش نیست. اگر كسی ببیند كه افرادی دلسوز، دانا، پرانرژی و مثبت نگر به او توجه دارند و زمان سختی‌ها قابل اعتمادند، آرامش خاطر می‌یابد و فشار عصبی كمتری حس خواهد كرد.
▪ احساس هدفمندی یكی دیگر از مزایای زندگی با دیگران و ارتباط برقرار كردن با آنهاست. هر كدام از حلقه‌های این مجموعه افرادی مفید و هوشیارند كه هدفی را در زندگی دنبال می‌كنند. نشست و برخاست و معاشرت با این افراد به زندگی مصاحب آن‌ها معنی و جهت می‌دهد.
شاید بگویید این كار خیلی دشوارست ولی این طور نیست. سوالاتی هستند كه اگر به آن‌ها درست پاسخ دهید و جواب مناسب، منطقی و صادقانه‌ای بیابید، در تشكیل این گروه همراهی‌كننده و مثبت كمكتان خواهند كرد. با هم این پرسش‌ها را مرور می‌ كنیم:
▪ تصورتان از اینچنین گروه دوستانه و حمایت‌كننده‌ای چیست؟ چه انتظاراتی از آن دارید و اگر حمایت شوید، چه حسی خواهید داشت؟
▪ آیا فكر می‌كنید در حال حاضر افرادی كه با آن‌ها در ارتباطید، با شما همگون نیستند؟ آیا نمی‌توانند آن‌طور كه می‌خواهید از شما حمایت كنند؟ فكر می‌كنید علت چیست؟ حلقه گمشده كجاست؟
▪ شما چطور از دیگران درخواست می‌كنید؟ چه قواعدی برای این كار در ذهن دارید؟ آیا دوست دارید بقیه هم این‌طور از شما خواهش و در خواست كمك كنند؟
▪ چه چیزهایی در رفتار و منش اطرافیان و حامیان كنونی شما هستند كه دوستشان دارید و سبب می‌شوند كه از این ارتباط رضایتمند باشید؟
▪ دوست دارید با چند نفر ارتباط برقرار سازید؟ چطور می‌خواهید با افراد خانواده، همكاران و دوستانتان تعامل كنید؟ به عبارت ساده گروه و شبكه ارتباطی و حمایتی ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
▪ اگر از چنین گروه پشتیبان و همراهی برخوردار بوده در آن عضویت داشتید، چه اتفاق جدیدی در زندگیتان روی می‌‌داد؟ چه تغییر و تحولی ممكن بود پیش آید؟ درباره این سوال خوب فكر كنید و پاسخ‌های دقیق و روشنی فراهم آورده روی كاغذ یادداشت كنید. سوالات در این جا به پایان می‌رسند. حالا تصور كنید كه شما در كنار عده‌ای مثبت اندیش و خلاق و پرانرژی، گروهی حمایتی را شكل داده‌اید كه در آن هر كس، از جمله شما، از منافع عضویت در این شبكه، بهره‌مند می‌شود. همه حلقه‌های مجموعه آماده‌اند تا هنگام بروز مشكلات به یكدیگر كمك كنند و همراه آن كه موفقیتی به دست آورده شادی خود را ابراز نمایند. می‌بینید كه به مراتب بیش از حالت زندگی فردی و بسته، شاد و سرزنده خواهید بود.
در ضمن فراموش نكنید كه عضویت در این مجموعه‌ها و دوام در آن‌ها به هنری ارزشمند نیاز دارد. برقراری ارتباطات و تامل موثر، مهارتیست كه عده كثیری از آن بی‌بهره‌اند. اگر با این طرز تفكر وارد گروه شوید كه دیگران باید به شما كمك كنند و نخواهید كه شما هم گامی به جلو بردارید، به طور قطع خیلی زود كنارزده خواهید شد. همراهی، همكاری و بهره‌مندی از حمایتی محكم و دلسوزانه، توجه به نیازها، مشكلات و معذوریت‌های هر عضو از گروه احتیاج دارد. لازم نیست كه این گروه در ابتدا خیلی هم پرتعداد باشد. خانواده‌ای گرم و حمایتگر به همراه گروه كوچكی از دوستان رفیق و صادق مجموعه مثبتی را شكل می‌دهند كه با پرورش مهارت‌های ارتباطی، حس همكاری و مسئولیت، فرد را در عرصه كارش هم موفق ساخته گروهی از همكاران دانا و صدیق را هم به این جمع اضافه می‌كند. اگر تا به الان تنها بوده‌اید، دیگر صبر و تنهایی فایده‌ ندارد. دست به كار شوید و حامیان خود را بجویید.
by:Claudette Rowley
مترجم:آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید