شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


معجزه نور در خانه


معجزه نور در خانه
یكی از عناصر مهم در آرایش خانه، نحوه نورپردازی آن است. میزان نور و هم‌چنین كیفیت آن تاثیر مستقیمی روی جسم و روح انسان می‌گذارد. معمولاً افرادی كه در نور كم زندگی و كار می‌كنند، انسان‌های افسرده و پریشانی هستند در حالی‌که نور زیاد به‌خصوص بهره‌مندی از نور خورشید، انرژی مضاعفی را ایجاد می‌کند و خمودگی و كسلی را از بین می‌برد. دكتر «جوزف كاسوف» محقق رفتارهای اجتماعی و روانشناس دانشگاه كالیفرنیا می‌گوید: وقتی فرد در برابر نور زیاد قرار می‌گیرد، حالتی خودآگاه و خودپسند در او به وجود می‌آید، اما هنگامی كه با نور كم مواجه می‌شود، ناخودآگاه این احساس او كم می‌شود و به دنبال آن رفتاری ناخوشایند از او سر می‌زند. به عقیده دكتر كاسوف تغییرات بسیار جزئی در نور و روشنایی خانه می‌تواند روی میزان غذا خوردن افراد نیز تأثیر بگذارد، مخصوصاً برای افرادی كه تحت رژیم غذایی هستند.
نورپردازی در یك اتاق نه‌تنها در ایجاد آرامش بلكه در كوچك یا بزرگ نشان‌دادن فضای خانه نیز تاثیر می‌گذارد. هرچه فضای یك اتاق كم‌نور باشد كوچك‌تر و هرچه پرنور و روشن باشد، بزرگ‌تر جلوه می‌كند.
از آنجا كه نورها نیز رنگ دارند، همان تاثیرات رنگ‌ها را به‌همراه خواهند داشت، بنابراین در انتخاب منابع نور‌زا برای فضای خانه باید توجه ویژه‌ای به خرج داد. به‌عنوان مثال انتخاب نور سفید حاصل از لامپ مهتابی به تنهایی فضای دلگیر و افسرده‌كننده را سبب می‌شود، ولی اگر با نور زرد جایگزین شده و یا لااقل تلفیق شود، چنین نتایجی را نخواهد داشت. اصلی‌ترین منبع ورود نور و روشنایی خانه، پنجره آن است، پس برای استفاده از نور طبیعی نصب پرده‌های تور و حریر بهتر است. در شب نیز بهترین راه روشنایی منزل استفاده از لوستر، آباژور و چراغ‌های متناسب با ارتفاع سقف و رنگ دیوارها است.
▪ جایی برای همه خانواده
نورپردازی در اتاق نشیمن و پذیرایی كه محل تجمع افراد خانواده است اهمیت ویژه‌ای دارد. در نورپردازی اتاق نشیمن به این نکته باید توجه کرد كه آرامش، آسایش و انرژی را به اهل خانه القا كند، بنابراین بهتر است چراغ‌های دیواری و سقفی (هالوژن) كه نور ملایم دارند و با انعكاس نور از سقف به فضا گرمی خاصی به اتاق می‌بخشند، به كار برده شود. در عوض، برای اتاق پذیرایی كه باید بسیار پرنور و درخشان باشد از لوسترهای كمی بزرگ‌تر و طرح دار استفاده شود كه علاوه بر نور، زیبایی خاصی به اتاق می‌دهد.
▪ قلمرو کدبانوی خانه
آشپزخانه محل فرمانروایی كدبانوی خانه است، پس باید پر نور و روشن باشد. استفاده از چراغ هالوژن و لوسترهای تك‌چراغی انتخاب‌های خوبی برای تأمین نور مناسب آشپزخانه هستند.
▪ خواب خوب؛ نور مناسب
نور خوب در اتاق خواب، این امكان را به افراد می‌دهد كــه بعد از یــك روز سخــت كاری، خوابـــی راحــت داشته باشند. بهترین نور برای اتاق خواب، نور كنار تختخواب است كه برای مطالعه و حتی دیدن تلویزیون در نظر گرفته می‌شود. برای نور كنار تختخواب می‌شود از آباژورهای كنار تختی یا نوری که در قسمت بالای تخت تعبیه شده و یا روشنایی‌های دیواركوب استفاده كرد. اگر اتاق خواب محل كار نیز محسوب می‌شود، به کار بردن لامپ‌های رنگی كه در ایجاد آرامش مؤثرند بسیار مفید و مناسب است.
▪ نور طبیعی
نور طبیعی، یكی از ویژگی‌های مثبتی است كه یك خانه می‌تواند داشته باشد اما كیفیت نور در هر قسمت خانه متفاوت است و بستگی به جهت اتاق‌ها دارد. اتاق‌های رو به شمال، اتاق‌های سردی هستند، نور زننده‌ای دارند و نور مستقیم خورشید به آن‌ها نمی‌تابد. هنرمندان نقاش معمولاً اتاق كار خود را رو به شمال انتخاب می‌كنند تا در نور آن، بهتر بتوانند رنگ‌ها و طیف‌های مختلف را تشخیص بدهند.
اتاق‌های رو به شرق اولین اتاق‌هایی هستند كه با طلوع خورشید روشن می‌شوند، اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه‌ای بلند و طولانی‌مدت بر آن‌ها سایه می‌افكند و بقیه روز دیگر خبری از نور خورشید در این اتاق‌ها نیست. بهتر است برای تعدیل‌ نور شدید و خیره‌كننده آفتاب در زمان طلوع، در این اتاق‌ها از نور مصنوعی استفاده شود. با این كار می‌توان در اواسط روز نیز تا حد ممكن، نور طبیعی روز را به نوعی در این اتاق‌ها ایجاد كرد. این تمهید برای اتاق‌های رو به شمال هم كارآیی دارد. اتاق‌های رو به جنوب، پذیرای نور و گرمای خورشید در تمام طول روز هستند، البته ممكن است در فصل‌های مختلف، كیفیت و میزان آن اندكی تغییر كند. بهتر است آشپزخانه، اتاق نشیمن و هر جایی كه معمولاً افراد خانواده مدت زمان زیادی را در آن‌جا می‌گذرانند، رو به جنوب باشد. اتاق‌های رو به غرب هم در گرم‌ترین ساعات روز، شاهد تابش نور خورشید هستند و زمانی كه نور شدید است، چشم را آزار می‌دهد. بعدازظهرها در این اتاق‌ها سایه می‌افتد و نور خورشید، ملایم‌تر می‌شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید