شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


تحول گرای سینمای هنگ کنگ


تحول گرای سینمای هنگ کنگ
فیلمساز چینی «ونگ كاروای» انقلابی در سینمای هنگ كنگ كه به خاطر ساخته های رزمی و گنگستری اش معروف است ایجاد كرد و این در حالی است كه فیلم های درخشان وخوش سبك او هواداران بسیاری نه تنها در زادگاهش، بلكه حتی در آن سوی آبها دارد.
این سینماگر دگراندیش ۴۸ ساله كه نخستین فیلمساز چینی ای است كه جدیدترین ساخته انگلیسی زبانش «شبهای زغال اخته ای من» گشایش بخش جشنواره كن در این هفته خواهد بود شهرت خود را به واسطه سبك بصری وساخته های هنری عاطفی محوری به دست آورده كه تاكنون جوایز سینمایی بسیاری كسب كرده اند. ونگ نخستین كارگردان چینی ای بودكه سال گذشته ریاست هیأت داوران جشنواره كن را برعهده داشت و باز نخستین فیلمساز چینی ای است كه در سال ۱۹۹۷ ازهمین جشنواره جایزه بهترین كارگردانی را برای فیلم «شاد دركنار یكدیگر» درباره دوچینی مقیم بوئنوس آیرس به دست آورد. بااین حال یكی از فیلم های او به نام «در حال و هوای عشق» (محصول سال ۲۰۰۰) بود كه نگاه و تحسین منتقدان جهانی را معطوف او كرد. این فیلم یكی از نامزدهای جشنواره كن در همان سال شد و به ۲‎/۷ میلیون دلار فروش درگیشه های آمریكا رسید كه رقم كلانی برای یك فیلم آمریكایی است.
باوجود این شهرت و اعتبار بین المللی فیلم های ونگ در زادگاهش پرفروش نیستند زیرا پیش از هر چیزی به كشوری تعلق داردكه رسانه های جمعی آن ترجیح می دهند بر روی شهرت و اعتبار او به عنوان فیلمسازی نامتعارف كه بدون فیلمنامه و یاحتی پی رنگ داستانی خاصی فیلم می سازد خبرسازی كنند تا محوریت خود فیلم هایش. منتقد سینمایی لام كیتو می گوید: «فیلم های ونگ كاروای درگیشه ها پرفروش نیستند زیرا به ذائقه سینمای هنگ كنگی ها خوش نمی آیند سینمادوستان این كشور اغلب شیفته فیلم های تجاری باجلوه های تصویری قوی هستند. اغلب تماشاگران درهنگ كنگ عمق فیلم های ونگ كاروای را درك نمی كنند و حتی برخی از آنها فیلم های او راكسالت بار می یابند. «ونگ كاروای » كه در شانگهای به دنیا آمده در سن ۵ سالگی به همراه خانواده خود به هنگ كنگ رفت و با وجودنداشتن تعلیمات رسمی و آكادمیك بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن از یك كالج محلی در رشته طراحی گرافیك در سال ۱۹۸۰ دریك دوره آموزشی درام های تلویزیونی اسم نویسی كرد. او بعدها دستیار تولید شد و سپس به عنوان یك فیلمنامه نویس تلویزیونی كاری برای خود پیدا كرد. ونگ در سال ۱۹۸۸ نخستین تجربه كارگردانی خود به نام هنگامی كه اشك ها فرو می غلتند را جلوی دوربین برد كه دركن به نمایش درآمد. دومین فیلم او با نام «روزهای عصیان گری» كه در سال ۱۹۹۰ به بازار آمد با وجود فروش كم و شكست تجاری همچنان به طور مرتب از سوی منتقدان كشورش به عنوان یكی از بهترین تولیدات سینمایی چین یاد می شود.
«وای » در سال ۱۹۹۴ و با فیلم «chungking Express» توجه فیلمساز معروف هالیوودی «كونتین تارانتینو» رامعطوف خود كرد به طوری كه كمپانی پخش كننده او «Rolling Thunder» آن را خرید. لام معتقد است «ونگ كاروای » دقیقاً می داند چطور با دوراندیشی و مهارتش در كار مخاطبان غربی را شیفته آثار خود كند. او می گوید: «به خوبی می توانید ببینید كه این فیلمساز در استراتژی بازاریابی و جذب مخاطب بسیار حساب شده عمل می كند و این شامل پروسه فیلمسازی و حتی انتخاب بازیگران هم می شود. او از بازیگرانی استفاده می كند كه در بازار بین المللی مخاطب داشته باشند و موسیقی فیلم هایش هم همیشه به سبك اروپایی است.
«ونگ كاروای» كه در محافل عمومی همواره با عینك های دودی اش ـ به عنوان یك مشخصه همیشگی ظاهری ـ دیده می شود به عنوان كارگردانی كه می تواند بهترین بازی ممكن را از بازیگران بیرون بكشد شناخته شده است و او بوده كه از بازیگر محلی «تونی لونگ چووای» و «مگی چونگ » ستاره های جهانی ساخته است. همچنین همكاری او با فیلمبردار معروف «كریستو فردویل» كلید دیگر موفقیت حرفه ای اوست. لام می گوید: «به راحتی می توانید ببینید تونی لونگ با كارگردانان دیگر بازی سطح متوسطی ارائه می دهد اما با ونگ كاروای به كل متفاوت است.»
با این حال بازیگرانی كه با ونگ كاروای كار كرده اند ضمن ستایش این كارگردان از پروسه دشوار همكاری با او گفته اند. پس از صرف پنج سال برای تكمیل فیلم عاشقانه و فوتوریستی «۲۰۴۶» كه در سال ۲۰۰۴ دركن به نمایش درآمد، بازیگر این فیلم «تونی لونگ» بازی در این فیلم را همچون یك شكنجه كاری توصیف كرد. با این حال این دشواریها و سختی كار نتوانسته است نوراجونز خواننده برنده جایزه گرمی كه در فیلم «شبهای زغال اخته ای من» بازی كرده است و یا ستاره معروف هالیوود «نیكول كیدمن » كه در فیلم «بانویی از شانگهای » ظاهر خواهد شد را از همكاری با این فیلمساز چینی دلسرد كند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید