شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


سلیقه زیر دوش


سلیقه زیر دوش
حمام یكی از مهم‌ترین عناصر معماری خانه‌های امروزی است. در گذشته نه چندان دور، فضای حمام‌ها زیاد مورد توجه واقع نمی‌شد. ولی امروزه نگاه ما به حمام فرق كرده است: حمام جایی است برای نظافت، آرایش و پیرایش جسم و روح. برای خیلی‌ها حمام، مكانی است برای استراحت و تمركز. بعضی از حمام‌های امروزی از كاربری‌های تجملی و رفاهی بسیاری برخوردارند و در آنها می‌توانیم شاهد استخرهای كوچك، سونا و جكوزی باشیم. مهم نیست كه ابعاد حمام شما بزرگ است یا كوچك، مهم این است كه از این فضا به بهترین شكل استفاده كنید.
عناصر مهمی كه باید در خلق یك حمام زیبا و بی‌نقص رعایت شود عبارت است از: كف پوش مناسب، پوشش دیواری، استفاده از هواكشی با قدرت مناسب برای تخلیه بخار آب، كابینت‌هایی برای قراردادن حوله‌ها و دیگر لوازم جانبی و بالاخره انواع بافت‌ها و رنگ‌ها.
● نكاتی در مورد روش انتخاب و خرید كابینت‌های حمام
▪ نكته اول:
برای استفاده بیشتر از فضای داخلی دیوارهای حمام‌ می‌توانید از كابینت‌ها و قفسه‌های دیواری استفاده كنید. این نوع كابینت‌ها می‌توانند در بالای سینك روشویی و یا در بالای توالت فرنگی نصب شوند. استفاده از كابینت‌های دیواری باعث می‌شود كه حمام، بزرگ‌تر و تمیزتر از آنچه هست به نظر بیاید. با انتخاب كابینت‌های دیواری می‌توانید ساختاری جدید به وسایل انبار شده در حمام بدهید.
▪ نكته دوم:
اگر دیوارهای خالی در فضای حمام ندارید یعنی اگر دیوارها پوشیده از آینه و پنجره است، بهتر است از كابینت‌هایی استفاده كنید كه در كنج یا به عبارت بهتر در سه‌كنج، نصب می‌شوند. البته می‌شود از كابینت‌هایی كه به شكل ردیفی و باریك هستند و به روی زمین نصب می‌شوند هم استفاده كنید. این كابینت‌ها معمولا در زیر و یا در كنار سینك روشویی قرار می‌گیرند.
▪ نكته سوم:
نوع دیگر كابینت‌های حمام، آن دسته‌ای هستند كه در زیر سینك روشویی نصب می‌شوند. این كابینت‌ها نمای زیباتری به سینك روشویی می‌دهند و در ضمن، لوله‌ها و شیرهای واقع در زیر سینك روشویی را هم می‌پوشانند. اگر می‌خواهید به محض ورود به حمام با محیطی روشن و آرامش‌بخش روبه‌رو شوید، بهتر است این كابینت‌ها را از جنس شیشه یا بلور انتخاب كنید تا با انعكاس نور چراغ به اطراف، روشنایی محیط دوچندان شود.
▪ نكته چهارم:
به هنگام انتخاب كابینت‌های حمام، بهتر است آن دسته‌ای را كه از بالاترین كیفیت برخوردارند انتخاب كنید. كابینت باید در مقابل رطوبت و بخار مقاوم باشد. پیش از خرید، حتما از دوام كابینت اطمینان خاطر پیدا كنید.
▪ نكته پنجم:
دقت كنید كه كابینت حتما بر اساس نیاز شما قفسه‌بندی شده باشد چرا كه در این صورت به راحتی می‌توانید وسایل شخصی و بهداشتی و غیره را دسته‌بندی كنید. برای مثال، آن دسته از وسایلی را كه به طور روزانه از آن استفاده می‌كنید (مانند حوله‌، مسواك، لوازم بهداشتی شخصی، لوازم آرایشی) در دسترس قرار بدهید و دیگر وسایل را در داخل طبقه‌ها دسته‌‌بندی كنید. با تفكیك كردن و جداسازی قفسه‌ها و كابینت‌ها می‌توانید هر یك را به وسایل جداگانه‌ای اختصاص دهید. مثلا قفسه‌های فوریت‌های پزشكی، كمدهای وسایل شخصی، قفسه‌های لوازم بهداشتی و قفسه‌ای جداگانه برای لوازم كودكان و حتی جایی برای آویختن لباس‌ها كه معمولا در پشت در امكان‌پذیر است.
▪ نكته ششم:
كابینت‌های حمام از نظر تنوع رنگ و بافت بی‌نظیرند و می‌شود آنها را با هر سبكی از دكوراسیون حمام هماهنگ كرد. كابینت‌های مدرن، كلاسیك، ویكتورین و غیره به راحتی در بازار یافت می‌شود. با استفاده از كابینت در فضای حمام، می‌توانید استفاده‌ای بهینه از فضا داشته باشید و حمام را هم زیباتر كنید. مزیت دیگری كه این كابینت‌ها دارند این است كه وسایل در معرض دید و رطوبت حمام واقع نمی‌شوند.‌
مهرنوش پاک اندام
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید