جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


من از گل‌ها انرژی می‌گیرم


من از گل‌ها انرژی می‌گیرم
مهندس حسین بهادری‌فر، از اصول بهداشتی در نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی می‌گوید :
بهار كه می‌رسد خیلی‌ها سر ذوق می‌آیند و حال و حوصله پیدا می‌كنند، انگار دیدن شكوفه‌ها و جوانه‌های سبز تازه بیرون آمده از خاك ما را تشویق می‌كنند كه ما هم یك كار نو و جدید انجام بدهیم و همین طور بیكار ننشینیم و دست روی دست نگذاریم. یكی از كارهایی كه خیلی‌ها با رسیدن بهار انجام می‌دهند این است كه كمی ‌به گل و گیاه دوروبرشان برسند یا چند تا گلدان به گلدان‌هایشان اضافه كنند و سبزی را به آپارتمان‌شان بیاورند. به همین خاطر ما هم رفتیم سراغ كسی كه تحصیلاتش باغبانی است و ۲۲ سال است كه دارد در این زمینه فعالیت می‌كند. مهندس حسین بهادری‌فر، مرد مهربان و خنده رویی كه وقتی در پایان گفتگو از او می‌پرسیم خسته كه نشدید؟ می‌گوید شاید باور نكنید، من خسته نمی‌شوم چون از گل‌ها انرژی می‌گیرم.
با او درباره نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی گفتگو كرده‌ایم:
● آقای مهندس بهادری افرادی كه تازه تصمیم گرفته‌اند در خانه از گل و گیاه نگهداری كنند باید به چه نكاتی توجه كنند؟
▪ هر چند همه گیاهان دوست داشتنی هستند اما سلیقه‌ها متفاوت است و به نظر من خیلی مهم است كه گیاهی را كه برای خرید انتخاب می‌كنند واقعا دوست داشته باشند و اگر گیاهی را دوست ندارند آن را نخرند. نكته دیگر این است كه وقتی گیاهی را انتخاب می‌كنند قبل از خرید بررسی كنند و ببینند كه آیا در آپارتمان‌شان شرایط مناسب مانند رطوبت و نور كافی برای رشد آن گیاه وجود دارد یا نه؟
بعد از این مراحل هنگام خرید گیاه دقت و توجه داشته باشند و از فروشنده بخواهند گیاه سالم، پرریشه و شاداب به آنها بدهد و از او بپرسند كه چطور باید از گیاه نگهداری كنند.
بعد از خرید هم، زمان حمل تا خانه اگر زمستان است و هوا سرد گیاه را در محفظه‌ای قرار دهند و اگر تابستان است و هوا گرم باز هم مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا گیاه موقع حمل آسیب نبیند. من وقتی می‌بینم بعضی‌ها گیاه را روی بار وانت می‌گذارند و باد گیاه را آزار می‌دهد خیلی دلم می‌سوزد، گیاه هم روح دارد و باید به خوبی از آن مراقبت كرد.
● در آپارتمان‌های كوچك امروزی چه گل‌ها و گیاهانی را می‌شود نگهداری كرد؟
▪ گیاهانی مثل دیفن باخیا، آگلئونما، پتوس اسكاندس و انواع فكوس‌ها مثل بنجامین از جمله گیاهان آپارتمانی هستند. گیاهانی مثل كنتیا و شفدرا هم با توجه به نور كمی‌كه نیاز دارند می‌توان در آپارتمان‌های كم‌نورتر نگهداری كرد اما اگر در آپارتمان‌تان پنجره‌های جنوبی دارید كه نور و گرمای مناسب دارند می‌توانید از انواع كاكتوس نگهداری كنید.
● آیا گیاهان گلدار هم در آپارتمان قابل نگهداری هستند؟
▪ بله، گیاه اسپاتی فیلوم یا سفیر آشتی با گل‌های سفید رنگ و گیاه بنفشه آفریقایی كه دوازده ماه سال گل‌های رنگی می‌دهد از گیاهان گلدار قابل نگهداری در آپارتمان هستند كه البته نگهداری‌شان كمی‌توجه بیشتری می‌خواهد.
● یكی از موارد مهم در نگهداری گیاه آبیاری است، آبیاری باید به چه شكلی باشد تا گیاه بهتر رشد كند؟
▪ یكی از نكات مهم این است كه در فصل‌های مختلف نحوه آبیاری متفاوت است. در تابستان وقتی هوا گرم است و اندازه گلدان هم كوچك است باید دفعات آبیاری بیشتر باشد اما در زمستان كه هوا خنك است به طور طبیعی باید دفعات آبیاری كمتر شود. نكته دیگر هم این است كه بهتر است گیاه را با آب هم دما آبیاری كرد. آب با دمای بالاتر از دمای محیط گیاه را می‌سوزاند و آب با دمای كمتر گیاه را دچار استرس می‌كند. برای هم‌دما كردن آب هم بهتر است ظرف آب را ۲۴ ساعت كنار گلدان بگذارند و سپس آب را به تدریج در اختیار گیاه قرار دهند.
● چرا به تدریج؟
▪ بعد از آبیاری مقداری از آب از انتهای گلدان خارج می‌شود به همین خاطر بهتر است آبیاری به تدریج و به آهستگی انجام شود تا ریشه‌ها با آرامش آب را جذب كنند. البته برای حل این مشكل می‌توان موادی مانند ورمیكولیت، پرلیت یا مواد دیگری كه در بازار وجود دارد به خاك گلدان اضافه كرد. این مواد باعث می‌شوند خاك حالتی شبیه اسفنج پیدا كند و آب را جذب كرده و به تدریج در اختیار گیاه قرار دهد.
● گاهی اوقات در خاك گلدان پشه رشد می‌كند و باعث انتشار آلودگی در خانه می‌شود، راه حل این مشكل چیست؟
▪ خاك محل امنی برای حشرات است و به طور طبیعی باكتری‌ها، لارو پشه، سوسك و شته در خاك وجود دارد. برای پیشگیری از انتشار آلودگی بهتر است سالی یك‌بار با موادی مانند سوین خاك گلدان‌ها را ضد عفونی كرد اما چون سموم برای انسان مضر است می‌توانید برای ضد‌عفونی كردن از روش‌های كم خطری استفاده كنید مثلا خاك را در فر قرار داده و حرارت دهید.
● آلودگی هوا به خصوص در تهران به حدی است كه بعد از مدتی روی برگ‌ها دوده و گرد و خاك می‌نشیند و گیاه حالت سبز و شادابش را از دست می‌دهد، گیاهان را چطور باید تمیز كرد؟
▪ برای تمیز كردن گیاهانی با برگ پهن كافی است ماهی یك بار مقداری صابون غیرعطری را در آب ولرم حل كرده و با اسفنج به آرامی‌زیر و روی برگ‌ها را تمیز كنیم. برای تمیز كردن گیاهانی كه برگ‌های ریز دارند هم باید ابتدا روزنامه‌ای را مچاله كرده و در خاك گلدان قرار دهیم، تا آب و صابون داخل خاك نرود، و سپس آب و صابون را روی برگ‌ها اسپری كنیم. ضمنا اضافه كردن مقداری شیر خوراكی به آب، لكه‌های روی برگ‌ها را از بین می‌برد.
● بعضی خانم‌های خانه‌دار از اینكه بعد از مدتی زیر گلدانی‌ها حالت كدر و كثیفی پیدا می‌كنند ناراحت هستند، راهی وجود دارد تا این حالت پیش نیاید؟
▪ كار خاصی نمی‌شود انجام داد چون به هر حال بعد از آبیاری مقداری مواد غذایی و املاح خاك شسته شده و در زیرگلدانی ریخته می‌شود. اگر بتوانند این لایه را بتراشند و دومرتبه در گلدان بریزند بهتر است چون مواد غذایی دوباره به خاك برمی‌گردد.
● بعضی‌ها ترجیح می‌دهند از گل‌های شاخه‌ای در آپارتمان استفاده كنند، برای اینكه این گل‌ها دوام بیشتری داشته باشد و دیرتر پژمرده شود چه كارهایی می‌شود انجام داد؟
▪ برای نگهداری بهتر گل‌های شاخه‌ای یا شاخه بریده روش‌های مختلفی وجود دارد. اول اینكه هنگام خرید گل از فروشنده بخواهیم روی گل اسپری نزند چون این كار منافذ گلبرگ را مسدود می‌كند و باعث می‌شود گل زودتر پژمرده شود. راه دیگر این است كه هر روز ساقه گیاه را حدود دو سانتی متر با قیچی كوتاه كنند و بكوبند، این كار باعث می‌شود قدرت جذب گیاه بیشتر شود. همچنین می‌توانند قسمت انتهای ساقه كه زیر گل است چند بار با سوزن سوراخ كنند تا اكسیژن بیشتری به گل برسد. انداختن چند حبه قند در آب گلدان هم موثر است اما یك راه دیگر كه باعث دوام گل می‌شود این است كه شب‌ها گل را در یخچال نگهداری كنند، با این روش می‌توان گل‌ها را گاهی تا یك یا دو ماه تازه نگه داشت.
● آقای بهادری، توصیه یا حرف آخر؟
▪ همان‌طور كه گفتم عشق و علاقه به گیاه خیلی مهم است. كسانی كه می‌خواهند در خانه از گل و گیاه نگهداری كنند كافی است عاشق گیاه باشند. اگر شرایط نگهداری گیاه مثل نور، رطوبت و كود مناسب فراهم باشد اما به گیاه بی‌توجهی شود، گیاه خوب رشد نمی‌كند اما اگر گیاه را دوست داشته باشند گیاه بهتر رشد می‌كند.
● مهندس بهادری فر:
عشق و علاقه به گیاه خیلی مهم است، اگر گیاه را دوست داشته باشید گیاه بهتر رشد می‌كند .
‌فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید