جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اهداف پنهان «نیکلا سارکوزی»


اهداف پنهان «نیکلا سارکوزی»
«نیكلا ساركوزی» رییس جمهوری منتخب مردم فرانسه، در فرصت كم باقی مانده به زمان تحویل این پست در شانزدهم ماه «می»، درصدد است تا دولت فراجناحی و كارای خود را معرفی كند. نیكلا ساركوزی قدرت را ۱۶ماه «می» از ژاك شیراك تحویل می گیرد و در نظر دارد روز بعد از آن، نخست وزیر و اعضای كابینه دولت را نیز به مردم معرفی كند.
وی در تلاش است تا همزمان با آغاز كار دولت جدید، ساز و كار انتخاباتی حزب راست فرانسه «یو.ام.پ» برای انتخابات مجلس ملی فرانسه را نیز فراهم سازد. رییس جمهوری منتخب فرانسه طبق قانون اساسی این كشور باید پیش از تحویل پست ریاست جمهوری فرانسه و در روز ۱۴ماه «می» از رهبری حزب راست یو.ام.پ استعفا دهد.
بنابراین با توجه به مدت زمان كم بین انتقال قدرت ریاست جمهوری فرانسه و برگزاری انتخابات مجلس این كشور، وی باید خط مشی ها و جهت گیریهای كلی درباره این انتخابات را نه تنها به اعضای حزب، بلكه به اكثریت نمایندگان دوره كنونی مجلس كه از راست حاكم هستند، نشان داده و خودش در پشت صحنه، گرداننده اصلی مبارزات انتخابات مجلس برای كسب اكثریت دوباره این نهاد نمایندگی فرانسه باشد.
در چنین اوضاعی، رییس جدید حزب یو.ام.پ باید برنامه های حزبی رییس جمهوری منتخب مردم فرانسه درباره انتخابات مجلس را به مرحله عمل درآورد. نیكلا ساركوزی، برای كسب كرسی اكثریت مجلس ملی فرانسه، درصدد است تا دولتی فراجناحی متشكل از وزیران متمایل به سایر جناحهای سیاسی از جمله راست میانه و حتی جناح چپ تشكیل و معرفی كند. وی تلاش خواهد كرد تا تعادلی بین وزیران زن و مرد در دولت آینده فرانسه برقرار كند.
ساركوزی كه برای اولین بار بعد از پیروزی در انتخاب ریاست جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه به صحن علنی مجلس ملی فرانسه رفت، در سخنانی در جمع نمایندگان حزب راست «یو.ام.پ»، گفت: دولتی فراجناحی تشكیل خواهم داد كه در آن میانه روها و حتی چپها نیز باشند. به گزارش ایرنا وی كه در زمان حاضر و تا انتقال قدرت، همچنان ریاست حزب یو.ام.پ را در دست دارد، با اشاره به اختلاف بین «ادوارد بالادور» و ژاك شیراك در سال ۱۹۹۵ كه منجر به این شد كه ژاك شیراك رییس جمهوری فرانسه با دولت سوسیالیستی «لیونل ژوسپن» همزیستی كند، خطاب به دوستان خود گفت: معیار دوستی، تنها برای گرفتن پست نیست، بلكه باید صفت كارایی و فراجناحی نیز در نظر گرفته شود.
وی كه به قول برخی از اطرافیانش ادبیات سخن گفتنش بعد از انتخابات ریاست جمهوری عوض شده، در چینش اعضای هیات وزیران تا جایی پیش رفته است، كه بر اساس اخبار منتشر شده، حتی به «اوبر ودرین» وزیر خارجه اسبق فرانسه از جناح سوسیالیست و رییس دفتر فرانسوا میتران رییس جمهوری فقید سوسیالیستی این كشور نیز برای شركت در دولت خود دعوت به عمل آورده است.
اگر چه «ودرین» این تماس را نه انكار و نه تایید كرده است، ولی این اقدام ساركوزی نشان از یك رویكرد جدید عملی و تاكتیكی دارد. به عقیده كارشناسان، نیكلا ساركوزی در این تاكتیك جدید سیاسی خود، برای جلب اكثریت مطلق نمایندگان مجلس، در تلاش است تا وزیرانی منتسب به سایر جناحها از جمله راست میانه و چپ سوسیالیستی انتخاب كند، اما زمانی كه در انتخابات مجلس نیز پیروز شد، آنگاه ممكن است مهره های مورد نظر خود را رو كند و دست به ترمیم كابینه وزیران بزند.
به روایت دیگر، نیكلا ساركوزی در تلاش است تا با دعوت از شخصیتهای سیاسی و اقتصادی متمایل به جناح راست میانه و چپ، از این طریق در اردوگاه مخالفان خود كه هم اكنون كارزار انتخاباتی خود را برای مجلس ملی فرانسه آغاز كرده اند، اختلاف ایجاد كند و گوی سبقت را از این دو جناح برباید.بنابراین، تشكیل دولت اول نیكلا ساركوزی و نخست وزیری وی، عمر چندانی نخواهد داشت چرا كه ادامه كار آن به سرنوشت انتخابات مجلس ملی بستگی دارد.
می توان گفت كه تعداد اعضای نمایندگان حزب راست یو.ام.پ در مجلس ملی آینده فرانسه در تركیب دولت دوم و حتی در سرنوشت حیات سیاسی نیكلا ساركوزی تاثیر بسزایی خواهد داشت. بر اساس قانون اساسی فرانسه، اگرچه انتصاب نخست وزیر با رییس جمهوری است، ولی رییس قوه مجریه باید كسی را به این پست بگمارد كه اكثریت مطلق نمایندگان مجلس را در دست داشته باشد.
در صورت پیروزی جناح چپ فرانسه در انتخابات مجلس و یا اینكه حتی حزب راست یو.ام.پ نتواند اكثریت نمایندگان آن را از آن خود كند، ساركوزی در اجرای برنامه های خود با مشكل اساسی مواجه خواهد شد، چرا كه در دولت همزیستی، سیاست داخلی را مجلس و دولت برنامه ریزی و اجرا می كنند و رییس جمهوری تنها نقش نظارتی و جهت دهی كلی را خواهد داشت.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید