شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

راهنمای جستجو در اینترنت


راهنمای جستجو در اینترنت
در دنیای اینترنت به سادگی می توانید به مطالب و علاقمندی های خود دستیابی داشته باشید. برای جستجوی مطالب در اینترنت احتیاج به یک موتور جستجو می باشد که ما قویترین و در عین حال ساده ترین موتور جستجوی اینترنتی یعنی گوگل به آدرس http://www.google.com را مورد بررسی قرار می دهیم و شما را با مهمترین ویژگی ها و امکانات آن آشنا می کنیم.
● جستجوی اساسی
برای جستجو در گوگل باید کلیدواژه مورد نظر خود را در کادر جستجو وارد کنید و دکمه Enter را بزنید ( یا برروی دكمه Search كلیك كنید ) تا صفحاتی که آن کلیدواژه در آن ها وجود دارد و یا صفحاتی که به آن موضوع مرتبط می شود بدست آیند. مثلا اگر کلمه music را در کادر جستجو وارد کنید مهمترین سایت ها و صفحاتی که در زمینه موسیقی وجود دارند به ترتیب اهمیت و پر مخاطب بودن آن ها فهرست می شوند.
دقت داشته باشید که گوگل به طور خودکار از جستجوی کلمات بسیار رایج مثل a ، for و how صرف نظر می کند. همچنین نوشتن کلمات با حروف بزرگ یا کوچک با یکدیگر فرقی نمی کنند.
● جستجوی ترکیبی
اگر به دنبال صفحاتی هستید که دارای چند کلمه هستند جستجو به شیوه های زیر است:
▪ اگر دو یا چند کلمه را با ۱ کاراکتر فاصله از هم تایپ کنید، گوگل معمولاً صفحاتی را می آورد که ترجیحاً همه آن ها با هم در یک صفحه باشند و ترجیحات بعدی این است که این کلمات را با فراوانی بیشتر کلمات به فهرست نتایج وارد نماید.
▪ اگر به دنبال صفحاتی هستید که حتماً ۲ یا چند کلمه همزمان و با هم در یک جا باشند بین کلمات از + استفاده کنید. به این صورت که بین کلمات با یک کاراکتر فاصله از کلمه قبل از + استفاده کنید. مثلا" اگر دنبال صفحاتی هستید که در آن ها هم music و هم classic با شد باید عبارت music +classic را در کادر جستجو وارد نمایید.
▪ اگر قصد جستجوی یک عبارت خاص را دارید باید این عبارت در دابل کوتیشن یعنی "" قرار بگیرد. مثلاً اگر می خواهید عبارت classic music را جستجو کنید این عنوان به صورت "classic music" خواهد بود.
● جستجوی پیشرفته
در صفحه اصلی گوگل، پیوند Advanced search مربوط به جستجوی پیشرفته می شود که مهمترین گزینه های آن به این شرح هستند.
کادر مربوط به with all of the words مربوط به وجود تمامی کلید واژه ها در صفحه نتایج است. یعنی کلماتی که در این کادر وارد می شوند همان نتایج وجود + در بین خود را در پی خواهند داشت.
کادر مربوط به with the exact phrase همان نقش "" را دارا می باشد. و کلیدواژه ها را به صورت یک عبارت در نظر می گیرد.
کادر with at least one of the words صفحاتی را جستجو می کند که حداقل یکی از کلیدواژه ها در آن باشد.
و کادر without the words کلیدواژه هایی را که در آن تایپ می کنید از صفحات جستجو حذف می کند.
قسمت language جستجو را به یک زبان خاص محدود می کند.
در قسمت File Format می توانید نتایج جستجو را به یک فرمت خاص از جمله PDF محدود کنید.
اگر قصد دارید جستجو را فقط به یک سایت خاص محدود کنید، در بخش Domain آدرس این سایت را وارد کنید.
● جستجوی فارسی
اگر می خواهید گوگل را به صورت فارسی ببینید یعنی کلمات و توضیحات آن به فارسی باشد، به سایت گوگل فارسی بروید. این سایت از بخش Language Tools در صفحه اصلی گوگل و در قسمت Persian نیز قابل دستیابی است.
اما اگر قصد دارید کلیدواژه شما به فارسی باشد برای تغییر زبان از انگلیسی به فارسی می توانید از کلیدهای میانبر Shift + Alt استفاده کنید. ( البته در این مورد در ویندوز ۹۸ کلید Shift سمت راست و چپ با هم فرق می کنند )
راه دیگر این است که اگر قابلیت فارسی در ویندوز شما راه اندازی شده است، برای تغییر زبان در نوار Taskbar گزینه مربوط به زبان را از EN به FA تغییر دهید.
به این ترتیب گوگل صفحاتی با محتوای فارسی را برای شما پیدا خواهد کرد.
منبع: www.namabazar.net
منبع : پارس تاجران


همچنین مشاهده کنید