پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

منظوراز رژیم‌های غذایی خاص چیست؟


منظوراز رژیم‌های غذایی خاص چیست؟
رژیم های غذایی متعددی وجود دارند كه بعضاَ توسط افراد مشهور توصیه می شوند . تمامی این رژیم ها موافقان و مخالفان خود را دارند . این رژیم ها در مقدار و نحوه دریافت كربوهیدراتها ،‌ چربی و پروتئین با یكدیگر اختلاف دارند و همگی حاوی دلایل علمی مربوط به خود هستند .
● رژیم عصاره تازه
میوه ها و سبزیجات یك منبع عالی از دامنه وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی می باشند . طرفداران عصاره گیری می گویند كه روزانه ۲ لیوان عصاره تازه باعث حفظ سلامتی فرد می گردد و ۴ لیوان عصاره در روز در تسریع روند بهبود بیماری تاثیر بسزائی دارد .
به منظور آزاد كردن ویتامین ها ، ‌مواد معدنی و شیمیایی ، آنزیمها و هورمونها از سلولهای ظریف و میكروسكوپی فیبر میوه و سبزیحات ،‌ عصاره گیرهای مناسب باید مورد استفاده قرار گیرند . عصاره گیر های دستی تنها فیبرها را به طور ناقص له می كنند و چون این فیبر ها كاملاَ كوبیده و له نمی شوند ،‌ عصاره گیری از تمام عناصر حیاتی غیرممكن است . له كردن یك كار اساسی در بیرون كشیدن تمامی عناصر حیاتی از گیاه است . بسیاری از عصاره های تجارتی به منظور افزایش نیمه عمرشان حرارت می بینند كه در اثر این حرارت ، ممكن است قسمتهای مهم میوه و سبزیجات از دست رفته یا تخریب شوند . بنابراین بهتر است عصاره ها از میوه های تازه محلی تهیه شوند . هر چه میوه تازه تر باشد ،‌ ارزش تغذیه ای آن بالاتر است . سه نوع از عصاره ها متداولترند ، آب سبزیجات ،‌ عصاره سبز و آب میوه ها .
● آب سبزیجات تازه :‌
▪ باعث بهبود بافتهای موجود و ساخت بافت های جدید می شود.
▪ كارآیی سیستم ایمنی را بالا می برد .
▪ باعث كمك به از بین بردن مواد سمی زائد بدن می گردد .
▪ متابولیسم را تعدیل می كند .
▪ جذب مواد كالری زا را كاهش می دهد در نتیجه كاهش وزن را آسانتر می کند .
”سیر“ یك افزودنی است كه بوفور درآب سبزیجات مورداستفاده قرار می گیرد.قبل ازعصاره گیری ،‌ سیر را به مدت یك دقیقه داخل سركه بیندازید تا با باكتریهای سطح آن از بین برود . به منظور كاهش ناراحتیهای گوارشی ، حداكثر یك حبه از سیر را در داخل ۲ لیوان عصاره استفاده كنید . به منظور بهره گیری بیشتر ،‌ از مخلوط سبزیجات استفاده كنید .
آب هویج معمولاَ متداولتر از بقیه سبزیجات است و معمولاَ با بتاكاروتن همراه می باشد . از آنجاكه آب هویج شیرین است ،‌ اغلب با سایر عصاره ها مخلوط می شود . سبزیجات با طعم تند (‌مانند كلم بروكلی ،‌ پیاز ،‌ شلغم و كرفس )‌ تنها باید در مقادیر كم مورد استفاده قرار گیرند .
● عصاره های سبز
عصاره های سبز ، بدن را از آلودگیها پاك كرده و به بدن نیروی جوانی می بخشند . عصاره های سبز غنی از كلروفیل بوده و باعث خالص سازی خون می گردند و همچنین به ساخته شدن گلبولهای قرمز كمك كرده ،باعث پاكسازی بدن از سموم می گردند و انرژی بخش هستند .
عصاره های سبز از جوانه های یونجه ،‌ كلم ،‌ كلم پیچ ،‌ اسفناج ،‌جوانه گندم و سایر محصولات سبز تشكیل شده اند . استفاده از جوانه گندم در خلال شیمی درمانی و رادیوتراپی به منظور بهبود وضعیت دستگاه گوارش نسبتاَ موثر است . جوانه جویا (Spiralina) ممكن است به منظور افزایش ارزش غذایی به این عصاره افزوده گردد و آ ب هویج یا آب سیب برای شیرین تر كردن عصاره سبز به مقدار ۸ – ۱۰ اونس در روز توصیه می گردد .
● آب میوه ها
آب میوه ها به پاكسازی و تغذیه بدن كمك می كنند خصوصاَ هنگامی كه با آنتی اكسیدانها مصرف شوند . یكی از سالمترین آب میوه ها آب هندوانه است . تمام هندوانه و آن قسمتی كه در تماس با پوست است مورد استفاده قرار می گیرد . سایر میوه هائی كه آب گیری می شوند عبارتند از كیوی ،‌ خربزه ، موز ، انواع توت فرنگی ،‌ سیب و زردآلو كه به مقدار ۱۰-۱۲ اونس در روز توصیه می شوند .
۱) پوست مركباتی كه خشن و گزنده می باشند ممكن است دارای بقایای سمی باشد و بهتر است كه این پوست دور ریخته شود بدون آنكه مواد سفید رنگ زیر لایه پوست از بین برود زیرا دارای مقدار زیاد آنتی اكسیدان می باشد .
۲) چنانچه از میوه های نرم که مقدار كمی آب دارند استفاده می كنید ، به آن آب اضافه كرده و یا با آبمیوه های دیگر استفاده كنید .
۳) همیشه قسمتهای سبز هویج ، ریواس و تخمهای سیب را جدا کنید زیرا دارای مواد سمی می باشند .
۴) آب میوه بسیار شیرین مانند آب گلابی ، انگور و سیب ممكن است ایجاد نفخ كند پس بهتر است آب این میوه ها را رقیق كرده و با شكم خالی بخورید .
۵) برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی ،‌ از آبمیوه سبز بتدریج و در حد تعادل استفاده شود .
۶) عصاره ها (‌آب میوه ها )‌با اشخاص دیابتی و اشخاصی كه آلرژی دارند سازگار نیست .
۷) آب میوه ها برای مدت طولانی تجویز وسفارش نمی شود بخصوص برای افراد مسن ،‌ اطفال و كودكان مگر اینكه طبق نظر پزشك باشد .
منبع : درمانگران حکیم خراسان


همچنین مشاهده کنید