پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زالزالک


زالزالک
زالزالك در اروپا، به ویژه در المان برای معالجه بیماران مبتلا به فعالیت نامنظم قلب....
زالزالك در اروپا، به ویژه در المان برای معالجه بیماران مبتلا به فعالیت نامنظم قلب مورد استفاده قرار می گیرد. زالزالك در دمان آنژین، سفتی رگها و برخی از انواع خفیف بی نظمی ضربان قلب نیز مؤثر است. اگر پزشك معالج شما مصرف زالزالك را برایتان توصیه كرده است، احتمالاً از بیماری قلبی خیلی جزئی رنج می برید و مطالعات به عمل آمده نشان می دهد كه زالزالك می تواند در كنترل آن به شما كمك كند.
● معرفی گیاه
زالزالك یك گیاه تیغ دار معمول است كه طول آن به پنج پا می رسد و در دامنه كوهها و اراضی جنگلی آفتابی در سرتاسر جهان می روید. گلهای این گیاه در ماه "می" شكوفه می دهد اما به رغم اینكه زالزالك جزو تیره گیاهان طبی مانند انواع رز است لیكن گلهای این گیاه معطر نیست. گلهای آن در بوته های كوچك رشد می كنند و به رنگ سفید، قرمز یا صورتی هستند.
دانه های كوچك این گیاه كه به آنها زالزالك گفته میشود پس از شكوفایی گلها رشد می كنند. میوه این گیاه معمولاً پس از رسیدن رنگ قرمز به خود می گیرند اما رنگ سیاه آن نیز یافت میشود. برگهای زالزالك درخشان است و به اشكال و اندازه های گوناگون رشد می كنند.
● تركیبات گیاه
تهیه دارو از زالزالك از برگها، دانه و گاهی اوقات از گلهای آن (فقط گلهای سفید خواص درمانی دارند) آغاز میشود. این قسمتها خشكانده میشوند و سپس به پودر تبدیل می شوند. پودر تهیه شده به صورت انواع كپسول در می آید یا توأم با آب به الكل یا گلیسرین (مایعی شیرین و غلی الكلی) اضافه میشود. در نتیجه نوع مایع آن را نیز می توان تهیه كرد. اگر الكل و آب با مواد گیاهان طبی مخلوط و مایع دارویی از آن تهیه شود، در آن صورت الكل و آب تركیبی قابل هضمتر را تشكیل خواهند داد.
● اشكال موجود
زالزالك به صورت انواع كپسول، تنتور، عصاره های مایع استاندارد یا عصاره های جامد عرضه میشود. می توان از برگها، گلها و دانه های زالزالك خشك چای نیز درست كرد.
● نحوه مصرف
درصدد تهیه و مصرف فرآروده های استاندارد زالزالك باشید. در پی مصرف نوعی محصول زالزالك باشید كه برچسب روی آن مؤید محتوای استاندارد حاوی ۴ تا ۱۰ میلی گرم فلاونویی یا ۳۰ تا ۱۶۰ میلی گرم پروسیانیدین الیگومریك و یا ۱/۸ درصد رامنوسید ویتكسین یا ۱۰ درصد پروسیانیدین باشد. اگر برای نارسایی یا آنژین قلبی ناگزیر به مصرف زالزالك هستید، لازم است مصرف آنرا حداقل قبل از احساس هر نوع نتیجه ای به مدت شش هفته و روزی سه بار ادامه دهید.
● نكات احتیاطی
انجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریكا زالزالك را از نظر بی خطر بودن درجه ۱ ارزیابی كرده است كه این ارزیابی نشاندهنده این است كه گیاه مزبور ضمن میزان بالای مصرفی خیلی بی خطر است. حتی با وجود این حالت، همواره عاقلانه خواهد بود اگر دستورالعمل دوز مصرفی آن رعایت شود. در صورت باردار بودن از مصرف زالزالك پرهیز شود.
توجه به هر نوع تغییری كه در طول مصرف زالزالك احساس می كنید فوق العاده حائز اهمیت است. درد زیاد، حملات زیادتر آنژین، تحلیل و ضعف بیشتر در طول قدم زدن یا ورزش كردن جملگی دلایل خوبی دال بر ضرورت اجتناب از مصرف زالزالك است و لازم است بلافاصله با پزشك معالج خود مشورت كنید. اگر با هیچكدام از این علایم بیماری مواجه نیستید، در صورت حصول بهبود پس از شش هفته درمان با زالزالك با پزشك معالج خود صحبت كنید. روند پیشرفت شما حتی اگر احساس می كنید دارید بهتر می شوید باید تحت نظر پزشك باشد.
● تداخل های احتمالی
زالزالك اثرات درمانی دیژیتالیس دیگوكسین را تشدید می كند و از اینرو در صورت مصرف دیژیتالیس از مصرف توأم زالزالك بپرهیزید. زالزالك می تواند در كنار سایر تقویت كننده ها (نظیر منیزیم یا ویتامین B۶) یا گیاهان دارویی (مانند سیر یا قارچ خوراكی ریشی) در درمان سیستم قلبی- عروقی اثرات مثبتی بر جای گذارد.
منبع : در گاه طب مکمل جایگزین ایران


همچنین مشاهده کنید