پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


بالیوود؛ در راه هالیوود


بالیوود؛ در راه هالیوود
سال ها در سینمای هند، كار وفعالیت به فروش بلیت های ۱۰ تا ۲۰ روپیه ای در گیشه ها منحصر و به این حد اكتفا می شد اما مدتی است كه استودیوهای این كشور با الگوبرداری از روی هالیوود شروع به تولید یك سری محصولات و یادبودها و اجناس در ارتباط با فیلم های ساخت خود كرده و آنها را نیز همپا با فیلم ها راهی بازار نموده و راه های پولدارتر شدن را یافته اند.
به این ترتیب حالا نه فقط پوسترهای این آثار بلكه عروسك ها، یادبودها، موبایل ها، ماسك ها و حتی ظرف و ظروفی كه مربوط به فیلم های بزرگ هستند و نام و نقش و نگار فیلم بر رویشان حك شده، همزمان وارد بازار می شود و نظر به سینمادوست بودن مردم هند و كثرت جمعیت این كشور فروش و سود زیادی را هم موجب می شوند.
یك نمونه روشن در این ارتباط «كریش» است كه پرفروش ترین فیلم سال۲۰۰۶ هند بود و به گونه ای یك نوع سوپرمن و جوابگویی بالیوود به هالیوود و ارائه مدلی هندی از آن موجود پرنده نیكدل و قرمز و آبی پوش بود. تهیه كنندگان «كریش» هر كاری را كه برای بهره گیری های اقتصادی جنبی از این فیلم امكانپذیر بود، انجام دادند، به طوری كه عروسك ها، ماسك، صفحات دارت، اسكیت بوردها، ظروف چایخوری، عروسك ها والبته سی دی های موسیقی فیلم را نیز با وسعت و به طور همزمان روانه بازار كردند و سود هنگفتی را بابت آن بردند.
تا چند سال پیش حتی فیلم های پرفروش و مطرح سینمای هند نیز فقط در تماشاخانه های ناقص این كشور عرضه می شد، بدون این كه سرمایه گذاری هایی از آن دست و فعالیت های جنبی فوق در ارتباط با آنها صورت پذیرد. اما درك بوس كارشناس سینمای هند و نویسنده كتاب «بالیوود نو» می گوید: «سرانجام در جامعه سینمای هند شاهد یك نوع بیداری هستیم و استودیوها فهمیده اند كه نباید فقط به بلیت فروشی اكتفا كنند زیرا به تنهایی دیگر جواب نمی دهد و باید متدها و راه های پرشمار كسب درآمد از طرق جنبی را امتحان و اجرا كرد و وقتی این امكانات و گزینه ها موجود است، چرا بر آنها چشم بربندیم؟»
● تا ۳‎/۵میلیارد دلار
براساس رایزنی فوق اهالی بالیوود انتظار دارند كه درآمد سینمای هند در سال۲۰۱۰ تا ۳‎/۵ میلیارد دلار بالا برود، حال آن كه در سال۲۰۰۶ از ۱‎/۷ میلیارد دلار فراتر نمی رفت. از سایر فیلم های پرفروش سال گذشته سینمای هند می توان به «Lage Raho»، «Kabhi Alvida Naa» (با تم فضایی اش) و «سرنوشت۲» اشاره كرد كه آخری درباره یك دزد احمق است.
این فیلم ها نیز از درآمدهای جنبی مورد بحث بهره مند شدند و قسمتی از سودسازی آنها از طریق فروش یادبودها، عروسك ها و بازی های ویدیویی مرتبط با آنها حاصل آمد. مدتی است كه استودیوهای بزرگ فیلمسازی هند مانند «یاش راج» شروع به دادن خدمات اینترنتی و آن لاین كرده اند، به طوری كه اجناس و اشیای مرتبط با فیلم های خود را سفارش می گیرند و بعد از دریافت وجه مربوط آن را تهیه و به آدرس فرد متقاضی می فرستند.
بدیهی است كه بالیوود پس از سال ها عقب ماندن در زمینه های جنبی و غافل ماندن از امكانات كسب درآمدهای جانبی، اینك به سرعت و با شدت و حدت می كوشد كه در این عرصه جبران مافات كند و از هرگونه امكانات تكنولوژیك و رسانه ای و تجاری برای افزایش سوددهی آثار خود بهره گیری كند.
● بمباران تبلیغاتی
یك راه رایج در هالیوود در دو سه دهه اخیر بمباران تبلیغاتی مصرف كننده ها از انواع طرق است، به این ترتیب كه در آستانه اكران فیلم از رسانه هایی مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت، بازی های ویدیویی، كانال های ماهواره ای و پیام رسانی بر روی موبایل ها، مردم با وسعت و به شكلی لاینقطع درجریان این رویداد قرار می گیرند. مدیوم های فوق و روزنامه ها نیز در تسخیر اخبار و گزارش هایی هستند كه محسنات آثار جدید را توضیح می دهند و از ویژگی های آنان می گویند، درك بوس كه پیشتر هم نامش آمد، اظهار می دارد: «هر یك از این مدیوم ها و راه ها، وسیله ای مناسب برای معرفی بیشتر و بهتر كارهای جدید سینمایی اند و به تبع آن بر میزان توفیق و فروش فیلم ها می افزایند.
بالیوود پس از سال ها بی بهره بودن از این سیستم ها مدتی است كه به آن روی آورده و بهره های آن را نیز می گیرد. افزایش و توسعه فوق در حالی شكل گرفته كه محبوبیت فیلم های هندی در سطح جهان و بویژه در آسیا همچنان رو به تزاید است و این روزها حتی در افغانستان كه مدت ها پخش فیلم های سینمایی ممنوع و غیرممكن بود، می توان نسخه های قانونی و یا تكثیرهای غیرقانونی این آثار را یافت و دید.
● حتی اروپا و آمریكا...
در سطح اروپا نیز این مسأله كم ونامحدود نیست زیرا شمار هندی های ساكن در این قاره و بویژه كشورهای بریتانیا به حد قابل ملاحظه ای می رسد و سینمای هند و برخی محصولات آن در سال های اخیر در آمریكا و كانادا نیز جایگاه بالنسبه بهتری یافته اند و رواج محصولات سی دی و فرآورده های DVD نیز بر روند فوق افزوده و به بالیوود كمك كرده است كه اگر از دیرباز شمار تولیداتش بیشتر از هالیوود بود، نوع سیاست های اقتصادی و بازاریابی اش را نیز به آنجا شبیه سازد.
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید