سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


یک آشپزخانه استاندارد داشته باشید


یک آشپزخانه استاندارد داشته باشید
علی‌رغم توجه به مسائل استاندارد، هنوز هم طرز ساخت و ابعاد آشپزخانه و لوازم آن به صورت قابل ملاحظه‌ای در حال تغییر و تحول است.در یك آشپزخانه مهندسی‌ساز، تمام وسایل طوری چیده می‌شوند كه غیرقابل تغییر بوده و دارای سطوح كاری و ذخیره مواد باشند. در این نوع آشپزخانه مواد مورد استفاده در آشپزخانه، معمولا از جنس چوب، تخته چند لا، نئوپان و پلاستیك هستند. روی سطوح چوبی رو باز را می‌توان با پوششی از لاك چوب یا روكشی از پلاستیك پوشاند. قفسه‌های آشپزخانه به صورت چوبی یا تخته‌ای با روكش پلاستیكی هستند، استفاده از قفسه‌های فلزی برای قرار دادن قابلمه و ماهی‌تابه بهتر است. در صورت كوچك بودن فضای آشپزخانه نصب درهای كشویی یا تاشو توصیه می‌شود. زیرا این درها در هنگام باز شدن فضای چندانی را اشغال نمی‌كنند.
از كابینت‌های طبقه‌دار برای نگهداری ظروف بزرگ سنگین یا وسایلی كه از آنها به ندرت استفاده می‌شود، می‌توان بهره گرفت. كابینت‌های دیواری عمق كمی دارند بنابراین از سطوح كاری زیر آنها می‌توان بدون هیچ مشكلی استفاده كرد. با گذاشتن ظروف چینی داخل این كابینت‌ها فرد می‌تواند بدون خم شدن، آنها را بر دارد و به آنها دسترسی داشته باشد. كمدهای یكسره بلند برای نگهداری مواد پاك‌كننده و جارو مناسب هستند. می‌توان یخچال‌های خانگی كوچك، اجاق گاز‌ها یا ماكروویوها را با ارتفاع مناسب روی آنها قرار داد. سینك‌های ظرفشویی و تخته‌های آبگیری ظروف باید متناسب با داخل كابینت‌های طبقه‌دار باشند چون در داخل این كابینت‌ها می‌توان یك سطل زباله، ماشین ظرفشویی و چیزهای مصرفی دیگر را (در صورت لزوم یك آبگرمكن برقی) جای داد.
وجود دستگاه مكش هوا در بالای اجاق الزامی است. هودهای مكنده برای این كار بسیار مناسب هستند. یك تفاوت عمده بین سیستم مكش هوا و سیستم چرخشی وجود دارد و آن اینكه در سیستم‌های مكنده، باید حفره‌ای رو به بیرون تعبیه شود. این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های چرخشی كارآمدتر بوده و بیشتر مورد توجه افراد واقع می‌شوند.
در هنگام طراحی و نقشه‌كشی و به منظور ایجاد فضای كافی برای نگهداری و ذخیره مواد در آشپزخانه، باید به ابعاد كابینت‌ها و لوازم داخل آنها توجه كرد. اجاق‌های گازی و برقی مدرن باید طوری طراحی شوند كه متناسب با لوازم دیگر بوده و در مجموع باعث سهولت روند كار در آشپزخانه گردند. در چنین محیطی باید از پریز به حد كافی استفاده كرد. یعنی برای هر منطقه كاری و آماده سازی مواد غذایی یك جفت پریز كافی است. استفاده از سینك‌های ظرفشویی دو لنگه مناسب‌تر است چون از یك طرف از آن برای آبگیری ظروف و از طرف دیگر برای قرار دادن ظروف كثیف استفاده می‌شود. ماشین ظرفشویی باید در طرف راست یا چپ سینك قرار گیرد. اگر فضای آشپزخانه بسیار كوچك باشد، ساخت آشپزخانه فشرده راه‌حل مشكل است. چون چنین آشپزخانه‌هایی نیاز به فضایی كم داشته و متناسب با لوازم دیگر هستند. آشپزخانه‌ها باید طوری ساخته شوند كه در جهت شمال به شرق یا شمال به غرب بوده و مجاور باغ‌های گل و گیاه، سبزیجات و زیر زمین باشند. معمولا آشپزخانه باید به دروازه باغ، درب خانه، محل بازی بچه‌ها و حیاط، دید داشته باشند و از لحاظ داخلی متناسب با آبدارخانه، ناهارخوری و اتاق پر مصرف ساخته شود. هرچند آشپزخانه یك محل كار در داخل خانه است، ولی اتاقی است كه كدبانوی خانه بیشتر اوقات خود را در آن سپری می‌كند بنابراین طراحی آن باید در نهایت دقت انجام شود. همچنین اگر در داخل آشپزخانه میز ناهارخوری وجود داشته باشد، محلی مناسب برای جمع شدن افراد خانواده در كنار یكدیگر است.
در طراحی آشپزخانه، نحوه استقرار كابینت‌ها و لوازم باید بر حسب استاندارد بوده كه ضمن اینكه مقدار فضای چرخش و تردد را كاهش می‌دهد، فضای كافی برای حركت آزادانه را فراهم می‌سازد. در صورت امكان، كار به حالت ایستاده باید به حداقل رسیده و وضعیت نامناسب بدن بر حسب كار، ارتفاع وسایل و اندازه بدن فرد كاهش یابد، تامین روشنایی مناسب سطوح كاری امر مهمی محسوب می‌شود. نحوه چیدن وسایل آشپزخانه باید طوری باشد كه فرد در هنگام كار از راست به چپ حركت كند، این كارها عبارتند از:
▪ استفاده از سطوح نگهداری وسایل آشپزی
▪ تدارك مواد غذایی
▪ شست‌وشوی ظروف در سینك و آبگیری ظروف.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید