جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


عناصر اصلی دکوراسیون چیست؟


عناصر اصلی دکوراسیون چیست؟
همواره لازمه دریافت نتیجه‌ای مطلوب از انجام هر نوع كار عملی، وجود اطلاعات و آگاهی لازم تئوری در آن زمینه است.
● تاثیرات حاصل از رنگ‌ها
ما در این مقاله سعی كرده‌ایم اطلاعاتی را با همین موضوع و هدف ارائه دهیم. رنگ‌ها در دو بستر اصلی در محیط حضور می‌یابند:
۱) پوشش‌های اصلی فضاها شامل دیوارها، كف‌ها، سقف‌ها و درها.
۲) لوازم دكوراسیون شامل مبلمان، پرده‌ها، فرش و غیره.
در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش دكوراسیونی‌شان در محیط، پوشش‌های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند زیرا نسبت به لوازم دكوراسیونی ثابت‌تر بوده و به‌گونه‌ای نقش پس‌زمینه را برای آن لوازم اجرا می‌كنند. در میان این پوشش‌ها، دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه‌ای داشته و میزان تاثیر‌گذاری‌شان بر دیگر لوازم دكوراسیونی بسیار چشمگیرتر است. گذشته از موضوع تاثیر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار موثر است.
● رنگ‌های خنثی و رنگ سفید
سفید سمبل خلوص، بی‌گناهی، پاكی، آرامش و صلح است. رنگ سفید، القا‌كننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یكی از كاربردی‌ترین رنگ‌ها در طراحی دكوراسیونی یك فضاست زیرا با همه رنگ‌ها قابل تركیب است. (منظور از تركیب در این مباحث، كنار هم قرارگیری رنگ‌ها در یك كمپوزیسیون (تركیب) رنگی در فضا است.) به‌كار‌گیری رنگ سفید در فضا به‌خصوص برای پوشش‌های اصلی، آن مكان را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. بنابراین برای فضاهای كوچك و كم‌نور انتخاب ایده‌آلی است. سفید خالص هنگامی كه با نور طبیعی نور‌پردازی می‌شود، یك رنگ گرم را ایجاد می‌كند ولی در زیر نورهای مصنوعی به‌نظر سرد می‌رسد. در نتیجه با اضافه‌كردن نورهای زرد، قرمز و قهوه‌ای در كنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یك و یا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می‌كند. این رنگ‌ها از كیفیت سفید نمی‌كاهند بلكه آن را گرم‌تر می‌كنند. رنگ سفید برای فضاهایی با عناصر معماری قدیمی و یا جهت ایجاد هماهنگی بین سبك‌های كاملاً مجزای معماری بسیار ایده‌آل است. برای حفظ آرامش فضایی با سطوح سفید می‌توان از لوازمی با رنگ‌های خنثی و بافت‌های طبیعی مانند چوب استفاده نمود و برای ایجاد تضادهای ظریف و زیبا، تعدادی رنگ‌های دراماتیك نیز به این تركیب افزود.
● رنگ‌های خنثی
رنگ‌های خنثی، رنگ‌هایی هستند كه از میزان زیادی سفید برخوردار بوده ولی به هیچ یك از رنگ‌های اولیه و ثانویه متمایل نیستند. با این تعریف رنگ‌های كم مایه مانند صورتی كمرنگ یا آبی آسمانی جزو رنگ‌های خنثی محسوب نمی‌شوند ولی رنگ كرم یكی از رنگ‌های خنثی به حساب می‌آید. همین مساله در مورد خاكستری روشن كه از مشكی نشأت گرفته است نیز صدق می‌كند. رنگ‌های خنثی در بسیاری از مواد طبیعی مانند سنگ‌ها، خاك، زمین، چوب، حصیر، شن و امثال اینها و یا در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره دیده می‌شوند. رنگ‌های خنثی در دنیای دكوراسیون از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و كاربردی هستند. خنثی‌بودن آنها به این معناست كه می‌توانید به راحتی در كنار هر رنگ دیگری بدون احتمال وجود از دست رفتن زیبایی‌های هر یك به‌خصوص رنگ‌ها، تركیبی مناسب در فضا ایجاد كرد. با توجه به آنكه این رنگ‌ها نیز آرامبخش و ملایم هستند. با پوشش دیوار به یكی از آنها می‌توان پس‌زمینه خوبی برای نصب تابلو، نوارهای چاپی و كاغذی، پرده‌ها به‌طور كلی دیوار‌كوب‌ها فراهم آورد. اگر فضا به قدری از لوازم دكوراسیونی پر شده باشد كه احساس آرامش را بر هم ریزند، یكی از راه‌های ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسایل، رنگ‌آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش‌های ثانویه مانند رو‌مبلی، پرده و غیره به یكی از رنگ‌های خنثی است. هنگامی كه قصد دارید قسمتی از فضا مانند یك دیوار، در، پنجره و یا حتی خرده‌ریزهایی مانند دستگیره، چوب پرده و به‌طور كلی هر وسیله‌ای كه در محیط وجود دارد به محض ورود بیننده به داخل، نظر او را جلب نكند، آنها را به یكی از رنگ‌های خنثی رنگ‌آمیزی كرده و یا رنگ خنثی را در انتخاب آنها در نظر بگیرید.
از این خاصیت رنگ‌های خنثی برای رفع عیوب معماری و شكستگی‌ها و فرو‌رفتگی‌ها می‌توان بهره زیادی كسب كرد. به‌عنوان مثال با رنگ‌آمیزی بخشی از فضا كه دارای مشكل ساختاری است و شما نمی‌خواهید فوری مورد توجه بیننده قرار بگیرد، توسط یكی از رنگ‌های خنثی به‌راحتی می‌توانید آن را در نظر اول بپوشانید. به‌كارگیری رنگ‌های خنثی در محیط نیز با اهداف گوناگون دكوراسیونی صورت می‌گیرد. نصب تابلویی به رنگ زرد، با خاصیت گرم در فضایی كه اغلب پوشش‌ها و لوازم دكوراسیونی آن از رنگ‌های خنثی انتخاب شده است، می‌تواند دارای دو هدف باشد:
۱) جلب نظر بیننده به طرف اثر هنری تابلو كه در اینجا با نورپردازی این تاكید را بیشتر كرده است.
۲) تغییر فضای یكنواختی با عنصری با رنگ‌آمیزی گرم‌تر و انرژی‌دار‌تر. رنگ‌های خنثی در پرده‌های مختلف از روشن تا تیره وجود دارند و به لحاظ سبك جزو تركیبات رنگی مورد استفاده در سبك كلاسیك هستند. به‌عنوان نمونه اگر طراح داخلی به لزوم جلوه‌دادن فرورفتگی در كنار پنجره و پله تاكید داشت به طور قطع یك و یا تركیبی از چند رنگ گرم را در كنار رنگ‌های ملایم و خنثی به كار می‌برد تا به این ترتیب نظر هر بیننده در حال عبور از آن محیط را به خود جلب كند. ولی اكنون با انتخاب اغلب پوشش‌های محیط به رنگ‌های خنثی مقصودی برعكس داشته و ممكن است هنگامی كه فردی از پایین به بالا آمده و یا از پله‌ها به طبقه پایین می‌رود حتی این فضا را نادیده بگذرد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید