سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

جست و جو در قلب قناری


جست و جو در قلب قناری
اگر در جنوب فرانسه، نتایج و اوضاع المپیك مارسی در زندگی روزمره مردم بندر تأثیر گذار است در شمال، این همه احساس فقط در یك ورزشگاه و میان شال گردن های زرد خرج می شود.
ما از نانت صحبت می كنیم؛ تیمی كه ۳ فصل پیش به نحوه معجزه آسایی در لوشامپیونه باقی ماند اما امسال هرچند شرایط بهتری دارد اما ظاهراً باید با لیگ یك، وداع كند. چنانچه این اتفاق رخ دهد فوتبالدوستان فرانسوی پس از سقوط اجباری مارسی در اوایل دهه ۹۰ بار دیگر شوك زده خواهند شد.
● تأسیس
باشگاه نانت در آوریل سال ۱۹۴۳ تأسیس شد و ۳ سال بعد به عنوان یك باشگاه حرفه ای جواز حضور در رقابت های دسته دوم را دریافت كرد. در همان سال بیانیه رسمی زردها به این مضمون به اطلاع همگان رسید؛ «باشگاه نانت، یك مؤسسه ورزشی با عمری نامحدود است و برای ترویج و تمرین فوتبال و همچنین پرورش فوتبالیست های جوان تلاش خواهد كرد».
ظاهراً وجود قناری های فراوان در اطراف شهر «ژان ژیلو» اولین رییس تاریخ باشگاه را مجاب كرد تركیب زرد با حاشیه سبز را به عنوان رنگ لباس تیم برگزیند. در زمین مسابقه اوضاع آنچنان مطابق انتظار پیش نمی رفت. قناری ها در فصل ۱۹۴۷-۱۹۴۶ رتبه هشتم فصل ۱۹۴۷-۱۹۴۶ لیگ دسته دوم را به دست آوردند. تیم فصل قبل از روزهای طلایی فصل ۱۹۵۲-۱۹۵۱ به ترتیب در جایگاه های یازدهم، نهم، هفدهم و دهم قرار گرفت.
نقطه عطف ماجرا می توانست با حضور «امیل وینین» مربی موفق تولوز شكل بگیرد. او در فصل اول نانت را تا آستانه قهرمانی پیش برد اما در نهایت تیم به مقام چهارم رسید و نتایج دوره های بعدی نیز سقوط زرد و سبزها به لیگ دسته دوم را در پی داشت.
برای نجات، شكیبایی ضروری به نظر می رسید. كاری كه نانت دهه ۶۰ بلد بود. «ژان كلود سوئدو» مرد اسطوره ای سال های آتی باشگاه به محض ورود، هواداران قناری ها را افزایش داد. طبق آمار رسمی، تعداد دوستداران نانت در سطح كشور فرانسه از ۷۵ هزار و ۳۲۰ نفر به ۱۴۹ هزار و ۲۶۱ نفر افزایش یافت.
«خوزه آریباس» مربی جدید در یك اقدام جالب میانگین سنی تیم را به ۲۵ سال كاهش داد و واقعاً نمی دانست این كار به تولد یكی از بهترین آكادمی های فوتبال دنیا می انجامد. روزهای بازی در دسته دوم پایان یافت و در بازگشت قناری ها، شیرهای المپیك مارسی قربانی ۲ گل «ژوندت» شدند. جدال ماراتن گونه سنت اتی ین بزرگ و نانت در حال رشد،تمام اتفاقات فصل ۱۹۶۳ -۱۹۶۲ لیگ فرانسه راتحت الشعاع قرار داد.
هرچند حریف نام آشنا جام را بالای سر برد اما رقابت رقبای صدر جدول هرگز به طور كامل پایان نیافت و تا امروز در قالب یك دربی ادامه دارد. روز ۱۰ ژانویه ۱۹۶۳ تحول خاصی در ساختار زردها رخ داد. مرگ «مارسل سوپن» رییس دلسوز باشگاه تغییر ساختار را ضروری كرد و در نهایت خانه تكانی، منجر به قهرمانی در لیگ فرانسه شد.
● ۳ جام در ۱۰ سال
قبل از فرا رسیدن روزهای خوب، مقام هشتم لیگ و راهیابی به مرحله نیمه نهایی جام حذفی در فصل ۱۹۶۴-۱۹۶۳ هواداران را امیدوار كرد. ماه می سال ۱۹۶۵ برای همیشه در تاریخ نانت به ثبت رسید، زمانی كه پیروزی ۲ بر یك مقابل موناكو نخستین جام قهرمانی فوتبال فرانسه را در ویترین افتخارات تیم پرطرفدار جای داد. نانت یك فصل بعد بدون باخت جام را بالای سر برد اما در فینال جام حذفی یك بر صفر به استراسبورگ باخت.
انتخاب هانری میشل به عنوان كاپیتان، خوش یمن به نظر نمی رسید چون قهرمان فوتبال فرانسه نتوانست در جدول لوشامپیونه جایگاه مناسبی بیابد، هرچند در فینال جام حذفی فصل ۱۹۷۱-۱۹۷۰ با گل های ویو، رامبیلون، برتراد دیمانس و... ۵ بر صفر سنت اتی ین غول وقت فرانسه را از پای درآورد. فراز و فرودهای تیم پس از كسب سومین قهرمانی در فصل ۱۹۷۳-۱۹۷۲ پایان یافت. لیون در سوی مقابل جام حذفی را به دست آورد. می توان گفت از همان سال آكادمی نانت رونق ویژه ای گرفت و استعدادهای بزرگی به فوتبال سرزمین گل معرفی شدند. مرد در سایه «ژان كلودسوئدو» نام داشت كه در واقع بنیانگذار موفقیت سال های آتی بود.
● عصر جدید
لوك آمیس در ۳۸۷ مسابقه نانت را همراهی كرد و ازاین نظرركوردجاودانه ای رقم زد. این تیم در رقابت های فصل ۱۹۷۴ -۱۹۷۳ جام یوفا هم حضور داشت اما پس از حذف لژیا ورشو، مقابل «بانیك استروا» از چكسلواكی سابق كم آورد.
آنها در لوشامپیونه نیز یك شب تاریخی رقم زدند. سنت اتی ین مالك مطلق لیگ با غرور تمام آمده بود نانت نه چندان قدرتمند رادرهم بكوبد اما قناری ها در نهایت ناباوری حریف قدرتمند را از سر راه برداشتند. چند هفته بعد «آریباس» اسطوره ای به مارسی رفت و جای خود را به ژان وینسنت داد. نانت با هدایت او در ۲ بازی اول ۳ بر صفر مارسی و ۶ بر ۲ سوشو را شكست داد تا هواداران به آینده امیدوار شوند.
نتایج بعدی چنین كوبنده نبودند اما فراز و فرودهای اندك در نهایت چهارمین جام لیگ فرانسه را به ارمغان آورد. روزنامه ها به میانگین سنی پایین (۲۲ سال) و ۸۰ گل زده تیم اشاره می كردند و اگر شكست مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل سنت اتی ین شكل نمی گرفت چه بسا نام نانت به عنوان شكست ناپذیرترین تیم تاریخ فرانسه به ثبت می رسید. جام یوفای فصل ۱۹۸۰-۱۹۷۹ جولانگاه درخشش زرد و سبزها به نظر می رسید.
حذف كیلفتون ویل (ایرلند جنوبی)، استوا بخارست (رومانی) و دینامو مسكو (شوروی سابق) تیم را به جمع ۴ تیم برتر رساند با این حال والنسیا اجازه پیشروی بیشتر را نداد. دوره ژان وینسنت همزمان با خداحافظی هنری میشل در فصل ۱۹۸۲-۱۹۸۱ پایان یافت. «ژان كلود سوئدو» مربی بعدی نانت نام داشت. میشل كجا رفت؟ او پس از ۱۶ سال بازی برای زرد و سبزها به عنوان دستیار هیدالگو، در تیم ملی فرانسه مشغول به كار شد!
در تابستان ۱۹۸۲ براتراند دیماس، ریو، بارونشد، توره ادونكور، آیاچه، بیبارد، بوسیس، آمیس، مولر، توسو،هلیل هودزیچ و... با اختلاف ۱۰ امتیاز نسبت به بوردو بر بام فوتبال فرانسه ایستادند. بهترین خط حمله (۷۷ گل زده)، دفاع (۲۹ گل خورده) و گلزن (هودزیچ) از آن تیم شد. تنها نقطه تاریك فصل، باخت ۳ بر ۲ مقابل پاری سن ژرمن در فینال جام حذفی به حساب می آمد.
تحولات متعاقب روند زردپوش شدن دزایی، دشان و كارمبئو (۳ عضو تیم قهرمان فرانسه در جام جهانی ۱۹۹۸) را تسریع نمود. هرچند در میدان كمتر نتیجه ای به سود نانت شكل خورد. شاهد این مدعا رتبه های دوازدهم، یازدهم و سیزدهم بود. یك سقوط به دسته دوم، بازگشت مجدد و تغییر پسوند باشگاه از اتفاقات مهم اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ محسوب می شد.
● پرتماشاگرترین نانت تاریخ
بازی نانت و متز در روز ۸ اوت ،۱۹۹۲ ۸۶ هزار و ۵۰ نفر را به ورزشگاه كشاند كه در تاریخ نانت بی سابقه بود اما این هواداران تازه از راه رسیده نیز نتوانستند تیم را به سمت موفقیت سوق دهند. شكست ۳ بر صفر در فینال جام حذفی مقابل پاری سن ژرمن و كسب مقام پنجمی هواداران را ناامید كرد. ۲ فصل بعد اوضاع كاملاً متفاوت به نظر می رسید.
نانت با گذشت ۵ هفته با اختلاف ۸ امتیاز درصدر قرار گرفت و تا ۵ هفته مانده به پایان فصل بدون شكست باقی ماند. باخت مقابل استراسبورگ از ارزشهای صاحب بهترین خط دفاع (۳۴ گل خورده)، برترین خط حمله (۷۱ گل زده) و البته آقای گل لیگ (نیكلاس اودك با ۲۲ گل) نكاست. عرصه بزرگتری فراروی آنها قرار داشت. «قناری ها» ۳ فصل پس از قهرمانی نوبرانه مارسی، به عنوان پیشرو انقلاب فرانسوی ها در اروپا تا مرحله نیمه نهایی پیش رفتند.
یوونتوس شكست ناپذیر بود و این گونه افسانه زیبا و كوتاه نانت در عرصه بین المللی خاتمه یافت. حتی در لوشامپیونه نیز از اقتدار سابق خبری نبود. باز هم رتبه های میانی و قصه قدیمی استقبال هواداران.... آكادمی باشگاه محصولات خود را رو می كرد.
۶ سال طول كشید تا نانت اقتدار سابق را بازیابد. آنها در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بار دیگر به مقام قهرمانی رسیدند. جمباجمبا و لاندرو (دروازه بان فعلی پاری سن ژرمن) بزرگان آن دوران تلقی می شدند كه در عرصه اروپایی تا مرحله دوم گروهی لیگ قهرمانان پیش رفتند. شكست ۵ بر صفر در اولدترافورد ناقوس سقوط را به صدا درآورد.چند فصل حضور در میانه جدول فرارمعجزه آسا از دسته دوم و البته فصل منحوس فعلی غول ها را آزرده ساخته است. آیا آنها بار دیگر در دسته اول می مانند؟ نانت در ۳ بازی پایانی به حداقل ۵ امتیاز نیاز دارد.
● افتخارات
▪ قهرمان لوشامپیونه در فصول ،۱۹۶۵ ۱۹۶۶ ، ۱۹۷۳ ، ۱۹۷۷ ، ۱۹۸۰ ، ۱۹۸۳ ، ۱۹۸۵ و ۲۰۰۱
▪ فتح جام حذفی فرانسه در فصول ،۱۹۷۹ ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰
▪ قهرمان سوپر جام فرانسه در فصول ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱
▪ فتح جام دل آلپی در فصل ۱۹۸۲
● بازیكنان بزرگ دوران گذشته
▪ سیلوین آرماند، بودزینسكی، كاریر، كایوت، دزایی و فابری در مقاطعی درخشیدند و هواداران را شاد كردند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید