شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


تهران پایتخت ایران، امروز، دیروز


تهران پایتخت ایران، امروز، دیروز
تهران را نمی توان در یک شماره معرفی کرد، پایتخت ایران علاوه بر جمعیت رو به انفجارش از دیدنیها و آثار باستانی فراوانی نیز بهره می برد. شاید به جرئت بتوان این ادعا را مطرح کرد که اکثر تهرانی ها همه تهران را نمی شناسند. سعی کردیم در این شماره از گذشته و امروز این استان مطالبی درج کنیم شاید در فرصتی دیگر بیشتر به این مقوله بپردازیم.
استان تهران با وسعتی حدود ۱۸۸۱۴ كیلومتر مربع بین ۳۴ تا ۵/۳۶ درجه عرض شمالی و ۵۰ تا ۵۳ درجه طول شرقی واقع شده است. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غرب به استان مركزی، از غرب به قزوین و از شرق به استان سمنان محدود است.
استان تهران در جنوب شرقی مركز رشته كوه‌های البرز كه در شمال ایران از آذربایجان تا خراسان با جهت غربی- شرقی كشیده شده، قرار دارد.
ـ رشته كوه‌های البرز به سه دیواره تقسیم می‌شود:
دیواره شمالی، دیواره میانی، دیواره جنوبی، علاوه بر این سه دیواره كوهستانی، در جنوب و شرق دشت تهران كوه‌هایی با ارتفاع كمتر وجود دارند كه مهم‌ترین آنها كوه‌های حسن‌آباد و نمك در جنوب و بی‌بی‌شهربانو و القادر جنوب شرقی و ارتفاعات قصر فیروزه در شرق است.
جمعیت استان تهران در سال ۱۳۷۹ در حدود ۱۰۳،۶۴۷،۱۱ نفر برآورد شده است. زبان اصلی مردم تهران و استان تهران، فارسی است. اما در بعضی از نقاط زبان‌های محلی نیز دیده می‌شود كه در مجموع از لهجه‌های فارسی محسوب می‌شوند. به طور كلی زبان و گویش‌های دیگری مانند آذری، گیلكی، لری، مازندرانی و… نیز به دلیل مهاجرت‌ها به آن افزوده شده است.
آثار پیدا شده از عهد قدیم در ری و پهنه تهران بزرگ و نیز نوشته‌های مورخان گذشته نشان دهنده اعتقادات مزداپرستی و زردشتی‌گری ساكنان منطقه و آداب و رسوم رایج در میان آنها است. یهودیان بسیاری به دلیل اجتماعی و اقتصادی و نیز به سبب قرار گرفتن ری در مسیر راه ابریشم در این شهر سكونت داشته و دارای كنیسه‌ها و محلات و دكان‌های خاص خود بودند. همچنین نشانه‌هایی از سكونت مسیحیان و به احتمال نسطوریان در منطقه موجود است.
با ظهور اسلام و فتح ری در سال ۲۲ ه.ق اندك اندك مردم منطقه به دیانت اسلام گرایش یافتند و از همان آغاز با پیدایش فرق و مذاهب گوناگون در اسلام، شیعه و سنی در كنار هم زندگی كرده‌اند. براساس سرشماری سال ۱۳۶۵ بیشتر جمعیت استان تهران ۲۰/۹۸ درصد را مسلمانان تشكیل داده‌اند.
● پیشینه‌ی تاریخی
منطقه‌ی تهران كه در شمال غرب فلات مركزی ایران قرار گرفته از زمان‌های دور و ادوار پیش از تاریخ منطقه‌ای مسكونی بوده و ردپای فرهنگ‌های پیش از تاریخ را در گوشه و كنار آن می‌توان سراغ گرفت. بررسی‌ها و كاوش‌های باستان‌شناسی از یك سده قبل تا به امروز، بسیاری از مراكز فرهنگی در دشت تهران را مشخص و معلوم ساخته و نشان می‌دهد كه این دشت حداقل از نیمه‌ی دوم هزاره‌ی دوم (عصر آهن) تا به امروز مسكونی بوده است. از زمانی كه شهر تهران در سال ۱۲۰۰ ه. ق توسط آقامحمدخان قاجار به پایتختی ایران برگزیده شد تا به امروز حوادث بی‌شماری را به خود دیده است.
● تهران
تاریخ افسانه‌ای تهران به «شیث بن آدم» و «هوشنگ پیشدادی» می‌رسد. در عهد ساسانیان كیش زردشت در ری رواج یافت و چندین آتشگاه بزرگ در شمال و جنوب تهران ایجاد شد. آتشگاه نخستین قصران در فاصله ۳۰ كیلومتری مركز تهران رو به روی یكی از ارتفاعات توچال قرار داشت.
در فرهنگ آنندراج آمده است: «شهر تهران در قسمت جنوبی شهر حالیه تهران بنا شده و خانه‌های پستی داشتند كه شبیه غار بود ولی به تدریج از طرف شمال توسعه یافت و منازل را بیشتر به سرچشمه قنوات نزدیك كرده‌اند.»
در كتاب «تهران عصر ناصری» آمده است: تهران قبل از قرن شش ه. ق یكی از روستاهای ناچیز و كم اهمیت بود و شهر ری كه تقریباً در شش كیلومتری تهران قرار داشت، كانون عظیم تمدن و فرهنگ این خطه به شمار می‌رفت. تا اینكه با هجوم ویرانگر مغول، جنگ‌های داخلی، كشمش‌های مذهبی و تفرقه‌اندازی‌های فرقه‌های مذهبی و… ری رو به ویرانی نهاد.
با سكونت اهالی ری پس از زلزله‌های متناوب و نیز حمله مغولان، تهران از شكل روستا بیرون آمد و به شهركی تبدیل شد كه دارای چهار امامزاده و چند بقعه متبركه بود. به عنوان اولین امامزاده‌های تهران باید از امامزاده زید، یحیی، اسماعیل و سید نصرالدین نام برد. در این دوره كشاورزی و باغداری توسعه پیدا كرد و این امر نظر مهاجمان و ساكنان روستاهای اطراف تهران را به خود جلب كرد. این وضع تا پایان دوره‌های تركمانان و اوایل صفویه دوام یافت.
▪ تهران دوره صفویه:
این دوره از حیات شهر تهران، از زمان شاه تهماسب صفوی (۹۴۸- ۹۳۰ ه.ق) آغاز می‌شود. در این زمینه دكتر ناصر تكمیل همایون در كتاب تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران آورده است: شاه تهماسب صفوی كه به دلیل مدفون بودن جد اعلای صفویان- امامزاده حمزه (ع)- در جوار حضرت عبدالعظیم (ع) بارها از قزوین به زیارت این اماكن مقدسه می‌رفت، نخستین بار در سال ۹۴۴ ه. ق از قریه آباد تهران دیدار كرد و از آن خوشش آمد و به شكارگاه‌های آن علاقه‌مند شد و چندین بار در سفرهای خود در آن قریه اقامت گزید.
او سرانجام در سال ۹۶۱ ه.ق دستور داد در پیرامون تهران كه ۶۰۰۰ گام محیط آن بود، بارویی با یكصد و چهارده برج (به عدد سوره‌های قرآن مجید) بنا كنند و در هر برج سوره‌ای از كلام‌الله را برای تبرك پنهان سازند.
شاه تهماسب علاوه بر آبادانی تهران، باغ‌ها و بناهای حكومتی متعدد بنا كرد.
▪ تهران در دوره تسلط افغان‌ها:
در این دوره اگرچه پاره‌ای از مناطق ایران تسلیم ایرانیان شرقی (قندهاری و كالبی و…) شده بود، اما شهرهایی هم در دفاع از سلطنت صفویه مقاومت نشان دادند؛ از جمله تهران كه اندك اندك به صورت یكی از مناطق برجسته نظامی درمی‌آمد.
تهران و قزوین در برابر افغان‌ها مقاوم بودند. اشرف افغان كه پس از فتح اصفهان به سوی شمال حركت كرده بود، از راه قم خود را به تهران رساند و در حوالی ابراهیم‌آباد میان دو لشكر افغان و فتحعلی خان قاجار كه به مدد شاه تهماسب با جنگجویان ایل به تهران آمده بود، نبرد سختی درگرفت. در این كشمش‌ها تهران آسیب فراوان دید و سرانجام به دست افغان‌ها افتاد. آنها در ارگ تهران جای گرفتند و برای جلوگیری از حمله احتمالی مردم شهر روی خندق شمال ارگ پل بستند و جلوی آن دروازه‌ای ایجاد كردند.
پس از قدرت‌گیری نادرشاه در سپاه شاه تهماسب خاصه پس از تاج‌گذاری وی، موقعیت تهران دگرگون شد. در دوره سرداری نادر سرانجام افغان‌ها مجبور به ترك تهران شدند.
▪ تهران دوره افشاریه:
پس از پایان غائله افغان و آغاز زمامداری نادرشاه، تهران همچنان در راه توسعه گام برمی‌داشت. با آنكه در این دوره پایتخت ثابتی وجود نداشت و مركزیت حكومتی و اداری هم در اصفهان نگه داشته شده بود، تهران برای نادرشاه اهمیت نظامی یافت و توجه او به تهران به گونه‌ای بود كه در سال ۱۱۵۲ ه.ق فرزند و ولیعهد خود رضاقلی میرزا را به حكومت تهران مامور كرد و تمام ولایت به تیول وی درآمد.
▪ تهران دوره زندیه:
با غلبه زندیان و پیروزی كریم‌خان زند بر محمدحسن خان قاجار و فتح تهران در سال ۱۱۷۲ ه.ق كریم‌خان زند در تهران به سلطنت رسید. در این دوره اندك رونقی در اوضاع و احوال تهران پدید آمد. كریم‌خان زند برای آبادانی تهران كوشش‌های بسیار كرد. دو محله بزرگ به نام‌های عودلاجان و چال میدان از تركیب محله‌های كوچك سابق به وجود آمد و بیشترین جمعیت شهر را در خود جای داد. كاروانسراها، دكان‌ها و محل كار بازرگانان و پیشه‌وران در بخشی متمركز شد و به مرور بازار تهران پدید آمد.
كریم‌خان به علت درگیری و كشمش با محمدحسن‌خان قاجار و كاستن حمایت تركمن‌ها از محمدحسن‌خان مجبور شد به شیراز برود. از این رو در سال ۱۱۷۶ ه.ق حكومت تهران را به غفورخان واگذار نمود و پایتخت را از تهران به شیراز منتقل كرد. اهمیت تهران از همین زمان شروع شد. در پایان دوره زندیان تهران سیمای شهری یافت و از زمانی كه لشگریان قاجاریه به سركردگی «مجنون‌خان پازوكی» آن را گشودند به صورت شهری كامل جلوه‌گر شد.
▪ تهران دوره قاجاریه:
در سال ۱۲۰۰ ه.ق آقا محمدخان قاجار این شهر جدیدالتاسیس را كه تا آن زمان جنبه نظامی داشت، به پایتختی انتخاب نمود و به نوشته اعتمادالسلطنه، پس از تحكیم پایه‌های حكومت خود در سال ۱۲۰۹ ه. ق رسماً در این شهر تاج‌گذاری كرد. از این زمان نهادهای حكومتی در تهران استقرار یافت.
آقا محمدخان برخلاف دیگر پادشاهان، علاقه چندانی به ساخت بناهای عظیم و باشكوه نداشت. به طوری كه از زمان وی تنها عمارت تخت مرمر باقی مانده است. جمعیت شهر تهران را در این دوره ۲۵۰۰۰ نفر تخمین زده‌اند.
پس از آقا محمدخان، فتحعلی‌شاه بناها و عمارت‌های جدید در تهران ساخت؛ توسعه و تزیین عمارت تخت مرمر، احداث تخت مرمر در وسط میدان، مسجد شاه، مسجد عزیزالدوله و مدرسه مروی و چندین باغ از جمله باغ نگارستان از این جمله است.
در این دوره بسیاری از زمین‌های داخلی شهر به مرور به خانه، قصر و بنای دولتی و سفارتخانه و … تعلق گرفت. در دوره محمدشاه با آوردن آب كرج به تهران و تثبیت مالكیت زمین و بالا رفتن مهاجرت‌ها، آبادانی شهر چشمگیر شد.
در زمان محمدشاه احداث بناهای جدید همچنان ادامه داشت. ضلع جنوبی مسجد جمعه تهران و بازار بین این مسجد و مسجد امام- بین‌الحرمین- از آثار این دوره است. در جنوب تهران نیز دروازه دیگری به نام دروازه محمدیه در میدان «پاقاپوق محمدیه» یا میدان اعدام ساخته شد. دروازه دیگری نیز كه افغان‌ها به نام دروازه ارگ یا دروازه دولت در مدخل خیابان «باب همایون» ساخته بودند، مرمت و بازسازی شد.
در این دوره به سبب اداره كشور و سازمان‌دهی درست، به دستور میرزاتقی خان امیركبیر محله ارگ با كوشش معمار با سابقه و برجسته‌ای به نام «عبداله خان معمار باشی» توسعه یافت و بناهای جدید در آن احداث شد.
در هسته مركزی شهر اندك اندك بازار تهران شكل نهایی به خود گرفت و راسته بازارها، تیمچه‌ها، كاروانسراها و سراهای متعدد ایجاد شد. به این ترتیب تهران سیمای شهرهای سنتی ایران را یافت و توسعه جدید و مهاجرت‌های بسیار پدید آمد.
▪ تهران دوره پهلوی: در سال‌های آغازین سلطنت رضا شاه كه پویش شهرنشینی شكل تازه‌ای به خود گرفته بود، جمعیت شهر تهران بار دیگر رو به فزونی نهاد. از این رو دست‌اندركاران به فكر گسترش بناهای شهر افتادند. درسال ۱۳۰۹ شهردار وقت كه خواهان نوسازی و توسعه‌ی شهر تهران بود، بدون توجه به اهمیت تاریخی حصارها، برج و بارو و دروازه‌ها، آنها را ویران كرد. اما محله‌های پیرامون این دروازه‌ها باقی ماند. از میان محله‌های باقی‌مانده می‌توان محله سنگلچ، چال میدان، خانی‌آباد، گود زنبورك خانه، پاچنار، دروازه قزوین، عودلاجان و … را نام برد.▪ تهران دوره انقلاب اسلامی:
بعد از انقلاب اسلامی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی روند توسعه تهران به تعویق افتاد، اما پس از سال ۱۳۶۸ اقدامات عمرانی پایتخت مجدداً آغاز شد. و با احداث اتوبان‌های متعدد، بخشی از موارد توسعه طرح جامع شهر تهران عملی شد. پارك‌ها و فضاهای سبز عمومی گسترش یافت. و صدها مركز مذهبی و فرهنگی جدید در نواحی مختلف شهر با كاربری‌های متفاوت احداث شد. از اقدامات ارزنده سال‌های اخیر تبدیل كشتارگاه تهران به فرهنگسرای بهمن در سال ۱۳۷۰ است.
در طی سال‌های اخیر میادین و بناهای جدید با سبك‌های متفاوت معماری در نقاط مختلف تهران احداث و بسیاری از بناهای قدیمی مركز شهر تهران توسط بخش خصوصی و یا دولتی نوسازی و مرمت شد یا تغییر كاربری یافت.
برپایه آخرین تقسیمات كشوری، استان تهران دارای ۱۲ شهرستان، ۴۰ نقطه شهری، ۲۷ بخش و حدود ۱۹۴۷ آبادی است.
▪ شهرستان‌های استان تهران عبارتند از:
۱) تهران
این شهرستان در مركز استان واقع شده و دارای دو شهر تهران و بومهن، دو بخش مركزی و كن است. بخش كن در شمال غربی تهران قرار دارد. همچنین دو دهستان سولقان و سیاهرود و یك شهر یعنی تهران در این شهرستان قرار دارد.
۲) برخی مراكز دیدنی: امامزاده صالح، امامزاده زید، امامزاده داود، امامزاده سیداسماعیل، سید نصرالدین، سردر باغ ملی، میدان آزادی، موزه ملی ایران، مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد، مجموعه تاریخی- فرهنگی نیاوران، كاخ گلستان، مسجد امام خمینی، مسجد جامع، مسجد مروی، مسجد شهید مطهری، مجلس شورای اسلامی، بازار تهران و…
۳) ری
ری یكی از نقاط باستانی ایران با آثاری از هزاره‌های چهارم و پنجم قبل از میلاد است. درباره پیدایش شهر باستانی ری، مانند دیگر شهرهای باستانی، افسانه‌های متفاوتی وجود دارد. بنای آن گاه به شیث بنی آدم (ابوالبشر) نسبت داده می‌شود كه منوچهر آن را از نو ساخته است و گاه به هوشنگ پسر كیومرث.
نام ری از دوره ساسانیان به بعد بر این شهر گذاشته شد و مردم با آمدن سپاهیان اسلام به دین اسلام گرویدند. در دوره اسلامی ری پناهگاه فرمانداران بنی امیه بود. برپایه اسناد و مدارك تاریخی، با آن كه شهر ری بر اثر زلزله‌هایی چند (چون زلزله ۲۳۶ ق/۸۵۰ یا ۸۵۱ م) ویران شد و یورش تركان نیز بر آن آسیب‌های فراوان وارد آورد، همچنان پایدار ماند. ری در سال ۶۱۷ ه. ق مورد حمله وحشیانه مغولان قرار گرفت و علاوه بر قتل عام مردم بناهای آن نیز با خاك یكسان شد. ری اندكی بعد از آن دوباره رو به آبادانی گذاشت و بار دیگر در سال ۷۸۶ ه. ق به وسیله سپاهیان تیمور به ویرانه‌ای بدل شد و از آن به بعد روی آبادانی به خود ندید.
ری در حال حاضر دارای سه بخش به نام‌های: مركزی، فشایویه، كهریزك و شش دهستان: حسن‌آباد، وهن‌آباد، قلعه نو، كهریزك، فشایویه، غنی‌آباد و سه شهر به نام حسن‌آباد، كهریزك و باقرشهر است.
ـ برخی مراكز دیدنی: قلعه ایرج، قلعه تبرك، برج نقارخانه، بقایای شهر سلجوقی، برج طغرل، زندان هارون، تپه گبری، آستانه حضرت عبدالعظیم (ع)، بقعه بی‌بی‌شهربانو، بقعه جوانمرد قصاب، امامزاده هادی، ابن بابویه، تپه چشمه علی، بقعه بی‌بی‌زبیده، بقعه ابوالحسن، بقعه شیخ صدوق، بقعه عباس و ابراهیم، بقعه عین و غین، بقعه عقیل و هادی، تپه میل، قلعه گبری و…
۴) ورامین
علاوه بر تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی مربوط به قرون پیش از میلاد، آثار فراوانی از قرون هفتم و هشتم ه. ق در این شهرستان دیده می‌شود. آبادانی ورامین پس از ویرانی ری توسط مغولان و تیموریان شروع شد. مردم ری پس از خرابی این شهر به ورامین نقل مكان كردند. این شهر همواره یكی از مراكز تجمع شیعیان بوده است. ورامین امروزه یكی از شهرهای بزرگ استان تهران به شمار می‌رود و پس از انقلاب اسلامی به عنوان یكی از شهرهای اقماری مطرح بوده است.
شهرستان ورامین دارای سه بخش مركزی، جوادآباد، و پیشوا و شش دهستان و چهار شهر ورامین، قرچك، پیشوا و جوادیه است. بیشترین جمعیت عشایری استان در ورامین به سر می‌برند و به دلیل قدمت تاریخی دارای آثار دیدنی و تاریخی فراوان است.
ـ برخی مراكز دیدنی: امامزاده یحیی، مسجد جامع ورامین، برج علاءالدین، امامزاده جعفر پیشوا، بقعه شاهزاده حسین، مقبره كوكب‌الدین، غار دق كشكولی یا زندان افغان و…
۵) كرج
این شهرستان در غرب شهر تهران قرار گرفته و دارای آثار تاریخی بسیار است. آبادانی و توسعه كرج در دوره قاجار و پس از آن صورت گرفت. كاخ سلیمانیه نیز به دستور فتحعلی شاه در آنجا ساخته شد.
كرج دارای دو بخش مركزی و اشتهارد، هفت دهستان و شهرهای كرج، اشتهارد، ماهدشت، كمال شهر، محمدشهر و مشكین دشت است.
ـ برخی مراكز دیدنی: بقایای آتشكده سنگی تخت رستم از دوره اشكانی و ساسانی، بقعه شاهزاده سلمان اشتهارد، بقعه امامزاده رحمن و زید پلنگ‌آباد اشتهارد، كاخ سلیمانیه (محل كنونی دانشكده كشاورزی)، دریاچه سد امیركبیر، چشمه وله، چشمه شاهدشت، چشمه گله گیله، آبشار پیچه آدران، پیست خور، پیست دیزین، پیست اسكی روی چمن دیزین، غار یخ مراد، كاخ شهرستانك، قلعه وكیل، برج میدانك، مسجد و حمام هلجرد، قلعه صمصام، پل شاه عباسی، برج سنگی گچسر و …
۶) دماوند
در كتیبه شاپور و كتیبه پایكولی از زمان نرسی از ساتراپ‌های دماوند نام برده شده است. چند دهه قبل نزدیك شهر دماوند دو ظرف سفالین قرمز رنگ بدون پایه به طور اتفاقی به دست آمد، قسمتی از ظرف به شكل سر گوزن بود و نیز در همین مكان دو سكه از فرهاد دوم و مهرداد دوم اشكانی كشف شد. همچنین روی یك مهر ساسانی كه در دماوند كشف شد، نام دمباوند حك شده است. این مهر اكنون در موزه كلكته نگه‌داری می‌شود. در متون اسلامی نیز نام این محل به صورت دنباوند آمده است. شاهنامه فردوسی را می‌توان در شمار اسناد قدیمی كه از دماوند نام برده است، به شمار آورد. فردوسی بارها از این شهر در شاهنامه نام برده و كوه دماوند را آشیانه سیمرغ، آموزنده زال پدر رستم دانسته است. دماوند در سال ۳۰ ه. ق در زمان خلافت عثمان به دست مسلمانان فتح شد.
این شهرستان دارای دو بخش (مركزی و رودهن) و پنج دهستان و شهرهای دماوند، رودهن، كیلان و آب سرد است.
ـ برخی مراكز دیدنی: دریاچه تار و ممج، چشمه اعلا، چشمه آب معدنی قلعه دختر، چشمه معدنی البرز در آب‌علی، چشمه تیزآب، آبشار شكرآب، غار گل زرد، مسجد جمعه سلجوقی، مقبره شیخ شبلی و …
۷) ساوجبلاغ
شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان قرار دارد و دارای سه بخش یعنی مركزی، طالقان و نظرآباد است. این شهرستان دارای دوازده دهستان و سه شهر نظرآباد، هشتگرد و طالقان است.
ـ برخی مراكز دیدنی: غار كله‌سنگ، غار برج، غارهای هیو، چشمه آب معدنی عسلك و لمبران و سرب جوستان، آبشارهای روستای اوچان، جوستان، اورازان، كركبود، آسكان و عسلك، بقاع سید شرف‌الدین، جوستان، بادامستان، تكیه ناوه و كش رود، آثار تاریخی گورستان زردشتیان، پل چوبی، اسفاران حسینیه قدیمی جوستان، قلعه كیا، بقعه خشت و گل، پاسگاه طالقان، منزل آیت‌الله طالقانی، موشلان تپه، كاروانسرای امام، امامزاده جعفر هشتگرد و…، دریاچه اوان و…
۸) شمیران
این شهرستان در شمالی‌ترین بخش تهران قرار گرفته است و از دو بخش با سه دهستان رودبار قصران، لواسان كوچك و لواسان بزرگ و دو شهر لواسان و فشم تشكیل شده است.
ـ برخی مراكز دیدنی: دریاچه سد لتیان، آبشار دوقلو، آبشار اسون، آبشار پسنگ، آبشار سوتك، آبشار منظریه، پیست دربند سر، پیست شمشك، پیست توچال، امامزاده قاسم، بقعه سلطان، مقابر خواجه احمد، موسی، سید میرسلیم و مكان‌های تاریخی چون مسجد امام حسن عسگری، قلعه دختر ضحاك، قصر ضحاك، گورستان زردشتیان، تپه كله قندی، قبر تاج‌الدین و تپه حصارك و…
۹) شهریار
این شهرستان دارای دو بخش و یازده دهستان آن عبارتند از: اسماعیل‌آباد، امامزاده ابوطالب، منجیل‌آباد، اخترآباد، بی‌بی سكینه، جوقین، رزكان، فردوس، قائم‌آباد، ملارد و مویز. نواحی شهری آن شامل شهریار، شهر قدس، ملارد، شاهدشهر، صباشهر، صفادشت، فردوسیه و وحیدیه است.
شهرستان شهریار با توجه به تنوع و كثرت آثار تاریخی و فرهنگی در بین شهرستان‌های استان تهران از جایگاه مخصوص برخوردار است و آثار و تپه‌های فراوانی مربوط به هزاره‌های قبل را در خود جای داده است.
ـ برخی مراكز دیدنی: امامزاده بی‌بی‌سكینه، لوط پیامبر، تخت رستم، قلم غوزآباد، تپه جوقین، تپه مزلوت، تپه پاكلی و كاروانسرای سنگی.
۱۰) فیروزكوه
این شهرستان در شرق استان قرار گرفته و دارای دو بخش مركزی و ارجمند، پنج دهستان و تنها نقطه شهری آن، فیروزكوه است.
این شهرستان دارای دریاچه‌ها و مناظر طبیعی بسیار زیبایی است كه در راس همه آنها قله زیبای دماوند جای دارد.
ـ برخی مراكز دیدنی: دریاچه سد لار، آهنگ، دریاچه زیاد، چشمه قلعه دختر، امامزاده هاشم، غار رود افشان، غار بورنیك، پیست آب‌علی، حجاری‌های تنگ واشی و …
۱۱) اسلامشهر
دارای دو بخش مركزی و چهار دانگه و چهار دهستان است. اسلامشهر و چهار دانگه شهرهای این شهرستان هستند.
ـ برخی مراكز دیدنی: تپه چیچك‌لو، تپه مافین‌آباد، تپه سالور و…
۱۲) پاكدشت
این شهرستان دارای دو بخش به نام‌های مركزی و پیشوا و تنها نقاط شهری آن شهر پاكدشت و شریف‌آباد است.
ـ برخی مراكز دیدنی: امامزاده سبزپوش، یخچال قدیمی در پیرداغلان پاكدشت و …
۱۳) رباط كریم
این شهرستان دارای دو بخش مركزی و گلستان و پنج دهستان و نقاط شهری آن رباط كریم، نسیم شهر و گلستان است.
ـ برخی مراكز دیدنی: كاروانسرای فتح‌علی شاهی.
راضیه جویباری
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید