سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


رستوران، جاذبه‌ی گردشگری است که نیاز به حمایت دارد…


رستوران، جاذبه‌ی گردشگری است که نیاز به حمایت دارد…
امروزه بسیاری از گردشگران به خاطر تجربه صرف غذاهای مختلف و به خصوص غذاهای بومی و محلی اقدام به سفر می‌كنند. و اگر تنها به این علت نباشد سعی می‌كنند در سفرهای داخلی و خارجی خود حتماً از غذاهای محلی آن شهر با كشور استفاده كنند. غذا به جذابیت گردشگری تبدیل شده است و رستوران‌های هتل‌ها و رستوران‌های خارج از هتل به یكی از منابع جذب مسافر و كسب سود تبدیل شده است. حمایت از غذاهای سنتی و ترویج آن یكی از روش‌های توسعه گردشگری است. اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست، غذاهای سنتی این شهر (مثل بریانی و..) طالبان فراوانی دارد.
یكی از رستورانهای سنتی اصفهان كه بیشتر توریست‌های خارجی و گردشگران داخلی تمایل دارند به آنجا سری بزنند رستوران باستانی در داخل میدان نقش جهان است. گفتگوی كوتاه ما با حسین مكسبی مدیر این رستوران حاوی نكته‌ی جالبی است. به خصوص در آن بخش كه برای حمایت از چنین مكان‌های سنتی تاكنون بیش از ۱۵۰ میلیون تومان از این رستوران دریافت شده است. لطفاً مطالعه فرمایید.
بدون شك رستوران در صنعت توریسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شما یكی از رستورانهای زیبا و در بهترین مكان اصفهان را اداره می‌كنید.
● لطفاً در مورد فعالیت‌های انجام شده در این رستوران و همچنین برنامه‌های آینده توضیح فرمائید.
▪ رستوران باستانی با متراژ ۷۲۰ متر مربع به سبك طاق چشمه‌ای با چشم‌انداز زیبایی از مسجد امام قبل از سال ۱۳۰۰ فعالیت طبخ و توزیع غذاهای سنتی توسط مرحوم پدرم محمدتقی مكسبی ارایه می‌گردید در سال ۱۳۴۰ این محل از نظر جاذبه توریستی و ارایه خدمات به چندین زبان در كتابهای مختلف به خصوص لانی پلنت Lony Plant معرفی و با استقبال گردشگران از ملیتهای دور و نزدیك مواجه شد. برآن شدیم تا تقاضایی مبنی بر طرح توسعه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام تا ضمن اجرای آن پذیرای گردشگران به نحو احسن در این مكان باشیم.
● بحث توسعه را مطرح كردید و از نحوه‌ی بیان شما اینطور استنباط می‌شود كه مشكلاتی را هم پشت سر گذاشته‌اید … در این مورد بیشتر توضیح دهید.
▪ در سال ۱۳۷۸ با پرداخت مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰ ریال به شهرداری منطقه ۳ اصفهان جهت طرح توسعه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی و پس از ۴ سال دوندگی در تاریخ ۱۵/۲/۸۳ با ارایه نقشه تایید شده از طرف دفتر فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شهرداری معرفی لیكن مجدداً محاسبات مالی در این خصوص انجام شد و برای دومین بار مبلغی معادل ۱۰۵ میلیون تومان را طلب كردند كه پس از اعتراض به شورای شهر و شهردار اصفهان این مبلغ به صورت سه ساله تقسیط و فعلاً ما درصدد پرداخت بدهی خود به سازمان شهرداری می‌باشیم.
● اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۰۶ معرفی كرده‌اند و شما در این سال همچون سالهای گذشته پذیرای انبوه گردشگران داخلی و خارجی هستید در این رابطه چه مطالبی هست كه مایلید با مردم یا مسوولین مطرح كنید.
▪ راهكارهای زیادی جهت پیشبرد صنعت توریسم در اصفهان وجود دارد:
۱) شناسایی نارسایی موجود و رفع مشكلات در ارتباط با صنعت توریسم
۲) مشاركت توده مردم و از بین بردن چالش‌ها در خصوص ایجاد سرمایه‌گذاری در این امر
۳) ارتقاء سطح اطلاعات و فرهنگ اجتماعی اقشار توسط نشریه، پوستر، روزنامه، تلویزیون و رادیو، مدارس و دانشگاهها
۴) ایجاد دفاتر راهنمای توریست و ارایه یك نقشه اصفهان به زبانهای زنده دنیا. در اصفهان فقط یك دفتر توریستی در قسمت عالی‌قاپو وجود داشت كه همین خدمات را ارایه می‌داد ولی به علت نامعلومی تعطیل شد.
۵) كاهش قیمت بلیت ورودی ابنیه تاریخی برای گردشگران خارجی و برابری آن با بلیت ورودی گردشگران ایرانی گام موثری بود جای تقدیر و تشكر از مسوولین را دارد
۶) ایجاد سرویس‌های بهداشتی استاندارد شده در مكانهای پر رفت و آمد
۷) فعالیت پلیسی اتباع خارجی در محل‌های پر رفت و آمد
۸) ایجاد كمپ برای توریست‌هایی كه با دوچرخه، موتور و وسیله شخصی خود مسافرت می‌كنند حتی در بین راهها.
۹) آزاد بودن ورود به مساجد تاریخی كه نماز جماعت در آن برگزار می‌شود برای میهمانان عرب و توریستهای مسلمان كه نیاز به اقامه نماز دارند.
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید