جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ترکمنستان در آرزوی ارتشی قدرتمند


ترکمنستان در آرزوی ارتشی قدرتمند
تركمنستان كه در دسامبر سال ۱۹۹۵ازسوی سازمان ملل متحد به عنوان كشوری بیطرف شناخته شده، همه ساله و به مناسبت های مختلف اقدام به برگزاری رزمایش و رژه نیروهای مسلح می كند.
مقامات تركمنستان بارها بر این نكته تاكید كرده اند كه این كشور هر چند دارای استقلال واقعی است اما نیروهای نظامی اش باید همیشه آماده ایجاد ثبات و امنیت با حفظ استقلال و سیاست بیطرفی در جهان متلاطم كنونی باشند.
تركمنستان در رزمایش «سپر۲۰۰۷» از انواع هواپیماهای جنگی «سوخو۲۵» با یكهزار كیلومتر سرعت، «میگ۲۹» با سرعت ۲۳۰۰كیلومتر در ساعت و سامانه های موشكی زمین به هوا و هوا به زمین در یك حمله فرضی استفاده كرد.نیروهای مسلح تركمنستان همچنین از انواع تجهیزات نظامی هوایی و زمینی دیگر شامل بالگرد، تانك، توپ كاتیوشا و سلاح های سبك برای نابود كردن اهداف تعیین شده در این رزمایش استفاده كردند. بردی محمداف در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بر اقتدار نیروهای مسلح تركمنستان تاكید كرده بود.
به گفته رییس جمهوری تركمنستان، ارتش نیرومند ملی باید با ملت متحد بوده و توان دفاعی و قدرت نیروهای مسلح این كشور به عنوان كشوری «صلح جو» در راستای اهداف مسالمت آمیز منطقه باشد.بردی محمداف برای استدلال توان بالای قدرت نیروهای مسلح تركمنستان تاكید نمود كه «صفرمراد نیازاف» رییس جمهور اسبق این كشور این نیروها را به پیشرفته ترین تجهیزات نظامی مجهز كرده است.
رییس جمهوری جدید تركمنستان اخیرا، برای ارتقای سطح آمادگی دفاعی این كشور اقدام به تاسیس كرسی آمادگی دفاعی در مدارس و مراكز آموزش عالی تركمنستان كرده است.هفته نامه «عسكر» وابسته به وزارت دفاع تركمنستان در جدیدترین شماره نوشت: هدف از تاسیس كرسی آمادگی دفاعی، تربیت افسران و نیروهای نظامی احتیاط و ذخیره در كشور است.به نوشته این هفته نامه، دانشجویانی كه این دوره را طی كنند از خدمت نظام معاف هستند و می توانند در مراكز نظامی پذیرفته شوند.
هرچند كرسی آمادگی دفاعی در زمان اتحاد جماهیرشوروی سابق وجود داشت ولی این سیستم از زمان استقلال تركمنستان در سیستم آموزشی این كشور حذف شده بود. در زمینه توان نظامی تركمنستان، رسانه های این كشور تاكنون كمتر آمار و ارقامی را منتشر كرده اند ولی براساس اخبار منتشره از سوی برخی سامانه های اطلاع رسانی كشورهای مشترك المنافع، نیروهای مسلح تركمنستان هم اكنون دارای ۵۷۰تانك، سه هزار و ۳۵۴زره پوش، ۲۱۸فروند هواپیمای نظامی و ۱۰فروند بالگرد است.
به گزارش این سامانه ها، بودجه نظامی تركمنستان در سال جاری میلادی بیش از ۱۱۶میلیون دلار (هفت درصد تولید ناخالص داخلی) اعلام شده كه این كشور از نظر حجم هزینه های تخصیص یافته در این زمینه جایگاه سوم را در میان كشور های آسیای مركزی دارد. این سامانه های اطلاع رسانی گزارش دادند كه بودجه دفاعی تركمنستان در سال جاری میلادی ۳۷درصد در مقایسه با سال ۲۰۰۶میلادی افزایش داشته است.به نظر می رسد كه این مبلغ تنها برای حقوق نیروهای مسلح است و اعتبار مالی برای مجهز كردن ارتش تركمنستان به احتمال زیاد خیلی بیشتر از این رقم خواهد بود كه از محل های دیگر بودجه تامین می شود.
تركمنستان در قبال صدور گاز به اوكراین، اقدام به خرید فناوری نظامی وتعمیروبازسازی كارخانه های نظامی خود می كند. نیازاف رییس جمهوری سابق تركمنستان قبل از فوت در نشستی با فرماندهان نظامی ضمن تاكید بر تجهیز ارتش این كشور به فناوری های نوین نظامی، خبر از خرید رادارهای پیشرفته پوشش هوایی موسوم به «كالچوگا» را از اوكراین داده بود. سامانه های اطلاع رسانی كشورهای مشترك المنافع بودجه و هزینه های امنیتی و پلیس تركمنستان را كاملا محرمانه عنوان می كنند اما تحلیل ها نشان می دهد كه این هزینه ها خیلی بیشتر از بودجه نیروهای مسلح این كشور است. گفته می شود، تركمنستان باحدود شش میلیون نفر جمعیت دارای ۵۰هزار نیروی مسلح و حدود ۱۰۰هزار پلیس است كه از همین طریق می توان حدس زد كه بودجه دفاع و امنیت این كشور ۵۰۰الی ۶۰۰میلیون دلار باشد.
● تركمنستان و استفاده از تجهیزات نظامی روسیه
«آقاگلدی محمدگلدی اف» وزیر دفاع تركمنستان در شانزدهمین اجلاس مجلس مصلحت خلق تركمنستان در گزارشی از توانمندی نیروهای مسلح این كشور گفته بود: پس از فروپاشی شوروی سابق، تمامی تجهیزات نظامی حتی لوازم یدكی هواپیماهای جنگی توسط نظامیان شوروی سابق از تركمنستان خارج شد.
وی افزود: وضعیت در آن دوران به گونه ای بود كه برخی افسران نظامی حتی از ناممكن بودن شكل گیری ارتش ملی تركمنستان سخن می گفتند.با این حال، مقامات تركمنستان می گویند كه این كشور در سال های اخیر اقدام به خرید تجهیزات نظامی از كشورهای مختلف كرده است. خرید ۷۲۰دستگاه خودرو سبك و سنگین نظامی، ۲۰۵دستگاه تانك، ۱۰فروند هلی كوپتر و۱۵فروند هواپیمای میگ ۲۹از جمله این تجهیزات در سال ۱۳۸۴ بوده كه بطور قطع این میزان خرید در دو سال اخیر افزایش محسوسی داشته است.
نیروهای مسلح تركمنستان در رزمایش روز جمعه گذشته با به نمایش گذاشتن قدرت نظامی خود، موشك های جدیدی را آزمایش كرد كه این موشك ها قادر به سرنگونی اهداف هوایی بودند.در این رزمایش از موشك های«اف۱۲۵» با طول شش متر،استفاده از سامانه ضدموشكی «اوراگان»، «اوسا» با ۱۸تن وزن و سرعت ۵۰۰متر در ثانیه و همچنین تانك های «تی۷۲» استفاده شد.
استفاده از هواپیماهای «میگ۲۹» با سرعت دو هزار و ۳۰۰ كیلومتر در ساعت، بالگردهای «می۲۴» و «می۸» ازدیگر تجهیزات نظامی استفاده شده تركمنستان در این رزمایش بود. كارشناسان نظامی معتقدند: استفاده از این تجهیزات نشانگر آن است كه نیروهای مسلح تركمنستان در سال های اخیر به تجهیزات پیشرفته مجهز شده اند.بخش عمده تجهیزات استفاده شده در رزمایش «سپر۲۰۰۷»،ساخت روسیه و دیگر كشورهای مشترك المنافع بود كه به نظر می رسد تركمنستان در زمینه تامین تجهیزات نظامی همچنان رویكرد به روسیه دارد. البته در گذشته تعداد زیادی از افسران نظامی و امنیتی تركمنستان، آموزش های نظامی خود را زیر نظر كارشناسان آمریكایی فرا گرفته اند.
براساس آمارهای اعلام شده، آمریكا تاكنون حدود ۴۸۰افسر نظامی تركمن را آموزش و برای تجهیز ونوسازی پاسگاه های نظامی، امنیتی و مرزبانی تركمنستان نیز بیش از ۱۷میلیون دلار در اختیار این كشور قرار داده است.
بااین وجود، به نظر می رسد تركمنستان به دلیل وجود تجهیزات نظامی و همچنین استفاده از سیستم نظامی روسیه بیشترین تمایل به همكاری با این كشور را دارد، بطوریكه در سفر اخیر بردی محمداف رییس جمهوری تركمنستان به روسیه «آقاگلدی محمدگلدی اف» وزیر دفاع این كشور نیز همراه وی بود.هرچند رسانه های گروهی روسیه و تركمنستان در زمینه موضوعات نظامی هیچ مطلبی را منتشر نكردند، ولی به نظر می رسد در این سفر مقامات وزارت دفاع تركمنستان در زمینه خرید تجهیزات نظامی یا ایجاد دوره های آموزشی با روس ها به توافق رسیده باشند.
تركمنستان كه یك كشور بی طرف از سوی سازمان ملل متحد شناخته شده همواره تلاش كرده كه این سیاست را در عمل اثبات كند و در این راستا زمانیكه رسانه های روسیه در شهریور ۱۳۸۴خبر از انتقال پایگاه نظامی آمریكا از «خان آباد» ازبكستان به فرودگاه «مرو» در تركمنستان را مطرح كردند این خبر بشدت با واكنش مقامات تركمن مواجه شد.
این ادعا كه از سوی رسانه های گروهی روسیه شدیدا پوشش خبری داده شد بیش از همه موجب خشم مقام های تركمنستان گردید به نحوی كه«صفر مراد نیازاف» رییس جمهوری سابق این كشور خود وارد معركه شد و با مقام های بلندپایه روسیه در این زمینه تماس تلفنی برقرار كرد. عشق آباد همچنین «آندره كورتكو» سرپرست سفارت روسیه را در همین رابطه به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض خود را به وی اعلام كرد.
وزارت امور خارجه تركمنستان نیز در بیانیه ای تند از رسانه های گروهی روسیه انتقاد كردند و ادعای آنها را در این باره توخالی و دور از واقعیت اعلام نمودند. مقامات تركمنستان همواره معتقدند كه این كشور بر اساس اصل بی طرفی خود عضو هیچ پیمان نظامی نیست و یا پایگاه نظامی در اختیار كشور ثالث قرار نمی دهند.با این وجود، برخی رسانه های غربی اخیرا اعلام كردند كه در ملاقات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه با «قربان قلی بردی محمداف» رییس جمهوری تركمنستان بر آموزش دوره های نظامی با استفاده از كارشناسان روس تاكید شده است.
این منابع خبری معتقدند كه تجهیزات نظامی در بخش های سرحدآباد و مرو از زمان شوروی سابق بجا مانده و تاكنون چندین بار از سوی متخصصان روسیه مورد بازبینی قرار گرفته اند.به اعتقاد برخی تحلیلگران این رسانه ها، استفاده از كارشناسان نظامی روسیه برای دوره های آموزشی یا تاسیس دانشكده نظامی در حقیقت رویكرد جدید تركمن ها به سوی روس ها محسوب خواهد شد. آنها معتقدند كه به هرحال نیاز به داشتن تجهیزات پیشرفته و ایجاد دوره های آموزشی نظامی جدید برای نظامیان تركمن به دلیل وضعیت فعلی یك امر ضروری محسوب می شود.
به عقیده آنها، در صورت صحت برقراری دوره های جدید آموزش نظامی از سوی روسیه در تركمنستان در حقیقت ایجاد نوعی پایگاه در برابر اقدامات اخیر «ناتو» در لهستان است. البته در مطلب این تحلیلگران غربی باید تامل بیشتری كرد چرا كه «صفرمراد نیازاف» رییس جمهوری سابق تركمنستان در طول مدت حكومت خود اجازه ایجاد هیچ گونه پایگاه نظامی یا مواردی كه منجر به نفوذ نظامی در این كشور شود را به هیچ كشوری نداد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید