جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

voip چیست؟


voip چیست؟
روشهای برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تكنولوژیی به نام VoIP استفاده می شود. اگر تاكنون چیزی راجع VoIP نشنیده اید، خواندن این مقاله نظر شما را درباره این که ارتباطات تلفنی راه دور چگونه انجام می شود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر میدهد. VoIP یك روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است كه از طریق اینترنت منتقل می شوند.
ممكن است از خود بپرسید كه این امر چگونه می تواند مفید واقع شود. خوب، كافی است چند ثانیه راجع به آن فكر كنید. اگر تبدیل سیگنالهای آنالوگ به داده های دیجیتال ممكن باشد، VoIP میتواند یك ارتباط اینترنت استاندارد را به یك روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل كند. فقط كافی است هزینه ISP را بپردازید. این امر شما را قادر می كند كه شركت های تلفنی را به طور كامل كنار بگذارید.
VoIP قابلیت این را دارد كه روش كار سیستم های تلفنی را كاملاً متحول كند. شركت های زیادی هستند كه سرویس VoIP ارئه می دهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند.
در حال حاضر شركت های مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امكانات بی پایان این تكنولوژی جدید، در حال تأسیس مراكز VoIP در سراسر دنیا هستند و فروش سیستمهای تلفن VoIP روز به روز در حال گسترش است.
● نحوه برقراری ارتباط
با سیستم های VoIP به یكی از سه روش زیر می توان ارتباط تلفنی برقرار كرد:
۱) ATA(gateway)
ساده ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor)ها كه gateway هم نامیده می شوند، می باشد. این ابزارها این امكان را به شما می دهند كه از تلفن های آنالوگ استاندارد فعلی تان استفاده كنید(اگر هنوز از تلفن های آنالوگ استفاده می كنید). به آسانی می توانید handset استانداردتان را به ATA متصل كنید، سپس ATA را به كامپیوتر یا ارتباط اینترنت تان وصل كنید. با این كار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می كند. همراه برخی ATAها یك نرم افزار هست كه روی كامپیوتر load می شود و شما را قادر می سازد كه آن را برای VoIP با دقت پیكربندی كنید.
۲) IP Phones
این handsetها كاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یك كانكتور RJ ۴۵ Ethernet به جای كانكتورهای استاندارد RJ ۱۱ هستند. این تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می شوند و یك ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می كنند.
۳) كامپیوتر به كامپیوتر
این روش آسان ترین روش استفاده از تكنولوژی VoIP است. شركت های زیادی هستند كه نرم افزارهای مقرون به صرفه ای ارائه می دهند كه می توانید برای این نوع VoIP از آن ها استفاده كنید. معمولاً تنها مبلغی كه باید پرداخت كنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آن چه كه نیاز دارید یك میكروفون،بلندگو، یك كارت صدای مناسب و یك ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
شركت های تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یك circuit switch به درون یك IP gateway مسیردهی می كنند. این داده ها در طرف دیگر توسط یك gateway دریافت شده و سپس با یك circuit switch محلی دیگر مسیردهی می شود. هر روزه شركت های بیش تری سیستم های تلفنی VoIP را نصب می كنند و تكنولوژی VoIP در حال رشد است.
● مزایای VoIP
از آن جایی كه با استفاده از VoIP شما از هر جایی كه به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید ارتباط برقرار كنید، كاربران می توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی كه تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یك softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده می كنند. یك softphone یك نرم افزار ویژه است كه سرویس VoIP را به كامپیوتر یا laptop شما load می كند. این برنامه ها این امكان را به شما می دهد كه از طریق laptopتان از هرجای دنیا كه به یك ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار كنید.
اغلب شركت های تلفنی سنتی هزینه سرویس های اضافی را در صورت حساب شما می گنجانند. در حالی كه اگر از سرویس دهنده های VoIP استفاده كنید، این سرویس ها استاندارد به حساب می آید. سرویس هایی مثل:
▪ Caller ID
▪ Call Waiting
▪ Call Transfer
▪ Repeat Dialing
▪ Return Call
▪ Three-way Dialing
بعضی از سرویس دهندگان VoIP مزایای بیش تری در مورد فیلتر كردن تماس های تلفنی ارائه می دهند. این قابلیت های اضافی به شما این امكان را می دهد كه در مورد چگونگی انتقال تماس های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیم گیری نمائید. این قابلیت ها به شما امكان انجام كارهای زیر را می دهد:
۱) انتقال تماس تلفنی به یك شماره تلفن خاص (Forwarding)
۲) ارسال مستقیم تماس به Voicemail
۳) ارسال پیغام اشغال بودن مشترك به تماس گیرنده
۴) امكان سرویس در دسترس نبودن مشترك
بسیاری از سرویس های VoIP امكان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الكترونیكی كه به كامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می دهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیت های آن ها و هزینه خدمات سوال كنید.
برای مدیران شبكه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است كه به جای دو شبكه تنها با یك شبكه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت می گیرد. این بدین دلیل است كه اكثر سیستم های تلفن مورد استفاده در شبكه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبكه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویس دهنده تان تماس بگیرید. تمام این ها به معنای هزینه كم تر برای سازمان شما می باشد.
یكی دیگر از منافعی كه برای شركت های دارای VoIP می تواند وجود داشته باشد این است كه شعب سازمان ها می توانند در سرتاسر دنیا پراكنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آن ها نیست.
● انتخاب یك سیستم تلفن VoIP
اگر شما تصمیم به پیاده سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص كنید كه كدام یك از تجهیزات تلفنی فعلی تان را می توانید حفظ كنید. بدین ترتیب می توانید به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی كنید. بسیاری از سیستم های تلفن دیجیتال با افزودن كم ترین سخت افزار و به روزرسانی نرم افزار دارای قابلیت آدرس دهی می شوند.
علاوه بر این شما باید مطمئن باشید كه تمامی دستگاه های مورد استفاده شما مانند فكس، پردازشگر كارت اعتباری، سیستم های امنیتی و ... می توانند به صورت یكپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.
در آخر توصیه می شود كه هیچ گاه سعی نكنید با خریدن تلفن های VoIP دست دوم در هزینه ها صرفه جویی كنید. به خاطر داشته باشید كه VoIP یك تكنولوژی جدید بوده و حتی ممكن است تجهیزات مربوط به یك سال قبل هم از رده خارج شده باشند. هم چنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمی كند، و حتی ممكن است در صورت استفاده از تلفن های دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیش تری بپردازید.
منبع : همگان


همچنین مشاهده کنید