شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

امنیت مرورگرهای اینترنت


امنیت مرورگرهای اینترنت
مرورگرهای اینترنت نرم افزارهایی هستند که قابلیت اتصال و جستجوی اینترنت را به کاربران می دهند .
یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین این مرورگرها که به همراه سیستم عامل های ویندوز ارائه شده Microsoft Internet Explorer نام دارد .
از انواع معروف دیگر ، می توان به این موارد اشاره کرد : Mozilla Firefox , Netscape Explorer , Opera .
بحث قدیمی که همواره در مورد مرورگرهای اینترنت وجود داشته ، سرعت و امنیت است .
حتما تا به حال شنیده اید که گفته می شود : اینترنت اکسپلورر نا امن است ، فایرفاکس امنیت بالایی دارد ، اپرا سرعت زیادی دارد و ....
آیا اینترنت اکسپلورر امنیت پایینی دارد ؟ پاسخ این موضوع کمی پیچیده تر از آن است که فکر می کنید .
اینترنت اکسپلورر به عنوان یکی از قدیمی ترین و مورد استفاده ترین مرورگرها همواره اصلی ترین هدف هکرها نیز بوده است .
هکر ها با آزمایش و یافتن حفره های امنیتی (Security Wholes) آن ، سعی کرده اند کاربران این نرم افزار را به خطر بیندازند . کدها و نرم افزارهای مخرب فراوانی نوشته شده اند که اینترنت اکسپلورر را هدف قرار می دهند . بیشتر جاسوس افزارها و تبلیغ افزارها طوری طراحی شده اند که به اینترنت اکسپلورر متصل می شوند . به همین دلیل است که می گویند امنیت اینترنت اکسپلورر پایین است و استفاده از آن عاقلانه نیست .
اما آیا واقعا اینترنت اکسپلورر امنیت پایینی دارد ؟ خیر ! همزمان با هکرها که رخنه های امنیتی را کشف می کنند ، برنامه نویسان مایکروسافت وصله های (Patch) نرم افزاری تهیه می کنند که این حفره ها را می پوشاند و امکان استفاده مخرب از آنها را ناممکن می سازد . ولی این پچ ها باید توسط کاربران دریافت و نصب شوند . در غیر این صورت اینترنت اکسپلورر خطرناک ترین مرورگر اینترنت خواهد بود .
مجموعه پچ های امنیتی مایکروسافت پس از دوره های مشخصی با عنوان سرویس پک (Service Pack) در اختیار کاربران قرار می گیرد . به عنوان مثال سرویس پک ۲ (Service Pack ۲) ویندوز اکس پی(XP) بسیاری از مشکلات امنیتی سرویس پک ۱ را برطرف می نماید . این ایرادات امنیتی شامل ویندوز ، اینترنت اکسپلورر و سایر نرم افزارهای داخلی ویندوز می باشد .
اما چرا همه کاربران پچ های امنیتی را دریافت نمی کنند ؟ به غیر از اینکه بیشتر کاربران با این امر ناآشنا هستند مساله دیگر در مورد کاربران ایرانی سرعت پایین اتصال به اینترنت است که باعث می شود از این کار اجتناب کنند .
گذشته از اینکه توصیه من به کلیه کاربران دریافت این پچ ها است و روش آن را در بخش روشهای حفظ امنیت توضیح خواهم داد ، در صورتی که به هر دلیلی کاربران نمی توانند یا نمی خواهند این پچها را دریافت کنند ، توصیه میکنم از مرورگرهای دیگر به جز اینترنت اکسپلورر استفاده کنند . کم حجم ترین و امن ترین مرورگری که می توانید از آن استفاده کنید Mozilla Firefox است که لینک دانلودش در صفحه اصلی سایت موجود است .
مرورگر Opera نیز با شهرت به سرعت زیاد و حجم کم ، انتخاب مناسبی خواهد بود. بارها مشاهده کرده ام که بعضی از کاربران در مورد امنیت فایرفاکس اطلاعات درستی ندارند و فکر می کنند که امن ترین مرورگر اینترنت است. باید توجه کنید که با گسترش استفاده از فایرفاکس ، این مرورگر نیز به تدریج تبدیل به هدف هکرها خواهد شد و نرم افزارهای مخربی که آن را مورد تهاجم قرار می دهند به مرور افزایش خواهند یافت . دلیل بالا بودن امنیت فایرفاکس بسیار ساده است . هنوز نرم افزارهای مخرب زیادی آن را هدف قرار نداده اند !
به تازگی کمپانی Symantec سازنده نرم افزارهای نورتون ، اعلام کرد حفره امنیتی خطرناکی در فایرفاکس وجود دارد . البته نسخه ای که شما دانلود خواهید کرد این حفره را برطرف کرده . ولی با گذشت زمان شاهد خواهیم بود که حفره های امنیتی بیشتری در فایرفاکس و هر مرورگر دیگر اینترنت کشف شود .
در مجموع دارندگان ویندوز اکس پی سرویس پک ۲ (Win XP SP۲) چنانچه کلیه پچ های امنیتی را دریافت کرده باشند ، امن ترین مرورگر اینترنت یعنی Internet Explorer ۶ SP۲ را در اختیار دارند . برای حفظ این امنیت استفاده از نرم افزارهای ضد ویروس و ضد جاسوس افزار ضروری است .
با توجه به این امر که اینترنت اکسپلورر هنوز سازگارترین مرورگر اینترنت با کلیه سایتها و کلیه زبان ها است به طور شخصی استفاده از آن را به سایر مرورگرها ترجیح می دهم . هرچند که بر روی کامپیوتر شخصی خودم ، مجموعه ای از مرورگرهای متفاوت در اختیار دارم .
به غیر از ۴ مرورگری که در بالا نام برده شد ، سعی کنید از مرورگرهای متفرقه و گمنام پرهیز کنید . این گونه مرورگرها می توانند به امنیت سیستم آسیب جدی وارد کنند .
سعی کنید از اینترنت اکسپلورر به همراه پچ های امنیتی استفاده کنید و در غیر این صورت از فایرفاکس . می توانید استفاده از نت اسکیپ و اپرا (معروف به سریع ترین بروزر ) را نیز امتحان کنید .
اکیدا" توصیه می شود از اینترنت اکسپلورر ارتقا نیافته و یا ورژن های پایین اینترنت اکسپلورر استفاده نکنید . اگر از ویندوزهای قدیمی نظیر ویندوز ۹۸ بهره می برید اینترنت اکسپلورر جدید و یا سایر مرورگرها را بر روی آن نصب نمایید.
به هر حال داشتن کلیه این مرورگرها به صورت همزمان بر روی سیستم امکان پذیر است . پس می توانید آنها را نصب و آزمایش کنید و از بهترین مرورگری که با سلیقه و نیازهای شما سازگار است بهره ببرید .
مرورگر اپرا (Opera) رابط گرافیکی زیبایی دارد و سرعت آن به ویژه در مرور کردن سایتهایی که تصاویر زیادی دارند ، بالاتر است .
مرورگر فایرفاکس (Firefox) در ابتدا ظاهر چندان زیبایی ندارد ولی تعداد بیشماری تم (Theme) برای آن قابل دریافت و نصب است که ظاهر زیبایی به آن می بخشد . می توانید تم ها را از سایت سازنده ، از این آدرس دریافت نمایید : https://addons.mozilla.org/themes
در هنگام دریافت تم ها به ورژن ذکر شده در آنها توجه نمایید که باید با ورژن مرورگر فایرفاکس شما همخوانی داشته باشد .
مرورگر نت اسکیپ (Netscape) در واقع از موتور داخلی مرورگرهای فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر بهره می برد و ظاهر گرافیکی مدرنی دارد .
منبع : pypc


همچنین مشاهده کنید