جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سنجش خود کار تروپونین


سنجش خود کار تروپونین
متخصصان Bayer تجهیزات بیماری‌های قلبی-عروقی خود را برای سنجش حساس‌تر و دقیق‌تر و پونین در سسیتم‌ ایمنی CP تجهیز كردند.
كارشناسان Bayer به تازگی به روش جدید Tnl-Ultra جهت سنجش میازن تروپونین در سیستم ایمنی CP دست یافته‌اند. این روش جدید مزایای بسیار زیادی از جمله حساسیت بالا برای تست تروپونین را به همراه دارد. تست CP Tnl-Ultra به تست قبلی یعنی ADRIA اضافه شده است و در نتیجه تست جدید ADrIA IMS Tnl-Ultra هم اكنون تبدیل به تستی دقیق و در عین حال ساده تبدیل شده است. تست Tnl-Ultra در تشخیص سكته قلبی و احتمال ایجاد سندروم كرونری به پزشكان كمك می‌كند. این سنجش نخستین روش سنجش اتوماتیك تروپونین است كه در كالج‌های كاردیولوژی اروپا و آمریكا مورد استفاده قرار گرفته است.
تطابق این تست با ESC/ACC یكی از كلیدهای اساسی و مستندی است كه حساسیت تست تروپونین را تأیید می‌كند.
استفاده از سیستم‌های تركیبی كه دارای حالت‌های مختلفی برای تست‌های قلبی-عروقی هستند، نتایج هماهنگی را به دست می‌دهند كه بسیار مهم است زیرا وقتی بیمار از هر نظر با این سیستم تطبیق پیدا می‌كند نیاز به تكرار آزمایشات به حداقل می‌رسد. تست CP Tnl-Ultra و ADVIA IMS Tnl-Ultra بسیار برهم منطبق هستند. دكتر charaf Ahnadi پزشك و متخصص در جهت تست CP-TnlUltra در مركز بیوتكنولوژی شربروك كانادا اظهار داشت: این روش تست جدید هم برای آزمایشگاه‌ها و هم برای بیمران بسیار مفید و كارآمد بوده و زندگی هر دو را راحت‌تر كرده است.
سیستم ایمنی ADVIA CP با شبكه Bayer همكاری می‌كند و از روش‌های مدیریت اطلاعات استفاده می‌كند. در نتیجه آزمایشگاه‌های كوچك می‌توانند بدون استفاده از نمونه و با استفاده از این سرویس‌های كامل انجام تست، نتایج كامل و جامعی را در اختیار پزشك و بیمار قرار دهند.
كمپانی Bayer یكی از كمپانی‌های مبدع و نوآور در زمینه مراقبت‌های درمانی و محصولات دارویی است كه در لوركوزن آلمان مستقر است. این كمپانی فعالیت‌های مختلفی نیز در زمینه بیماری‌های حیوانات و مراقبت‌های مربوط به بیماری دیابت و فعالیت‌های تشخیصی و دارویی در زمینه برخی از بیماری‌ها دارد. بخش داروسازی آن در ژانویه ۲۰۰۶ افتتاح شد و شامل محصولات رایج و معمول بیولوژیك و بخش ساخت دارو است. بخش داروسازی در حال حاضر شامل سه قسمت هماتولوژی-كاردیولوژی و اونكولوژی (تومورشناسی) و مراقبت‌های اولیه است.
كمپانی Bayer كمك‌های بسیار زیادی در جهت كشف و ساخت محصولات دارویی برای بهبود زندگی انسان‌ها و حیوانات انجام داده است كه این محصولات به سرعت در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
كارشناسان BD، تیوپ‌های جدید خون را به بازار عرضه كرده است. این ابزار جدید برای بهبود دقت نتایج مربوط به آزمایشات بیماران مبتلا به HIV طراحی شده است و هزینه‌های مربوط به پروسه انجام آزمایش را كاهش داده است. به خصوص در جاهایی مثل آفریقا كه نمونه‌های خون در معرض دمای بالاتر از ۲۵-۲۰ درجه سلسیوس قرار دارند.
این مجموعه تیوپ‌ها معمولاً برای تست‌های CD۴ استفاده می‌شود كه حدود دو تا سه روز در دمای ۲۵-۲۰ نگهداری می‌شوند. آزمایشگاه‌های انجام دهنده این تست‌ها معمولاً مجبور هستند تبا توجه به كمبود تجهیزات انتقال و نگهداری خون و تأخیرهای ناشی از این مشكلات، آزمایشات را دوباره تكرار كنند.
تیوپ‌های BD این امكان را فراهم می‌كند كه نمونه‌ها تا سه روز در دمای ۳۷ درجه سلسیوس و بالای هفت روز در دمای ۳۰درجه سانتی‌گراد قابل نگهداری باشند.
دكتر تامسون رئیس بخش HIV/AIDS كمپانی BD اظهار داشت: با بهبود وضعیت تست‌های HIV و هزینه‌های آزمایشات مربوط به آن یك گام به هدف اصلی‌مان كه همانا كمك به درمان و مراقبت‌ از بیماران HIV/AIDS است، نزدیك‌تر شدیم.
معمولاً پزشكان نتایج تست‌های CD۴ را كنترل می‌كنند تا در مورد نحوه درمان بیمران مبتلا به HIV تصمیم‌گیری كنند، خصوصاً زمانی كه بیماری به جایی رسیده باشد كه روش درمانی (Arr) ترجیح داده شود.
دكتر دیوید بیشایا پروفسور دپارتمان سرویس‌های سلمتی مدرسه پزشكی عمومی جان هاپ‌كینز در مورد نتایج به دست آمده در طی این تحقیقات اظهار شگفتی كرد و عنوان كرد كه در اثر این پژوهش‌ها و استفاده از این تست‌ها بسیاری از آزمایشات و روش‌های درمان كه در گذشته استفاده می‌شدند و نتیجه‌ای جز اتلاف وقت و هزینه پزشك و بیمار را به دنبال نداشته‌اند، كنار گذاشته شده‌‌اند.
ایشان افزودند ما امیدواریم به زودی بتوانیم از این فنآوری دركشورهای پیشرفته نیز استفاده كنیم، اگرچه پایین آوردن هزینه به تنهایی ملاك خوبی جهت استفاده از این روش نیست، اما تحقیقات نشان داده است در بیمارانی كه احتیاج به برخی از روش‌های بیهوده درمانی ندارند، این روش یكی از بهترین و كم هزینه‌ترین روش‌ها است.
حتی طی تخمین‌های زده شده به این نتیجه رسیده‌اند كه زمانی كه از روش‌های پرهزینه استفاده می‌شود، تست‌های CD۴ و VL می‌توانند از انجام بسیاری از قسمت‌های روش درمان كه اهمیت چندانی ندارند، جلوگیری كنند.
كمپانی BD همچنین به دنبال روش‌های جدید و مقرون به صرفه‌ای جهت تشخیص بیماری توبركلوس (سل) (TB) است. بیماری سل یكی از علل شایع مرگ و میر بیماران از جمله بیمارانی كه مبتلا به HIV نیز هستند، است. طبق آمار گرفته شده حدود ۱۴ میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به بیماری سل و HIV هستند كه از این تعداد حدود ۱۰ میلوین نفر ساكن افریقا هستند.
كمپانی BD یكی از فعالان مطرح در زمینه پزشكی است كه تجهیزات و داروهای پزشكی را طراحی و عرضه می‌كند. این كمپانی بیشتر بر روش دارودرمانی تمركز دارد و سعی در بالا بردن كیفیت داروها و سرعت بخشیدن به روش‌های تشخیصی انواع مختلف بیماری‌ها دارد. این كمپانی در سال ۱۸۹۷ در نیوجرسی افتتاح شد و بیش از ۲۵۰۰۰ نفر در ۵۰ كشور جهان برای این كمپانی كار می‌كنند.
Baxter در آگوست ۲۰۰۶ اعلام كرد روش ADVATE كه برای كنترل و جلوگیری از خون‌ریزی در بیماران هموفیلی (هموفیلی كلاسیك:‌ نوعی هموفیلی با توارث وابسته به ایكس مغلوب كه مردان را مبتلا می‌كند و ناشی از كمبود فاكتور انعقادی VIII است) استفاده می شده است، را ارتقا داده‌اند.
تمام روش‌های درمانی موجود در زمینه فاكتور VIII از تركیبات مختلف خون انسان و حیوان برای ساخت دارو استفاده می‌كنند. ADVATE اولین و تنها روش درمانی فاكتور VIII است كه از تركیبات خون انسان و حیوان هیچ‌گونه استفاده‌ای نمی‌كند.
از آنجا كه تكنیك‌های موجود نمی‌توانند نیازهای آینده به پاتوژن را تضمین كنند یكی از روش‌های محدود كردن ریسك نیاز به پاتوژن در بیماران هموفیلی این است كه تركیبات اضافه شده خون انسان و حیوان را كه شامل فاكتور VIII در بیماران هموفیلی A است.
دكتر Victor Blanchette رئیس بخش هماتولوژی/تومورشناسی در بیمارستان كودكان تورنتو اظهار داشت: این روش برای درمان بیماران هموفیلی بسیار مؤثر است. ADVATE بیماران و خانواده‌های آنها را با آرامش بیشتری مورد درمان قرار می‌دهد.
در بدن بیماران دچار هموفیلی A كه معمولاً جنس مذكر هستند، به میزان كافی فاكتور VIII كه عامل اصلی انعقاد خون است، تولید نمی‌شود. در شرایط كمبود فاكتور VIII،‌ بیماران دچار خون‌ریزی‌های داخلی دردناكی می‌شوند و خون آنها به كندی منعقد می‌شود و در صورتی كه این بیماران تحت درمان قرار نگیرند، به سرعت شانس زندگی را از دست خواهند داد.
تركیبی كه بتواند به عنوان جایگزین در درمان بیماران هموفیلی مورد استفاده قرار گیرد، باید توسط پزشك و خود بیمار مورد بررسی قرار بگیرد تا با بیمار مورد نظر تطبیق داشته باشد و نیازهای او را برآورده كند.
حدود ۱۰۰۰۰ نفر از مردم جهان و چیزی حدود ۳۰۰۰ نفر از مردم كانادا مبتلا به هموفیلی A هستند. بیماران مبتلا به هموفیلی A باید سه بار در ماه از نظر میانگین فاكتورهای انعقاد خون مورد آزمایش قرار گیرند و كمبود این فاكتورها جبران شود. ADVATE سطح فاكتورهای VIII خون را بالا می‌برد، بنابراین انعقاد خون در این بیماران بهتر انجام می‌شود.
روش ADVATE در حال حاضر در ایالات متحده آمریكا، استرالیا و ۱۴ كشور اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به صورت كلینیكال روی طیف‌های مختلف گروه سنی مورد آزمایش قرار گرفته است.
Baxter یكی از بزرگ‌ترین بخش‌های ذخیره VBS و HQ در كانادا است كه دو فاكتورهای اصلی سیستم‌های انتقال خون در كانادا است و به نظر می‌رسد توزیع CBS و HQ در این ماه امكان‌پذیر باشد.
● درمان سرطان سینه
تحقیقات جدید در شیمی درمانی به طور مستقیم روی سرطان سینه و مجاری شیردهی در بیمارانی كه سرطان در آنها پیشرفته نیست متمركز شده است. بیشتر سرطان‌های سینه از مجرای شیردهی آغاز می‌شود. همین مسأله به محققان در مركز پژوهشی John Hopkins ایده‌ای جدید داد تا از كاتترهای مویی نازك برای تزریق داروهای شیمی درمانی به طور مستقیم از نوك سینه یعنی درست نقطه‌ای كه سرطان از آنجا آغاز شده است، استفاده كنند.
دكتر Sukumar اظهار داشت: طبق تحقیقات انجام شده برروی نمونه‌های حیوانی، دریافتیم كه تزریق داروهای شیمی درمانی به مجاری شیردهی باعث می‌شود كه دارو فقط در داخل سینه پخش شود و از آسیب دیدن بافت‌های اطراف جلوگیری می‌شود. این آزمایشات بیشتر روی موش‌هایی كه سرطان سینه داشتند، انجام شد كه به طور كلی از نظر شرایط درمانی و مقاومت به درمان بسیار به انسان شبیه هستند.
سپس محققان به تعدادی از موش‌ها با تومورهای قابل لمسی كه به كندی در حال رشد بودند دوز پایینی از دكسوروبیسین (آنتی‌بیوتیكی ضد سرطان كه به DNA متصل شده، ساخت اسیدنوكلئیك را مهار می‌كند) تزریق كردند كه به طور مستقیم وارد مجاری پستان‌ها شدند. در پایان دوره مورد نظر، این گروه از موش‌ها دارای تومورهایی كوچك‌تر از نصف تومورهای موش‌هایی بودند كه دارو را از طریق تزریق وریدی دریافت كردند. پس از آنكه دوز داروها بیشتر شد تومورهای گروه تزریق وریدی بزرگ‌ترشدند در حالی كه گروه دیگر وضعیت تومورهایی به مراتب بهتر از این گروه داشتند. در طی ۲۰ روز حدود ۸ تا از ۱۰ تومور این گروه ناپدید شده بود. بعضی از آنها دوباره برگشتند ولی رشد بسیار كمی داشتند و بسیار كوچك‌تر از قبل بودند و درطول یك دوره ۹۱ روزه ۴ تا از ۱۰ تومور اصلاً برنگشتند. این پژوهش‌ها در ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۶ به اتمام رسیدند. دكتر sukumar اظهار داشت كه در روش شیمی درمانی استفاده از داروهایی مثل تاموكسیفن در مجاری سینه‌ها مخصوصاً در خانم‌هایی كه ریسك سرطان سینه در آنها بالاست، بسیار مناسب است. فاز اول تحقیقات روی این روش هم اكنون آغاز شده و تحت بررسی است.
نویسنده: مهندس سرور بهبهانی
منبع : ماهنامه مهندسی پزشکی و علوم آزمایشگاهی


همچنین مشاهده کنید