جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عصبانیت تا کجا؟


عصبانیت تا کجا؟
چه‌قدر عصبانی هستید؟ اگر مهمانی ناخوانده به منزل‌تان بیاید، تا قبل از ورود او وضع بحرانی در خانه برپاست؟ آیا بعد از دعوا با همسرتان، بر دیوار مشت می‌كوبید؟
اگر چه عصبانیت یك حس طبیعی است اما اگر این حس و هیجان، ‌به خصوص در خانواده، به شكل خشونت‌آمیز و تهاجمی مطرح شود عواقب بدی به دنبال دارد كه گاهی جبران‌پذیر نیست. آیا دوست دارید بدانید، روش بروز عصبانیت در شما صحیح است؟ یا كاملا اشتباه و ناسالم عصبانی می‌شوید؟!
● تعیین سطح عصبانیت
اگر عصبانیت به طور مناسبی ابراز شود، بسیار سودمند بوده و سلامت را به دنبال دارد. عصبانیت از شما در شرایط خطرناك، حفاظت كرده، به شما انرژی حل مشكل داده یا حتی به تغییرات اجتماعی فرهنگی منجر می‌شود. همه آدم‌ها در شرایطی درمانده می‌شوند و بی‌صبری و نفرت می‌تواند هر آدمی را به نقطه انفجار برساند. خیلی از آدم‌ها در این لحظات كنترل خود را از دست داده و دوباره به وضعیت آرام برمی‌گردند! اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید كه بعد از تحریكات جزئی مثل گم كردن یك پوشه یا پیدا نكردن محل پارك در خیابان خونتان به جوش می‌آید، باید عصبانیت‌تان را تحت كنترل درآورید. عصبانیتی كه خارج از كنترل باشد مخرب بوده و در روابط خانوادگی، شغلی و نشاط كلی شما در زندگی مشكلاتی به وجود می‌آورد. آیا می‌دانید واقعا چه‌قدر عصبانی هستید؟ اول به این عبارات توجه كنید:
عصبانی، طعنه‌آمیز و تلخ، كینه‌ورزانه و همراه با دشمنی، فریب خورده، آزرده‌خاطر، خشمگین، رنجش و خشم، بداخلاق، آماده دعوا.
حالا در مقابل هر كدام از این عبارات جملاتی را كه با امتیاز صفر تا ۴، مشخص شده‌اند انتخاب كنید تا بدانید كلا چه احساسی دارید یعنی همین الان كدام یك از این عبارات درباره شما صدق می‌كند.
صفر= اصلا صحیح نیست.
یك = تا حدی صحیح است.
دو = درحد متوسط صحیح است.
سه =بسیار صحیح است.
چهار =بی‌نهایت صحیح است.
اگر تعداد امتیازات ۲و ۳ و ۴ در شما زیاد است باید برای كنترل عصبانیت حتما از یك مشاور كمك بگیرید. برای این كار باید آموزش ببینید و مهارت‌هایی را یاد بگیرید.
● اما الگوی عصبانیت
شما چه‌طور عصبانیت خود را ابراز می‌كنید؟
▪ آیا عصبانیت‌تان را طوری ابراز می‌كنید كه خودتان و دیگران درگیر می‌شوند؟
▪ آیا بیشتر از سایرین عصبانی می‌شوید؟
▪ آیا از زبان یا حالات تهدید كننده استفاده می‌كنید؟
▪ آیا آن‌قدر عصبانی می‌شوید كه می‌توانید بزنید، بكوبید، پرت كنید و از بین ببرید؟
▪ آیا عصبانیت شما ساعت‌ها طول می‌كشد؟
▪ آیا احساس عصبانیت‌تان را از دیگران پنهان كرده یا سعی در سركوب احساسات‌تان دارید؟
▪ آیا واكنش‌های جسمی مثل تنش عضلانی و تپش قلب در زمان عصبانیت به سراغ‌تان می‌آید؟
اگر نحوه ابراز عصبانیت‌تان را بشناسید آن‌وقت متوجه می‌شوید كه لازم است روش‌های خود را تغییر دهید. در هر صورت باید برای یاد گرفتن الگوهای ابراز عصبانیت، اقدام كنید.‌
فرشته آل‌علی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید