پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


نیروی تمرکز


نیروی تمرکز
وقتی بچه بودم، می‌دیدم که چگونه یک شیشه ذره‌بینی می‌تواند یک تکه کاغذ را بسوزاند. این کار وقتی صورت می‌گرفت که شعله‌های خورشید در آن متمرکز می‌شدند. آتش فقط زمانی به‌وجود می‌آمد که همه شعاع‌های نور در یک جا متمرکز می‌شدند با دور یا نزدیک کردن ذره‌بین از کاغذ، اشعه‌های نور تمرکز خود را از دست داده و اتفاقی نمی‌افتاد.
این تجربه به روشنی نیروی تمرکز را نشان می‌دهد. این نیرو می‌تواند به عنوان توجه متمرکز شده تعریف گردد. این نیرو به جهت دادن توجه به یک نقطه یا موضوع و عدم توجه به هر چیز دیگراست. هنگامی که ذهن ما متمرکز باشد، انرژی‌های ما بر روی فعالیت و اندیشه‌های غیرمرتبط متفرق نمی‌گردد. به همین جهت ایجاد و رشد تمرکز برای هر کسی که در آرزوی کنترل زندگی خود است، ضروری می‌باشد. ین مهارت برای دستیابی به هر موفقیتی لازم است.
بدون تمرکز، تلاش‌های ما متفرق و پراکنده‌اند. ولی با آن ما می‌توانیم به امور بزرگی دست بیابیم. تمرکز استفاده‌ها و مزایای بسیاری دارد. تمرکز در مطالعه ما را کمک کرده، فهم مطالب را سرعت بخشیده، حافظه را بهتر نموده و کمک به تمرکز بر هر نوع کار شغل یا هدف می‌کند و در نتیجه دستیابی به آنها را آسانتر و مؤثرتر می‌سازد، قدرت تمرکز قدرت نیروهای شفابخش درونی ما را افزایش می‌دهد. این قدرت برای رشد نیروهای فیزکیی (قوای جسمانی) مورد نیاز بوده و ابزاری قدرتمند برای استفاده مؤثر از تجسم خلاقانه است.
هنگامی‌که این توانائی به‌وجود بیاید، ذهن راحت‌تر و آسان‌تر از ما اطاعت نموده و درگیر افکار و نگرانی‌های منفی و بی‌حاصل نمی‌شود و ما آرامش واقعی ذهن را تجربه می‌کنیم. تمرکز که در واقع تسلط و کنترل داشتن مغز است. ابزاری مهم برای تمرین مدیتیشن می‌باشد و بدون آن ذهن، بدون داشتن آرام و قرار از یک اندیشه به اندیشه دیگر پریده و به ما اجازه مدیتیشن مناسب نمی‌دهد.
● آیا تاکنون درمی‌یابید که چرا رشد و بهبود توانائی تمرکز بسیار مهم و ارزشمند است؟
برای رشد این نیرو نیاز به یادگیری و تمرین آن دارید. تمامی بهانه‌های خود راجع به وقت نداشتن و گرفتار بودن را فراموش کنید. نگوئید که شرایط مناسب نیست و شما مکان آرامی را برای تمرین نمی‌یابید. با کمی برنامه‌ریزی و تمایل و انگیزه، شما همیشه می‌توانید زمانی را برای تمرین در هر روز بیابید، مهم نیست که چه‌قدر مشغول و گرفتار هستید.
● ذهن ناآرام
افکار ما مدام توجه ما را به خود جلب کرده و موجب تلف شدن وقت و انرژی ما برای امور بی‌اهمیت و بی‌فایده می‌گردند. در واقع آنها بر زندگی ما حکومت می‌کنند، اما ما آنها را امری بدیهی و مسلم می‌شماریم. در هنگام تنفس لازم نیست ما به هر دم و بازدم توجه کنیم، ما فقط زمانی از این روند آگاه می‌شویم که مشکل تنفسی داشته باشیم مثل زمانی که بینیمان گرفته و ما دچار سرماخوردگی شده و یا در یک اتاق بدون تهویه هستیم.
در مورد فکر کردن نیز همین‌طور است. ما فقط زمانی از حمله بی‌امان و مستمر افکارمان و از ناتوانی برای آرام ساختنشان آگاهی می‌یابیم که به تمرکز برای حل یک مشکل و یا مطالعه نیاز داریم. همچنین در هنگام نگرانی و ترس آگاهی ما از وجود افکار مختلف بسیار افزایش می‌یابد. به موقعیت‌های آشنای زیر توجه کنید. شما نیاز به مطالعه چیزی برای شغل و یا برای یک امتحان دارید و با آرامش بر روی یک میل راحتی می‌نشینید، در حالی‌که کتابتان را در دست درید و می‌خواهید مطالعه را شروع کنید، پس از مدتی احساس گرسنگی می‌کنید و به آشپزخانه می‌روید تا چیزی بخورید.
برمی‌گردید تا به مطالعه ادامه دهید و در این زمان صدای افرادی در حال حرف زدن از بیرون می‌آید. برای چند لحظه به صدای آنها گوش می‌دهید و سپس دوباره متوجه مطالعه کردن خود می‌شوید پس از مدتی احساس بی‌قراری کرده و رادیو را روشن می‌کنید تا قدری موزیک گوش دهید. دوباره برای مدتی به مطالعه ادامه می‌دهید و بعد چیزی را به خاطر می‌آورید که دیروز اتفاق افتاده و مشغول فکر کردن به آن می‌گردید.
وقتی به ساعت خود نگاه می‌کنید درمی‌یابید که یک ساعت کامل سپری شده و شما هنوز چیزی نخوانده‌اید. این اتفاقی است که همیشه و به خاطر قوی نبودن قدرت تمرکز برای دفع همه مزاحمین می‌افتد. موقعیت‌های بسیاری در زندگی وجود دارند که داشتن کمی تمرکز در آن موقعیت‌ها تفاوتی کلی ایجاد می‌نماید فکر کنید، حتماً بسیاری از این موقعیت‌ها را خواهید یافت. آنچه را که در صورت داشتن حتی مقدار کمی از این توانائی می‌توانستید به‌دست آورید، تصور کنید. کاری که نیازی به قدرت بدنی دارد مانند حمل بارهای سنگین موجب رشد قدرت بدنی می‌گردد. ولی با این وجود تأثیر این کار مانند تمرین روزانه و منظم در سالن ورزشی نیست. در مورد تمرکز نیز این‌گونه است.
خواندن، مطالعه کردن و سعی در داشتن، توجه به کارهائی که انجام می‌دهیم موجب رشد این توانائی‌ها می‌شوند، ولی انجام تمرین‌های مستمر و جدی در هر روز امری متفاوت بوده و به یادگیری یک نوع رشته ورزشی شباهت دارد.
● مقاومت در برابر رشد تمرکز
برای ایجاد و رشد دادن تمرکز باید به ذهن خود آموزش دهیم. بیشتر افراد فکر می‌کنند که تمرکز یک فعالیت توان‌فرسا و خسته‌کننده و مستلزم اعمال فشار و وجود تنش است که اموری سخت و ناخوشایند می‌باشند. یکی از دلایل این باور از کودکی نشأت می‌گیرد. والدین و معلمین از بچه‌ها توقع مطالعه، انجام تکلیف و کسب نمرات خوب را دارند.
این توقع موجب به وجود آمدن احساس فشار در انجام کاری است که آنها به این کار تمایل و رغبتی ندارند. مطالعه نیازمند تمرکز است و چون اغلب به کودکان یادآوری می‌شود که خوب و به‌قدر کافی تمرکز ندارند، در آنها احساس بیزاری برای تمرکز و همچنین مطالعه، به‌وجود می‌آید. تمرکز و مطالعه تداعی‌کننده فشار و اجبار، کمی آزادی، انجام کاری برخلاف میل و اراده آنها می‌شوند و تعجبی ندارد که در هنگام بزرگسالی نیروی تمرکز آنها ضعیف بوده و تمایلی برای تلاش ذهنی ندارند.
ما بر این باوریم که داشتن تمرکز خوب یک دارائی باارزش است، اما با این وجود بیشتر ما کاری برای تقویت آن انجام نمی‌دهیم، زیرا طریقه آن را نمی‌دانیم، مطالعه کردن و فکر کردن در مورد مزایای آن و در مورد دلایل رشد آن می‌واند ما را در جهت تغییر دیدگاهمان یاری دهد.
اگر به تمرکز از دید درستی نگریسه شود می‌تواند موجب شادی گردد. باید با شادی، احساس لذت، تفریح و خوش‌بینی تمرکز را تمرین نموده و امکانات بسیار آن را درک کرد. باید به شیوه‌ای مثبت به آن اندیشید و آنگاه موفقیت طلوع می‌کند.
● مزایای رشد و توسعه تمرکز
بعضی مواقع می‌توانید نیروهای قدرتمند تمرکز را در خود بیابید. وقتی شما واقعاً و با اشتیاق خواستار پیشرفت در درس‌هایتان هستید، می‌خواهید امتحان مهمی را با موفقیت پشت سر بگذارید یا مشکلی را حل نمائید، این نیرو در دسترس شما قرار می‌گیرد. در این موارد تمرکز به خاطر نیاز و یا تمایل پدیدار می‌گردد، ولی یادگیری آن به شیوه‌ای منظم موجب کنترل کردن آن شده و به شما این توانائی را می‌دهد تا با اراده و قصد قبلی در هنگام نیاز از آن استفاده کنید.
توانائی خوب و واقعی به‌تدریجی و از طریق کار روزانه و ورزش‌ها و تمرین‌های خاص توسعه می‌یابد و باید با روشی معقول و عملی به آن دست یافت. آنچه را می‌توانید با نیروی تمرکز به‌دست آورید در نظر بگیرید:
کنترل افکار، توانائی تمرکز ذهنی، آرامش ذهنی، آزادی از افکار بی‌حاصل و آزارنده، توانائی انتخاب افکار، حافظه بهتر، اعتمادبه‌نفس، قدرت درونی، قدرت اراده، قاطعیت، توانائی مطالعه و فهم سریع‌تر مطالب، شادی درونی، افزایش توانائی برای افزایش توانائی‌های جسمی، استفاده بیشتر و مؤثرتر از تجسم خلاق، افزایش توانائی برای مدیتیشن آیا این مزایا در صورت تحقق بسیار خوب و عالی نمی‌باشند؟
نیروی تمرکز را در خود رشد و توسعه دهید. حالا بگوئید نظر شما در مورد شروع تلاش برای رشد نیروی تمرکز چیست؟ در فرصتی دیگر و در مقاله‌ای دیگر توصیه‌ها و تمرین‌هائی برای رشد و تقویت این توانائی به شما ارائه خواهد گردید.
منبع: www.successconsciousness.com
ترجمه: معصومه بهرامی
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید