شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


دکوراسیون منزل در ۵ مرحله ‌


دکوراسیون منزل در ۵ مرحله ‌
‌اگر در خانه‌تكانی شب عید فرصت نكرده‌اید دكوراسیون خانه‌تان را آن‌طور كه دلتان می‌خواست تغییر دهید و این كار را به روزهای بهاری موكول كرده‌اید، بد نیست این كار را طبق اصول انجام دهید. متخصصان و كارشناسان دكوراسیون برای تغییر چیدمان و دكوراسیون بهتر مراحل زیر را توصیه كرده‌اند.
● مرحله اول
برای دكوراسیون یك فضا بهتر است ابتدا از خود بپرسید كه قرار است چه استفاده‌ای از آن شود؟ آیا به عنوان اتاق نشیمن مورد استفاده قرار بگیرد یا ‌اینكه بهتر است اتاق خوابی آرام باشد. این سوال و پاسخی كه برای آن خواهید یافت، ذهن شما را سامان می‌دهد تا با تجسم بهتر از فضای اطراف، به دكوراسیونی مناسب دست پیدا كنید.
● مرحله دوم
در مرحله بعد، بهتر است در فضا راه بروید و‌این امكان را به وجود آورید تا فضا با شما ارتباط برقرار كند. حسی را كه فضا به شما القا می‌كند در نظر بگیرید.‌ این حس می‌تواند مهیج یا آرامبخش باشد. یافتن‌این حس به شما كمك می‌كند تا میان پرسش ابتدایی و نیز حس منتقل شده ارتباط برقرار كنید. ‌این مرحله برای به نتیجه رسیدن موثر است. اجازه دهید فضا بر شما غلبه كند و بدون پیش داوری و یا آنچه در روز بر شما حادث شده فقط به فضایی كه در آن هستید، بیندیشید. این ارتباط صمیمانه با فضا سبب می‌شود تا به فضا مانند جانداری نگاه كنید كه در برخورد اولیه به شما احساسی را منتقل می‌كند.
● مرحله سوم
سپس رنگی كه آن حس را به شما منتقل می‌كند، انتخاب كنید. سعی كنید در‌این مرحله خیلی سریع تصمیم بگیرید. انتخاب رنگی كه شما نسبت به حس فضایی‌این محل دارید می‌تواند رنگ مورد علاقه شما نباشد بنابراین در انتخاب رنگ فقط به فضا فكر كنید.
▪ رنگ‌های روشن و یا رنگ‌هایی كه با سفید تركیب می‌شوند معمولا حس شادی را منتقل می‌كنند.
▪ رنگ‌های متمایل به خاكستری و یا تیره‌تر از هم‌خانواده‌های روشن خود، محیطی آرام و عاری از تنش را به وجود می‌آورند. هر چند ‌این رنگ‌ها سبب كاهش استرس می‌شوند ولی ممكن است پس از مدتی احساس كسالت و دلزدگی ‌ایجاد كنند. رنگ‌های تیره‌تر، فضایی رمانتیك به وجود می‌آورند.
▪ رنگ قرمز باعث می‌شود كه حرارت و دمای بدن انسان بیشتر شود، گردش خون را سریع‌تر می‌سازد و احساسات مربوط به انتقام، كینه، بی‌منطقی، جسارت و عشق را نیز تهییج می‌كند. اگر مقدار رنگ قرمز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد،‌ ‌به ناملایمات احساسی و افسردگی‌های ناپایدار منجر می‌شود.
▪ رنگ نارنجی سمبل نشاط و شادمانی و از طرفی نشانه دانش و آگاهی است. این رنگ احساسات اجتماعی‌ ‌بودن و شدن را افزایش داده و فعالیت‌های اجتماعی را در افراد تقویت می‌بخشد.
▪ تمامی فعالیت‌های ذهنی فرد به وسیله نیروی رنگ زرد به حركت در می‌آید و برای از بین بردن ناملایمات و یأس و ناامیدی، رنگ زرد مفید واقع می‌شود زیرا نیروی‌ ‌رنگ زرد به فرد امیدواری به زندگی و نیروی زیستن می‌بخشد. به وسیله رنگ زرد خوش‌‌بینی و اعتماد به نفس را در خود افزایش می‌دهید.
▪ رنگ سبز حالت آرام بخشی دارد و به عنوان سمبل شفقت و مهربانی و متعادل بودن روح و‌ ‌روان و رفتار به شمار می‌رود. این رنگ از طرفی دل رحمی، مهربانی و مودت و دوستی را‌ ‌در انسان‌ها افزایش می‌دهد.
ز رنگ آبی جزو رنگ‌های سرد است. این رنگ اولین و مهم‌ترین رنگ آرامش‌دهنده است.رنگی كه آرامش فكری و جسمی‌، اطمینان خاطر درونی و اعتماد به نفس را القا می‌كند. رنگ درمانی، آبی را برای انگیزش سلامتی، تسكین درد و كاهش فشار خون به كار می‌برد. آبی رنگ آسمان، اقیانوس و خواب است. مصریان باستان از رنگ لاجورد برای نشان دادن بهشت و آسمان استفاده می‌كردند. رنگ آبی محض، رنگ الهام بخشی، صداقت و معنویت است. افراد محافظه كار غالبا رنگ آبی را انتخاب می‌كنند..
● مرحله چهارم
بعد از انتخاب رنگ، فرم دلخواه و متناسب وسایل را در ذهن تجسم كنید، شكل و فرم پنجره و پوشش روی آن (پرده، كركره، سایبان)، لامپ‌ها، چراغ‌ها و آویزها و هر آنچه حس شما را نسبت به فضا آشكارتر كند. اگر شما در فضا احساس راحتی می‌كنید، یك مبل بزرگ و راحت كه در آن به راحتی لم دهید با حس شما سازگاری دارد.
● مرحله پنجم
سپس بافت متناسب با فرم و احساس خود را انتخاب كنید. ‌این بافت می‌تواند ظریف و ریز یا درشت و مخملی باشد. از كنار هم قرار دادن این موارد می‌توانید به نتیجه جالبی دست پیدا كنید. هر چند با كمی‌تغییر در‌این روابط می‌توان به نتیجه كامل‌تری رسید. برانگیختن احساسات و نیز حساس شدن به فضایی كه در آن هستید همواره آسان نیست. حس و سلیقه آدمی‌مانند ذهن نیاز به تمرین و تقویت دارد.
یكی از راه‌های تقویت حس فضایی، اندیشیدن به ارتباط رنگ و فرم در محیط اطراف است. مشاهده اشیا و تصور آنها با رنگ یا فرم دیگر می‌تواند یكی از‌ این تمرین‌ها باشد.
طراحی داخلی فضاها همواره به آسانی آنچه در بالا گفته شد، نیست و انجام مشاوره و یا سپردن طراحی فضاهای داخلی به طراحان داخلی و معماران نتیجه بهتری را در پی خواهد داشت. لكن همواره باید به خاطر داشت كه نور، رنگ و بافت در كنار هم سبب‌ایجاد دكوراسیون داخلی خوب می‌شوند. بی‌توجهی و انتخاب نادرست، هر یك سبب كاهش كیفیت فضای داخل می‌شود.‌
شهاب میرزائیان
منبع :www.expressiondecor.com
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید