جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بهترین دوست همسرتان باشید


بهترین دوست همسرتان باشید
تمام افراد خواهان سعادت و خوشبختی در زندگی مشترك و تشكیل خانواده هستند اما نمی دانند چگونه باید با همسرشان رفتار كنند تا به بهترین نتیجه برسند. البته زندگی مشترك از آنجایی كه بر مبنای روابط پیچیده انسانی استورا است به طور حتم و یقین قابل پیش بینی و برنامه ریزی نمی باشد اما می توان نكات موثر در آن را رعایت نمود تا میزان موفقیت افراد افزایش یابد.یكی از اصلی ترین رموز خوشبختی در زندگی مشترك این است كه بهترین دوست همسرتان باشید.
این بهترین نوع رابطه است. به نظر شما این طور نیست. دوستان خوب با هم می خندند- با هم می گریند و از بودن در كنار هم لذت می برند. آیا همین تعریف در مورد شما و همسرتان نیز صدق می كند؟ اگر چنین است پس قدر خوشبختی خود را بدانید.اگر هم چنین نیست می توانید با سعی و تمرین آن را ایجاد كنید. البته لازم به ذكر است كه رابطه دوستانه و صمیمانه یك شبه به وجود نمی آید و باید در این راه با آگاهی و تمرین به موفقیت رسید. اما شدنی است.
● به همسرتان به اندازه خودتان اهمیت دهید
اگر در موارد گوناگون خود را جای همسرتان بگذارید بهتر می توانید رفتار و گفتار مناسبی انتخاب نمایید.
یكی از نكات مهم در این میان این است كه او را همان گونه كه هست بپذیرید و مرتب در پی تغییر یا كنترل وی نباشید. مرتب به او نگویید چه بكند و چه نكند، زیرا به این طریق هرگز رابطه ای دوستانه نخواهید داشت. بلكه تبدیل به رئیس و مرئوس خواهید شد و هیچ كس نمی خواهد در خانواده در چنین رابطه ای بماند پس نهایتا این رابطه به شكست می انجامد.هرگز نمی توانید در كنار همسرتان باشید اگر همواره از بالا به او نگاه كنید. بلكه بهتر است او را به خاطر ویژگی های منحصر به فردش ستایش كرده و به او احترام بگذارید.
● هرگز خود را با همسرتان مقایسه نكنید
حتما با ما موافق هستید كه پروردگار هر انسانی را با ویژگی های خاصی آفریده است. پس نخواهید خود را با همسرتان مقایسه كرده و به جزییات متفاوت و بعضا مخالف همدیگر تاكید كنید.
به یاد داشته باشید كه زندگی یك رقابت نیست كه بین شما و همسرتان یكی بتواند با سرعت بیشتر به پایان مسابقه رسیده و پیروز شود، بلكه این مهم است كه بتوانید در كنار یكدیگر حركت كرده و از تواناییها و قابلیتهای هر كدام لذت ببرید.
● مهربان باشید
اگر خواهان مهر و محبت در زندگی هستید به همسرتان محبت كنید و در حد توان آنچه را او می پسندد رعایت نمایید. حالا این امر می تواند در پختن غذای مورد علاقه اش یا استفاده از رنگ مورد علاقه اش در وسایل باشد یا تهیه كتابی كه خیلی برایش مهم است. مطمئن باشید كه چنانچه شما قلبا به همسرتان محبت كنید روح او نیز محبت شما را به شما بازخواهد گرداند.
● به نرمی و ملایمت گفتگو كنید
سعی كنید همواره با لحنی ملایم و خوب با همسرتان صحبت كنید و از كنایه زدن به او یا استفاده از كلامی كه به هر شكل او را برنجاند خودداری نمایید.در ضمن وقتی عصبانی هستید با او صحبت نكنید. وقتی آرام شدید با او صحبت كنید زیرا این كار مانع از به زبان آوردن كلمات منفی و بعضا ناراحت كننده می شود. زیرا در برخی موارد نمی توان كلام گفته شده را از ذهن طرف مقابل پاك كرد و تاثیر بد آن تا مدتها بر جا می ماند.
● در همه چیز شریك باشید
سعی كنید كمتر از من و تو استفاده كنید و بیشتر از كلمه ما استفاده كنید. وقتی احساس كنید هر آنچه در زندگی دارید متعلق به هر دوی شماست به تدریج این فكر در مورد احساسات و مسائل تان نیز عملی می شود و می توانید در مورد خواسته ها و اهدافتان نیز با همسرتان صحبت كنید. به این ترتیب صمیمیت میان شما افزایش می یابد.
● با هم وقت بگذرانید
مطمئن باشید اگر قرار باشد از لحاظ فیزیكی از هم دور باشید و فقط به جنبه فكری و روحی اكتفا كنید آن هم پس از مدتی ضعیف شده و حتی ممكن است از میان برود.اگر با هم قدمی نزنید. به گفتگو در مورد مسائل مختلف نپردازید و حتی به رستوران و گردش نروید چطور می توان امیدوار بود كه صمیمی باشید؟!
در عین حال یكی از ساده ترین راههایی كه می توانید بدانید چگونه با همسرتان دوست باشید این است كه همان گونه با او برخورد كنید كه دوست دارید با شما برخورد شود.هرگز منتظر برداشتن اولین قدم از جانب همسرتان نباشید. خودتان شروع كنید تا نتیجه و میوه شیرین آن را بچشید.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید